Wykonawca warszawskiego odcinka metra rozbuduje metro "Route 2020" w Dubaju
Jak podaje urząd transportu w Dubaju (Road & Transport Authority), w dniu 29 czerwca br. konsorcjum, w skład którego wchodzi turecka firma Gülermak, wykonawca drugiej linii metra w Warszawie, zostało ogłoszone zwycięzcą w przetargu na realizację projektu metra Route 2020 w Dubaju w związku ze światowymi targami EXPO 2020. Dubajskie EXPO będzie pierwszym organizowanym w krajach Zatoki Perskiej i Afryki Północnej. Także pierwszym przygotowywanym przez kraje arabskie. Koszt wystawy ma wynieść 22 miliardy złotych. Za połowę tej kwoty ma zostać rozbudowane metro.
05.07.2016 08:08
- Dzięki doświadczeniu i wiedzy technicznej zdobytej przy międzynarodowych projektach infrastruktury transportowej realizowanych nie tylko w Warszawie, ale i na całym świecie, Konsorcjum ExpoLink2020 składające się na turecką firmę Gülermak, francuską firmę Alstom, i hiszpańską – Acciona, zrealizuje odcinek dubajskiego metra znajdujący się w zakresie prestiżowego Planu Dubaju 2021 - rozległej i zintegrowanej strategii rozwoju Emiratów Arabskich– mówi Mustafa Tuncer, dyrektor polskiego oddziału firmy Gülermak
Chociaż o projekt starało się łączne 10 międzynarodowych konsorcjów firm, jedynie dwóm z nich udało się przejść do etapu negocjacji. Na liście finalistów zwycięskie konsorcjum - ExpoLink2020, finalnie zmierzyło się z konsorcjum firm Obayashi z Japonii, Consolidated Contractors Company z siedzibą w Atenach oraz japońskim Mitsubishi Heavy Industries. Oferty konkurujących firm zostały złożone na przestrzeni maja i czerwca.
15 kilometrowy odcinek metra Route 2020, który konsorcjum ExpoLink2020 zaprojektuje i zbuduje wraz z siedmioma stacjami, stanowić będzie przedłużenie istniejącej linii metra „Red Line” prowadzącej ze stacji Nakheel Harbour & Tower do centrum targów EXPO 2020. Dubajska linia metra ma również objąć swoim zasięgiem usług transportowych ok. 270tys. mieszkańców miasta. Będzie składać się z 11,8 km odcinka nadziemnego (wiadukty), 3,2 km odcinka podziemnego (tunele), pięciu nadziemnych i dwóch podziemnych stacji, natomiast liczbę pasażerów szacuje się na 125 tys. osób dziennie przy 16 min. czasie przejazdu. Głównym założeniem projektu nowego odcinka metra jest zapewnienie zrównoważonej infrastruktury i usług systemu transportowego Dubaju na potrzeby planowanych targów EXPO 2020. Jest on uważany za jeden z kluczowych projektów transportowych realizowanych obecnie w Dubaju.
- Dubaj stał się biznesowym hubem pozwalającym zaoszczędzić czas i pieniądze firmom zainteresowanym ekspansją w ZEA oraz m.in. na Bliskim Wschodzie, w południowej Azji oraz Afryce. Sprzyjają temu inwestycje w infrastrukturę i logistykę – rozbudowa metra, usługi lotnicze, cargo, czy centra kongresowe. Wszystko to dzieje się w ramach strategii Dubai Plan 2021. Rok wcześniej miasto będzie gościć wystawę World Expo. Expo ma na celu łączenie, stworzenie przestrzeni do nawiązywania kontaktów. Chcemy puścić w świat wiadomość, że jesteśmy jednym z najważniejszych centrów biznesowych, absolutnym liderem kojarzenia ze sobą przedsiębiorców i otwierania biznesowych drzwi. Poza tym chcemy pokazać, że Dubaj to mieszanka kultur, narodowości, że dobrze żyje się w tym mieście, że system, który wprowadziliśmy pozwala na rozwój. Nasze usługi są na bardzo wysokim poziomie, ludzie mieszkający tutaj mogą cieszyć się wysokim standardem transportu, dlatego wybraliśmy najlepszych do rozbudowy metra– mówi Fahad Al Gergawi,
dyrektor zarządzający Dubai FDI.
W późniejszym etapie planowana jest realizacja przedłużenia linii Route 2020 i połączenia centrum Dubaju z międzynarodowym lotniskiem Al. Maktoum.