Trwa ładowanie...
d3scgps
10-01-2007 09:34

Za rok znikną szlabany

Pogranicze. Na otwarciu granic zyskają wszyscy: samorządy, przedsiębiorcy i zwykli zjadacze chleba. Już teraz opolskie gminy remontują drogi i mosty prowadzące do naszych południowych sąsiadów.

d3scgps
d3scgps

Wczoraj władze Głubczyc i czeskich Albrechtic porozumiały się w sprawie budowy drogi pomiędzy Opawicą i Albrechticami. Dzięki temu mieszkańcy obu miejscowości nie będą musieli już jeździć do oddalonego o pięć kilometrów przejścia Pietrowice Głubczyckie-Krnov.

Ludzie widzą się, mogą porozmawiać, ale na razie autem do siebie nie dojadą - mówi Adam Krupa, burmistrz Głubczyc.

Budowa drogi ułatwi życie zwłaszcza kilkunastu mieszkańcom Opawicy, pracującym w wytwórni kotłów po czeskiej stronie granicy.

Według najnowszych informacji płynących z Brukseli, 1 stycznia 2008 roku tak zwany układ z Schengen zostanie rozszerzony na Polskę i pozostałe państwa, które wraz z nami weszły trzy lata temu do Unii Europejskiej. Dzięki temu znikną kontrole na przejściach, a granice będzie można przekraczać w każdym dowolnym miejscu - wyjaśnia major Grzegorz Klejnowski ze Śląskiego Oddziału Straży Granicznej w Raciborzu.

d3scgps

To wielka szansa na rozwój przygranicznych miejscowości, które mogą zarabiać na handlu i turystyce. I duże ułatwienie dla mieszkańców. Żeby jednak z tej szansy skorzystać, trzeba wyremontować stare i wybudować nowe drogi i mosty na granicznych rzekach między Polską a Czechami.

Chcemy przebudować nasze przejścia małego ruchu granicznego tak, by mogły po nich jeździć samochody osobowe i ciężarowe - wyjaśnia wójt Branic Józef Małek. Teraz mogą korzystać z nich piesi, rowerzyści oraz motorowerzyści, i to tylko pomiędzy 6.00 a 22.00 - dodaje.

W gminie Branice są dwa takie przejścia. Cztery kolejne są planowane. Żeby je przystosować do ruchu kołowego, potrzeba około 6 mln zł. Pieniądze pochodzić mają z Unii Europejskiej. Starać się o nie będziemy razem z Opavą - wyjaśnia Małek. Podpisaliśmy już umowę, zrobiliśmy też projekt wszystkich prac, które trzeba wykonać - dodaje.

Na pierwszy ogień pójdzie największe z przejść Wiechowice-Vavrovice. Most nad graniczną rzeką Opawą ma nośność 90 ton. Jeszcze za czasów Czechosłowacji nasi południowi sąsiedzi wozili tędy potężne ładunki do portów w Szczecinie i Gdańsku.

d3scgps

Chcemy wykorzystać zalety tego mostu - mówi Józef Małek. Poza tym z przejścia Wiechowice-Vavrovice jest tylko pięć kilometrów do centrum 70-tysięcznej Opavy. A tam są kina, teatr, sklepy, lodowisko, basen i uniwersytet - dodaje.

Na przejściu trzeba położyć chodnik, nowy asfalt i przyjrzeć się konstrukcji mostu. Koszt wszystkich robót szacuje się na kilkanaście tysięcy złotych.

W gminie Głubczyce lada dzień ruszy budowa drogi prowadzącej z Gadzowic do czeskiego Rusina. Pieniądze - 1 mln 350 tys. zł - dają Unia Europejska i gmina.

d3scgps

Jak to jest mieszkać przy samej granicy i nie móc przejść na drugą stronę, wie najlepiej Janusz Chrzanowski z Podlesia w gminie Głuchołazy. Jego dom stoi kilkanaście metrów od mostu granicznego. Przejście jest jednak nieczynne. By dojechać do oddalonych o dwa kilometry Ondrejovic, pan Janusz musi pokonać ponad 10 kilometrów do przejścia w Konradowie.

Pisaliśmy listy i petycje do władz, żeby zrobiono nam przejście, ale do tej pory nic nie wskóraliśmy - żali się Janusz Chrzanowski. Teraz czekamy z utęsknieniem na otwarcie granic. Byłoby bliżej na zakupy - dodaje.

Dla władz Głuchołaz priorytetem jest uruchomienie w pierwszej kolejności właśnie przejścia w Podlesiu. Chcemy zrobić to jak najszybciej - mówi Paweł Szymkowicz, naczelnik Wydziału Promocji, Turystyki i Sportu Urzędu Gminy w Głuchołazach. Zależy nam też na uruchomieniu przejścia z Jarnołtówka do Zlatych Hor - dodaje.

Żadnych dodatkowych prac przygranicznych nie planują natomiast władze Prudnika. W pobliskiej Trzebinie w gminie Lubrza jest duże przejście, tamtędy można dojechać do Czech - mówi burmistrz Franciszek Fejdych. - Na razie o nowych przejściach nie myślimy. Burmistrz ma za to dobrą wiadomość dla miłośników turystyki rowerowej. Chce połączyć polskie ścieżki z czeskimi.

Sławomir Draguła

d3scgps
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3scgps
Więcej tematów