Zmarł Theodore Levitt, autor terminu "globalizacja"
W wieku 81 lat zmarł w
środę w Belmont amerykański profesor Theodore Levitt, autor
terminu "globalizacja" - poinformowała w czwartek rodzina.
06.07.2006 20:55
Levitt - jeden z twórców teorii marketingu, zyskał sławę dzięki pracy z 1961 roku pt. "Krótkowzroczność marketingu", która weszła do kanonu tej dziedziny studiów. Opublikowany w "Harvard Business Review" artykuł zwracał uwagę, że niektóre firmy i gałęzie przemysłu padają dlatego, że zbyt wąsko definiują zakres swojej działalności.
Od czasu publikacji sprzedano ponad 850 tysięcy egzemplarzy "Krótkowzroczności", która okazała się jedną z najbardziej popularnych publikacji tego wiodącego magazynu biznesowego.
Terminu "globalizacja" Levitt użył po raz pierwszy w artykule w "HBR" z 1983 roku, obejmując nim pojawienie się standardowych tanich produktów konsumenckich. Definiował globalizację jako zmiany w społecznych zachowaniach i technologii, które pozwalają firmom sprzedawać te same produkty na całym świecie.
Urodził się w roku 1925 w Vollmerz w Niemczech. Jego rodzina przeprowadziła się do Dayton w stanie Ohio w 1935 roku, uciekając przed nazizmem. Służył w wojsku podczas II wojny światowej. W 1951 roku uzyskał na uniwersytecie Dakoty Północnej doktorat z ekonomii i do 1959 roku pracował jako konsultant w przemyśle naftowym, po czym zaczął wykładać w Harvard Business School.
Jest autorem lub współautorem ośmiu książek i jednym z najpłodniejszych autorów "HBR". Jego redaktorem naczelnym był w latach 1985-1989. Przekształcił wówczas to pismo z akademickiej platformy naukowej w przyjazny dla odbiorcy magazyn czytany przez biznesmenów.