Trwa ładowanie...
d2pu9j7
05-05-2006 17:35

Zapnij pasy również w autobusie

Pasażerowie autobusów turystycznych, a także mikrobusów, od 9 maja będą musieli jeździć z zapiętymi pasami bezpieczeństwa. Tego dnia wchodzą w życie nowe unijne przepisy - przypomniała w piątek Komisja Europejska. Nowe prawo ma zmniejszyć liczbę ofiar wypadków.

d2pu9j7
d2pu9j7

Komisja Europejska przypominając o konieczności zapinania pasów liczy, że nowe prawo wpłynie na zmniejszenie liczby śmiertelnych wypadków drogowych. Według Komisji w ten sposób może się udać uratować życie nawet 5,5 tys. osób rocznie.

Dotychczas pasażerowie takich pojazdów byli wyłączeni spod tego obowiązku. Badania pokazały, że niezapinanie pasów jest jedną z najczęstszych przyczyn zgonów w wypadkach, obok jazdy z nadmierną prędkością i jazdy pod wpływem alkoholu.

Od 9 maja nie wolno też wozić dzieci w fotelikach dziecięcych na przednim siedzeniu pasażera. Dotychczas można było to robić, ale pod warunkiem, że fotelik jest odwrócony tyłem do kierunku jazdy. Teraz dopuszczono taką możliwość, ale tylko pod warunkiem wyłączenia mechanizmu poduszki powietrznej. Jak tłumaczył jeden z rzeczników KE, Stefaan De Rynck, chodzi o to, że gwałtowne otwarcie się poduszki, może wyrządzić dziecku krzywdę, a nawet zabić je.

Nowa dyrektywa nakazuje też zapisanie pasami bezpieczeństwa dzieci o wzroście ponad 135 cm, podróżujących nie tylko w samochodach osobowych, ale także w ciężarówkach i autobusach. Niższe dzieci muszą zawsze podróżować w fotelikach dostosowanych do ich wagi.

d2pu9j7

KE ostrzega, że kraje, które nie wprowadzą tych przepisów będą mogły się spodziewać procesu przed Trybunałem w Luksemburgu. Polska należy do grupy dwunastu państw, które przekazały Komisji informację o dostosowywaniu krajowego prawa do dyrektywy.

Polityka KE w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach przynosi efekty. Według opublikowanych niedawno w Brukseli badań, w 2005 r. na drogach krajów UE zginęło 41 tys. osób, podczas gdy w 2001 r. liczba ta wynosiła 50 tys. Dane te dotyczą wszystkich 25 państw członkowskich, choć 10 z nich jest w UE od 1 maja 2004 r.

Choć ogólne statystyki unijne pokazują poprawę stanu bezpieczeństwa to jednak w przypadku Polski nie ma powodów do radości. Liczba osób, które zginęły w wypadkach na polskich drogach w ciągu ostatnich lat wzrasta.

Komisja Europejska przyczyny takiej sytuacji widzi m.in. w złej jakości polskich dróg i brawurze kierowców.

Katarzyna Rumowska

d2pu9j7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2pu9j7
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj