Wyłom w pesymistycznej świadomości Polaków
Wrzesień jest w Polsce już trzecim kolejnym
miesiącem poprawy nastrojów konsumenckich. Penkon, główny badany
przez Instytut Pentor wskaźnik klimatu konsumenckiego, poprawił
się o 18 punktów (z minus 35,9 w czerwcu na minus 18,4 we
wrześniu). Penkon z obecnego miesiąca jest najwyższy od sześciu
lat, porównywalne wyniki osiągał ostatnio w roku 1998 - mówi w
"Pulsie Biznesu" Eugeniusz Śmiłowski, prezes IBOiR Pentor.
22.09.2004 | aktual.: 22.09.2004 09:11
Poprawiają się wszystkie wskaźniki cząstkowe, ale Penkon swój imponujący wzrost zawdzięcza głównie optymistycznym oczekiwaniom wobec najbliższej przyszłości. Dotyczy to zarówno perspektyw gospodarki, jak i poprawy sytuacji finansowej respondentów w ciągu najbliższych 12 miesięcy. W jednym i drugim przypadku optymiści, po sześciu latach pozostawania w mniejszości, zdobyli upragnioną przewagę nad pesymistami. Wprawdzie niewielką (odpowiednio 10 i 3 punkty procentowe), ale za to niespodziewaną i stwarzającą wyłom w przesiąkniętej pesymizmem świadomości Polaków - podkreśla Śmiłowski w "Pulsie Biznesu".
Jeśli znaczący segment konsumentów przestaje kontestować oficjalne dane statystyczne, nabiera wiary i widzi przyszłość w jaśniejszych barwach, to być może udzieli się to także sceptykom i nastroje konsumenckie zaczną wreszcie dorównywać niewątpliwie dobrej koniunkturze gospodarczej w Polsce. Symptomatyczne, że w zestawieniu z przedsiębiorcami zmiany w nastrojach konsumentów następują dużo wolniej, a jeśli już zachodzą, to są bardziej zaskakujące i nieoczekiwane - zaznacza prezes Pentora w "Pulsie Biznesu".