RegionalneWrocławWrocław. Pafawag - sukces Ziem Odzyskanych. Teraz pora na sztukę

Wrocław. Pafawag - sukces Ziem Odzyskanych. Teraz pora na sztukę

Propagandowe sukcesy były potrzebne nowej władzy. Dlatego przy wielkim rozgłosie, z udziałem towarzysza Władysława Gomułki, 26 stycznia 1946 roku zorganizowano uroczyste przekazanie 100 pierwszych wagonów na węgiel. Czekał na nie cały kraj.

Wrocław. 100 wagonów węglowych oddał uroczyście Pafawag 26 stycznia 1946 roku, zaledwie w kilka miesięcy po ponownym uruchomieniu produkcji
Wrocław. 100 wagonów węglowych oddał uroczyście Pafawag 26 stycznia 1946 roku, zaledwie w kilka miesięcy po ponownym uruchomieniu produkcji
Źródło zdjęć: © Muzeum Miejskie Wrocławia

26.01.2021 16:55

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

O tej szczególnej dacie przypomniało Miejskie Muzeum. Nie bez powodu: właśnie jeden z obiektów dawnego Pafawagu, czyli Polskiej Fabryki Wagonów, która powstała w miejsce nimieckiego powstała w 1832 jako niemieckiego zakładu Maschinenbauanstalt Breslau, będzie przestrzenią dla sztuki - w kotłowni fabryki maszyn odbędzie się tegoroczna edycja Survivalu.

Co roku to artystyczne zdarzenie wkracza do miejsc, które lada moment zmienią przeznaczenie lub znikną. To na co dzień obszary nieznane przeciętnemu wrocławianinowi - budynki, które zostaną sprzedane, wyremontowane, zburzone - a są wyjątkowe. Edycja w 2020 roku urządzona została w starej przepompowni miejskiej.

Wrocław. Pafawag, w PRL-u największy wrocławski pracodawca. Europejski potentat w produkcji taboru kolejowego

Struktura architektoniczna Pafawagu, nadal w większości nie jest ogólnodostępna. Fabryka przez dekady była jednym z największych zakładów Wrocławia, zatrudniała tysiące pracowników, miała własne przychodnie, żłobek, przedszkole, szkołę, dom kultury, kluby sportowe i ośrodki wczasowe.

W 1946, zaledwie w kilka miesięcy po podniesieniu fabryki z gruzów i odbudowaniu linii produkcyjnej, udało się wyprodukować sto węglarek. Były one oczekiwane przez cała powojenną Polskę. Udało się już bowiem uruchomić wydobycie węgla na Śląsku, ale nie było jak go transportować do miast wsi.

W 1953 Pafawag wyprodukował pierwszą powojenną lokomotywę elektryczną EP02, a w 1954 - pierwszy polski elektryczny zespół trakcyjny EW53. Dwie - trzy dekady później fabryka była nie tylko największym pracodawcą Wrocławia, ale też silnym zakładem na obszarze Polski - jednym z największych producentów taboru kolejowego w Europie oraz największym krajowym producentem wagonów kolejowych, lokomotyw i zespołów elektrycznych i trakcyjnych.

W roku 1997 Pafawag stał się częścią niemieckiej firmy Adtranz, a cztery lata później kanadyjskiego koncernu Bombardier Transportation.

Wrocław. Kotłownia Pafawagu. Tu wyrośnie nowy kawałek miasta. Teraz czas na sztukę

Część ogromnego terenu fabryki zmieniła jednak swoją funkcję. Działa tu Wrocławski Park Technologiczny i Maszynownia Biznesu - część pomieszczeń jest podnajmowanych firmom, inne dopiero czekają na swoje nowe życie. Teraz powstanie tu kompleks usługowo-mieszkaniowy, a kotłownia przy Fabrycznej 14 będzie jego częścią.

Wrocław. Kotłownia przy Fabrycznej 14 będzie miejscem tegorocznego Survivalu
Wrocław. Kotłownia przy Fabrycznej 14 będzie miejscem tegorocznego Survivalu© polska-org.pl

A ponieważ wszystko zmieni się tu już wkrótce diametralnie, to zanim to się stanie, wkroczy tu 19. edycja wrocławskiego Przeglądu Sztuki SURVIVAL. Zaplanowano ją na czerwiec, jednak już teraz trwa konkurs dla artystów, którzy zaistnieją w tej scenerii i na tej edycji.

"Nigdzie stąd nie pojedziecie" to hasło przewodnie wydarzenia. Zachęca do przyjrzenia się pojęciu mobilności, także w kontekście pandemii. Artyści sztuk wizualnych mogą zgłaszać swoje prace do konkursu na realizacje artystyczne do 14 lutego. Organizatorem Survivalu jest Fundacja Art Transparent, partnerem strategicznym wydarzenia Pracownia Projektowa Maćków. Współpracę zaoferowało również Muzeum Miejskie Wrocławia.

Komentarze (0)