Trwa ładowanie...
d4vu9pd
22-09-2004 06:05

Wyłom w pesymistycznej świadomości Polaków

Wrzesień jest w Polsce już trzecim kolejnym
miesiącem poprawy nastrojów konsumenckich. Penkon, główny badany
przez Instytut Pentor wskaźnik klimatu konsumenckiego, poprawił
się o 18 punktów (z minus 35,9 w czerwcu na minus 18,4 we
wrześniu). Penkon z obecnego miesiąca jest najwyższy od sześciu
lat, porównywalne wyniki osiągał ostatnio w roku 1998 - mówi w
"Pulsie Biznesu" Eugeniusz Śmiłowski, prezes IBOiR Pentor.

d4vu9pd
d4vu9pd

Poprawiają się wszystkie wskaźniki cząstkowe, ale Penkon swój imponujący wzrost zawdzięcza głównie optymistycznym oczekiwaniom wobec najbliższej przyszłości. Dotyczy to zarówno perspektyw gospodarki, jak i poprawy sytuacji finansowej respondentów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W jednym i drugim przypadku optymiści, po sześciu latach pozostawania w mniejszości, zdobyli upragnioną przewagę nad pesymistami. Wprawdzie niewielką (odpowiednio 10 i 3 punkty procentowe), ale za to niespodziewaną i stwarzającą wyłom w przesiąkniętej pesymizmem świadomości Polaków - podkreśla Śmiłowski w "Pulsie Biznesu".

Jeśli znaczący segment konsumentów przestaje kontestować oficjalne dane statystyczne, nabiera wiary i widzi przyszłość w jaśniejszych barwach, to być może udzieli się to także sceptykom i nastroje konsumenckie zaczną wreszcie dorównywać niewątpliwie dobrej koniunkturze gospodarczej w Polsce. Symptomatyczne, że w zestawieniu z przedsiębiorcami zmiany w nastrojach konsumentów następują dużo wolniej, a jeśli już zachodzą, to są bardziej zaskakujące i nieoczekiwane - zaznacza prezes Pentora w "Pulsie Biznesu".

d4vu9pd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4vu9pd
Więcej tematów