Dolny Śląsk: starania o modernizację linii kolejowych w regionie

Na Dolnym Śląsku trwa akcja, mająca na celu wpłynięcie na kształt Krajowego Programu Kolejowego do roku 2023. Parlamentarzyści, samorządowcy i aktywiści zabiegają o remont linii kolejowych w regionie, zaś w szczególności linii 143 łączącej Wrocław z Kluczborkiem.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Jaworska Małgorzata

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przedstawiło Krajowy Program Kolejowy na lata 2014-2023. Kolejowe inwestycje zostały w nim podzielone na dwie grupy – znajdujące się na liście podstawowej, do realizacji w pierwszej kolejności z zagwarantowanym finansowaniem, oraz znajdujące się liście rezerwowej, których realizacja może poczekać. Zdaniem inicjatorów akcji „Kolej na Dolny Śląsk” w programie zabrakło wielu kluczowych inicjatyw na rzecz modernizacji linii kolejowych w regionie dolnośląskim. Akcja ta ma na celu uwzględnienie w większym stopniu Dolnego Śląska w KPK na najbliższe lata.

Na liście rezerwowej KPK znalazła się m.in. linia 143 na odcinku Kluczbork-Wrocław Mikołajów, wiodąca m.in. przez Oleśnicę. Samorządowcy i parlamentarzyści z Dolnego Śląska podkreślają ważność modernizacji tej linii dla realizacji połączeń lokalnych. W sprawie umieszczenia linii 143 na liście inwestycji podstawowych list do premier Ewy Kopacz wysłał prezydent Wrocławia, Rafał Dutkiewicz, zaś poselską interpelację złożył Marek Łapiński.

„Jednym z najbardziej pożądanych elementów wsparcia naszego rozwoju w przyszłości, a także znakomitym narzędziem, by zapanować nad niekorzystnymi zjawiskami komunikacyjnymi jest budowa Kolei Aglomeracyjnej. Wraz z Marszałkiem Województwa Dolnośląskiego zajmujemy się tym przedsięwzięciem. Jedną z jego części jest połączenie kolejowe pomiędzy Wrocławiem a Oleśnicą (jedno z tych połączeń, gdzie potoki podróżnych mogą być bardzo duże) (…) Chcę gorąco zaapelować, aby raz jeszcze analizując uchwalany Program umieścili Państwo przywoływaną inwestycję wśród podstawowych, objętych gwarantowanym finansowaniem” – pisze Dutkiewicz.

We wcześniejszej części listu prezydent Wrocławia wskazuje na potrzebę lepszego skomunikowania Dolnego Śląska, jako regionu dynamicznie rozwijającego się gospodarczo i demograficznie i podkreśla potrzebę współpracy władz samorządowych z władzami centralnymi. Kwestię użyteczności linii 143 dla kolei aglomeracyjnej podkreśla także dolnośląski poseł Marek Łapiński.

„Remont linii kolejowej nr 143 na odcinku Kluczbork-Oleśnica-Wrocław Mikołajów ma kluczowe znaczenie nie tylko dla utrzymania satysfakcjonującej jakości usług kolejowych w aglomeracji wrocławskiej, ale także w kontekście budowy szybkiej kolei miejskiej Wrocławia oraz aglomeracji wrocławskiej. (…) Obecnie z racji pogarszającego się stanu infrastruktury kolejowej na linii nr 143 pociągi na niektórych odcinkach mogą kursować z prędkością tylko 30 km/h. Przez to atrakcyjność oferty przewozowej świadczonej przez przewoźników kolei regionalnej staje się coraz niższa” – pisze w skierowanej do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju interpelacji poseł.

Parlamentarzysta Platformy Obywatelskiej pyta ministerstwo o kryteria, które zadecydowały o przesunięciu inwestycji modernizacji linii 143 na listę rezerwową, o to, czy MIiR dostrzega istotność tej linii dla ruchu kolejowego w regionie, także w perspektywie stworzenia kolei aglomeracyjnej lub miejskiej oraz o to, czy będą prowadzone analizy, które pozwolą na przesunięcie wspomnianego projektu na listę podstawową.

Na liście rezerwowej znalazły się też inne inwestycje związane z koleją na Dolnym Śląsku i także o nie zabiegają inicjatorzy akcji „Kolej na Dolny Śląsk”. Wśród nich jest modernizacja linii łączącej Wrocław z Kamieńcem Ząbkowickim i Międzylesiem przez Strzelin i Kłodzko oraz linii kolejowej 277 Wrocław Brochów – Opole Groszowice przez Jelcz-Laskowice.

Jak widać, znów powraca temat Wrocławskiej Kolei Aglomeracyjnej i co ważne, głos w tej sprawie zabierają przedstawiciele władz lokalnych oraz parlamentarzyści. Niedawno pomysł odświeżyło Towarzystwo Upiększania Miasta Wrocławia, które uznało, że szybka kolej miejska byłaby dobrą alternatywą dla proponowanego przez prezydenta Dutkiewicza metra i to właśnie o SKM należałoby zapytać wrocławian w nadchodzącym referendum lokalnym. Istotnie, modernizacja części linii kolejowych na terenie Dolnego Śląska dawałaby kolei miejskiej lub aglomeracyjnej realne szanse funkcjonowania.

Należy mieć nadzieję, że tym razem powszechna mobilizacja w konsultacjach społecznych nad Krajowym Programem Kolejowym przełoży się na korzystne dla Dolnego Śląska zmiany. Kilka miesięcy temu szeroko zakrojona akcja mająca na celu przekonanie Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju do budowy dolnośląskiego odcinka drogi S8 spaliła na panewce. W zamian ministerstwo zaoferowało częściowy remont krajowej „ósemki”.

Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .

Wybrane dla Ciebie
Wypadek polskiego autokaru w Austrii. Tragiczne doniesienia
Wypadek polskiego autokaru w Austrii. Tragiczne doniesienia
Szef MON o strategii Trumpa. "Nie może ponieść porażki"
Szef MON o strategii Trumpa. "Nie może ponieść porażki"
Paweł S. małym świadkiem koronnym. "Składa obszerne wyjaśnienia"
Paweł S. małym świadkiem koronnym. "Składa obszerne wyjaśnienia"
Atak psów pod Zieloną Górą. Miały być szkolone dla policji
Atak psów pod Zieloną Górą. Miały być szkolone dla policji
Śmigłowiec LPR na miejscu. 19-latek w wypadku miał ogromne szczęście
Śmigłowiec LPR na miejscu. 19-latek w wypadku miał ogromne szczęście
Akty oskarżenia wobec Wosia i Mateckiego. Prokurator zapowiada
Akty oskarżenia wobec Wosia i Mateckiego. Prokurator zapowiada
Auto doszczętnie zniszczone. 19-letni kierowca wyszedł baz szwanku
Auto doszczętnie zniszczone. 19-letni kierowca wyszedł baz szwanku
Nieobowiązkowe szkolenia wojskowe. Wśród posłów chętnych nie brakuje
Nieobowiązkowe szkolenia wojskowe. Wśród posłów chętnych nie brakuje
Tragedia w Pudliszkach. 77-latek nie żył od dwóch tygodni
Tragedia w Pudliszkach. 77-latek nie żył od dwóch tygodni
Szukała kobiet w trudnej sytuacji i oferowała pracę. Resztę robili oni
Szukała kobiet w trudnej sytuacji i oferowała pracę. Resztę robili oni
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Dziennikarz latał dronem nad obiektami wojskowymi. Nikt nie reagował
Dziennikarz latał dronem nad obiektami wojskowymi. Nikt nie reagował