Wrocław. Przetarg na obsługę nowych linii autobusowych dla pięciu gmin. Łatwiej dojedziemy do stolicy regionu
Wrocław ściśle współpracuje z gminami aglomeracji na rzecz rozwijania wspólnego transportu zbiorowego. Łączą je porozumienia międzygminne, na mocy których miasto staje się organizatorem transportu zbiorowego na liniach łączących gminy z Wrocławiem.
- Bardzo się cieszę, że nasza współpraca z gminami aglomeracji na rzecz rozwoju wspólnego transportu zbiorowego ma się bardzo dobrze. Kilka dni temu ogłosiliśmy przetarg na obsługę nowych linii autobusowych dla 5 gmin Aglomeracji Wrocławskiej. Aktualnie jesteśmy w trakcie wyłaniania operatora, który obsłuży 9 nowych linii strefowych i 1 linię podmiejską, które połączą Wrocław z gminami Czernica, Kąty Wrocławskie, Kobierzyce, Siechnice i Żórawina - mówi prezydent Wrocławia, Jacek Sutryk.
- Wspomniane linie będą obsługiwane przez 18 autobusów - klimatyzowanych i przystosowanych do przewozu osób z niepełnosprawnościami, które będą zatrzymywać się łącznie na 158 przystankach. Dziennie wprowadzimy ponad 350 kursów, z których skorzysta szacunkowo ponad 1400 pasażerów. W ramach 5-letniej umowy autobusy pokonają ok. 7 mln wozokilometrów - dodaje Sutryk.
Wrocław. Przetarg na obsługę nowych linii autobusowych dla pięciu gmin. Łatwiej dojedziemy do stolicy regionu
Miasto ogłosiło postępowanie przetargowe 11 grudnia 2020 roku i aktualnie poszukuje operatora, który obsłuży 10 nowych linii. 6 z nich (907, 909, 927L, 927P, 933 i 947) połączy Wrocław z miejscowościami na terenie gminy Kąty Wrocławskie, zastępując istniejące połączenia w formie linii podmiejskich i organizowanych obecnie przez gminę.
Nowe linie zapewnią dojazd do węzłów przesiadkowych ulokowanych przy obecnych (Oporów) i planowanych (Nowy Dwór pętla) pętlach tramwajowych, z których możliwe będzie kontynuowanie podróży w kierunku centrum miasta z dużo większą częstotliwością, niż ma to miejsce z wykorzystaniem obecnych połączeń autobusowych na terenie gminy Kąty Wrocławskie.
Zyskają również mieszkańcy Wrocławia, a szczególnie osiedli zlokalizowanych przy ulicy Gagarina, gdzie planowany jest nowy przystanek autobusowy, umożliwiający dojazd liniami strefowymi do pętli Nowy Dwór.
Wrocław. Mieszkańcy pobliskich gmin zyskają na nowych liniach
Z kolei nowa linia podmiejska 920 połączy pętlę Wojnów, znajdującą się na terenie gminy Czernica z Galerią Dominikańską, zapewniając mieszkańcom możliwość kontynuowania podróży, którą rozpoczną z miejscowości na terenie gminy bezpłatnymi liniami G organizowanymi przez gminę Czernica, alternatywną trasą wobec linii 115, 118, 845 i 855.
Linia zapewni również bezpośrednie połączenie Galerii Dominikańskiej z osiedlami i obiektami znajdującymi się wzdłuż ul. Na Grobli, takimi jak choćby Hydropolis. Będzie również dodatkowym połączeniem dla mieszkańców Opatowic oraz, na mocy porozumienia z gminą Siechnice, Trestna i Blizanowic, korzystających obecnie z linii 120.
Co ważne, nowe połączenia, bardzo oczekiwane przez mieszkańców, pojawią się również pomiędzy Wrocławiem i gminą Żórawina przez Kobierzyce i Siechnice.
Linia 903 połączy miejscowości w gminie Żórawina oraz Biestrzyków znajdujący się w gminie Siechnice z pętlą tramwajową Gaj i Tarnogaj. Wzmocni również komunikację na osiedlu Ołtaszyn zapewniając szybkie połączenia do pętli tramwajowych. Ponadto, linia 913 umożliwi dojazd mieszkańcom Żórawiny oraz miejscowości Wysoka znajdującej się na terenie Kobierzyc z pętlami tramwajowymi Park Południowy i Krzyki, będąc wsparciem dla miejskiej linii 112.
Na tym jednak nie koniec. Zmodyfikowana zostanie trasa linii 612 łącząca wrocławskie Krzyki z rejonem Dworca Autobusowego i kolejowego Wrocław Główny. W okolicach Dworca Autobusowego przystanki końcowy i początkowy zostaną przeniesione na ul. Suchą niedaleko przystanków linii gminnej 862 organizowanej przez gminę Kobierzyce w celu ułatwienia mieszkańcom korzystania z obu połączeń.
Od przystanku Partynice linia 612 pojedzie przez nieobsługiwaną obecnie przez dzienną komunikację ulicę Wyścigową, dowożąc pasażerów do przystanku w pobliżu pętli tramwajowej Park Południowy i zakończy swoją trasę na pętli tramwajowej Krzyki. Na samej pętli jej miejsce postojowe zostanie wyznaczone tuż obok linii 112, zapewniając pasażerom chcącym podróżować do miejscowości Wysoka lub ulicy Kutrzeby i Parafialnej we Wrocławiu odjazdy z jednego przystanku.
Do obsługi powyższych linii wybrany w postępowaniu wykonawca wprowadzi 18 autobusów, które będą pomalowane w charakterystyczne wrocławskie barwy oraz wyposażone w bogaty system informacji pasażerskiej ułatwiający identyfikację autobusów przez pasażerów. W celu łatwiejszej identyfikacji linii przez pasażerów każda z linii będzie miała swój kolor (nawiązujący do herbów gmin) prezentowany na zewnętrznych wyświetlaczach autobusów i wewnętrznym wyświetlaczu LCD.
Otwarcie ofert planowane jest na styczeń 2021, a rozpoczęcie kursowania nowych linii na czerwiec 2021.