Wrocław. Pierwsze w historii autobusy elektryczne dla MPK. Dzięki dofinansowaniu w kwocie 46 mln zł
Wrocław doczeka się pierwszych w historii autobusów elektrycznych. MPK podpisało właśnie umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na mocy której otrzyma dofinansowanie w wysokości ponad 46 mln zł na zakup 11 pojazdów elektrycznych oraz stworzenie systemu ładowania tych pojazdów i przeszkolenie grupy pracowników.
MPK Wrocław korzysta z programu "Zielony Transport Publiczny", dzięki któremu zakupi 11 autobusów przegubowych o napędzie elektrycznym. Będą to nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy, których długość ma wynosić 18 m. Skierowane one zostaną do przewozu pasażerów na wytypowanej linii komunikacji miejskiej we Wrocławiu.
Dodatkowo projekt przewiduje zamontowanie niezbędnej infrastruktury technicznej dla MPK - systemu szybkiego i wolnego ładowania zakupionych pojazdów na terenie zajezdni autobusowej oraz ładowarki typu pantograf o mocy 400 kW na pętli przy ul. Kamieńskiego we Wrocławiu.
Wrocław. Pierwsze w historii autobusy elektryczne dla MPK. Dzięki dofinansowaniu w kwocie 46 mln zł
Za sprawą dofinansowania ze strony NFOŚiGW możliwe będzie też przeszkolenie 25 kierowców i 18 mechaników w zakresie obsługi autobusów elektrycznych, a także sprzętu do ich zasilania.
Co dalej z ustawą medialną? Marek Suski: nie jestem jasnowidzem
- Dofinansowanie wrocławskiego projektu to kolejny etap rozwijania w Polsce elektromobilności w ramach programu "Zielony Transport Publiczny", który jest częścią strategii energetycznej rządu. Naszym celem jest upowszechnienie ekologicznych pojazdów na polskich drogach, a zwłaszcza zeroemisyjnych środków transportu zbiorowego w miastach. Cieszymy się, że rozwój elektromobilności, będący jednym z priorytetów resortu, spotyka się z zainteresowaniem samorządów - mówi wiceminister klimatu i środowiska, pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusza Zyska.
Wsparcie z NFOŚiGW obejmuje 32,5 mln zł bezzwrotnej dotacji, a także 13,8 mln zł pożyczki. Łącznie dofinansowanie wyniesie zatem 46,2 mln zł, co obejmuje całkowity planowany koszt realizacji tego przedsięwzięcia.
- Z dużą determinacją zmieniamy oblicze wrocławskiego taboru. W ostatnich trzech latach doprowadziliśmy do tego, że nasza flota autobusowa należy do najmłodszych wśród dużych miast w Polsce. Dziś stawiamy kolejny krok ku nowoczesności. Dziękujemy naszym partnerom z NFOiGW za współpracę w zakresie budowania we Wrocławiu jeszcze bardziej ekologicznego transportu. Doceniamy także wsparcie każdego, niezależnie od poglądów, kto przyczynił się do realizacji tego projektu - mówi Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.
Elektryczne pojazdy będą obsługiwały linię K, kursującą na trasie Kamieńskiego - Gaj. Projekt MPK we Wrocławiu ma być zrealizowany do 30 kwietnia 2024 r