Władimir Putin zreorganizował rosyjską agencję RIA Nowosti

Prezydent Rosji Władimir Putin podpisał dekret o likwidacji agencji RIA-Nowosti i radia Gołos Rossii, a także utworzeniu na ich bazie agencji Rossija Siegodnia, którą poprowadzi lojalny wobec Kremla, znany z ultrakonserwatywnych poglądów Dmitrij Kisielow.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Władimir Putin
Władimir Putin (PAP/EPA, Fot: Alexander Zemlianichenko)
WP

O podpisaniu dekretu poinformowała w poniedziałek Służba Prasowa Prezydenta. Putin postawił przed agencją Rossija Siegodnia (Rosja Dzisiaj, RS) zadanie "prezentowania za granicą polityki i życia społecznego Federacji Rosyjskiej".

Obecną reorganizację mediów państwowych szef Administracji Prezydenta FR Siergiej Iwanow uzasadnił potrzebą redukcji kosztów i przedstawiania w świecie prawdy o Rosji.

- Rosja prowadzi samodzielną politykę, twardo broni swoich interesów narodowych. Nie jest łatwo tłumaczyć to światu, jednak czynić to trzeba. Trzeba mówić prawdę, używając współczesnego języka i najnowszych technologii - oświadczył Iwanow.

WP

Komentując powstanie RS, jeden z liderów opozycji antykremlowskiej Aleksiej Nawalny zauważył, że "propaganda państwowa powinna mieć swoją twarz". "Kisielow pasuje idealnie. Byłoby o wiele gorzej, gdyby Putin wyznaczył kogoś przyzwoitego. A tutaj wszystko jest jasne..." - napisał opozycjonista na Twitterze.

Niektórzy komentatorzy uznali obecną reformę za powrót do modelu z czasów ZSRR, gdy za dostarczanie informacji odbiorcom wewnątrz kraju odpowiadała agencja TASS (dzisiejsza ITAR-TASS), a za granicą - agencja APN.

To właśnie na bazie APN w 1991 roku powstała RIA-Nowosti. Natomiast samo APN zostało utworzone w 1961 roku z przekształcenia powołanego do życia w 1941 roku Radzieckiego Biura Informacyjnego (Sowinformbiuro).

Mianowany szefem nowej agencji 59-letni Kisielow, sztandarowy komentator państwowej telewizji Rossija, jest znany z kontrowersyjnych wystąpień. W sierpniu w jednym z odcinków prowadzonego przez siebie talk-show "Proces historyczny" wyraził przekonanie, że organy osób homoseksualnych nie nadają się do transplantacji i powinny być palone.

WP

Z kolei w niedzielę w magazynie publicystycznym "Wiesti Niedieli" w bezprzykładny sposób zaatakował ministra spraw zagranicznych Niemiec Guido Westerwellego za jego niedawną wizytę w Kijowie. - Dla pozostającego w jednopłciowym związku małżeńskim Westerwellego spotkanie na Majdanie z braćmi Kliczko było wielkim wydarzeniem - oświadczył. - Ogrzany, a może nawet przegrzany ciałami atletów wagi ciężkiej, minister oświadczył: "Ukraina powinna być na pokładzie Europy, dlatego że wiele nas łączy - wspólna historia, wspólna kultura i wspólne wartości" - dodał.

Tydzień wcześniej - również w programie "Wiesti Niedieli" - prokremlowski komentator wyraził pogląd, że protestami w Kijowie kierują Szwecja, Litwa i Polska, które w ten sposób chcą odpłacić Rosji za klęskę w bitwie pod Połtawą w 1709 roku.

RIA-Nowosti to największy państwowy holding medialny w Rosji. W jego skład wchodzą też: agencja informacji gospodarczych Prime, agencja informacji prawniczych i sądowych RAPSI, agencja informacji sportowych R-Sport, agencja ratingowa Rating, wydawana w języku rosyjskim i angielskim gazeta "Moskowskije Nowosti", ponad 40 stron internetowych prowadzonych w 22 językach, a także sieć multimedialnych centrów prasowych w FR i za granicą.

Od 2005 roku jako spółka-córka RIA-Nowosti funkcjonuje już ogólnoświatowa wielojęzyczna telewizja informacyjna Russia Today (Rosja Dzisiaj RT). Na razie nie wiadomo, czy obecna reorganizacja dotknie również RT.

WP
Polub WP Wiadomości
WP
WP