RegionalneWrocławWrocław. Kto smaruje, ten jedzie. Poprawi się komfort jazdy tramwajami

Wrocław. Kto smaruje, ten jedzie. Poprawi się komfort jazdy tramwajami

Na siedmiu pętlach tramwajowych we Wrocławiu pojawią się specjalne smarownice. W ten sposób wagony będą w mniejszym stopniu eksploatować szyny na łukach. Dzięki temu MPK Wrocław zaoszczędzi czas i pieniądze na konserwacji torowisk.

Wrocław. Kto smaruje, ten jedzie. Poprawi się komfort jazdy tramwajami
Wrocław. Kto smaruje, ten jedzie. Poprawi się komfort jazdy tramwajami
Źródło zdjęć: © MPK Wrocław
Łukasz Kuczera

06.04.2021 20:31

Jak informuje MPK Wrocław, smarownice zamontowano pilotażowo na pętli Tarnogaj oraz na nowo wyremontowanym torowisku na skrzyżowaniu ul. Kołłątaja/Peronowej/Piłsudskiego. Dodatkowo, w ramach właśnie prowadzonych prac remontowych, smarownice pojawią się też w tym roku na pętli Biskupin.

MPK ogłosiło już przetarg na montaż kolejnych urządzeń tego typu. - Dzięki smarownicy, środek smarujący wydostaje się wprost na szynę, gdy tylko przejedzie po niej tramwaj. Wszystko bez udziału motorniczego - tłumaczy Krzysztof Balawejder, prezes MPK Wrocław.

Wrocław. Kto smaruje, ten jedzie. Poprawi się komfort jazdy tramwajami

Zastosowanie smarownic ma pozytywnie wpłynąć na stan torowisk we Wrocławiu. Zyskają też mieszkańcy. - Szyny nie tylko eksploatują się przez to wolniej, ale także niwelujemy pisk, który powstaje, gdy tramwaj jedzie po łuku - dodaje Balawejder.

Jak zwraca uwagę MPK, mieszkańcy dotąd szczególnie zwracali uwagę na pisk generowany przez tramwaje typu Skoda 16T i Skoda 19T, które są cięższe od innych konstrukcji. Dzięki smarownicom, czeskie pojazdy będą przejeżdżały ciszej po torach.

- Oprócz smarownic na Biskupinie i Tarnogaju urządzenia zainstalujemy na pętlach: Leśnica, Kromera, Sępolno, Księże Małe, Klecina i Oporów. ­Nie wykluczamy, że w kolejnych latach będziemy je montować w innych miejscach - zdradza Balawejder.

Co ważne dla mieszkańców troszczących się o środowisko, środek smarujący będzie biodegradowalny i wykonany z bezpiecznych dla przyrody składników. Smar nie będzie także wydłużał drogi hamowania tramwaju, a zatem nie ma obawy, że motorniczy straci kontrolę nad wagonem.

Wrocław. Smarownice na pętlach

  • Pętla Leśnica - smarownica jednotorowa,
  • Pętla Kromera - smarownica dwutorowa,
  • Pętla Sępolno - smarownica jednotorowa oraz smarownica dwutorowa,
  • Pętla Księże Małe - smarownica jednotorowa,
  • Pętla Klecina - smarownica dwutorowa,
  • Pętla Oporów - smarownica jednotorowa oraz smarownica dwutorowa.
Zobacz także
Komentarze (0)