Wirtualny Urząd Miasta w Bydgoszczy
25 kwietnia Urząd Miasta Bydgoszczy oficjalnie udostępni Elektroniczne Biuro Obsługi Klientów EBOK.
Portal umożliwi nie tylko załatwianie spraw bez konieczności wizyty w urzędzie, ale będzie też wykorzystywany m.in. do realizacji przetargów on-line.
Przetarg na nowy serwis, zgodny z ustawą o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz ustawą o podpisie elektronicznym, został rozstrzygnięty w grudniu ubiegłego roku. Wygrała go firma BSB sp. z o.o., która oddała gotową platformę pozwalającą na załatwienie za pośrednictwem Internetu spraw, udział on-line w przetargach publicznych oraz dostosowujący urząd do odbioru e-faktur i e-podatków.
Za pośrednictwem portalu można będzie załatwić kilkadziesiąt spraw, które dotychczas wymagały osobistego stawienia się w Urzędzie n.p. założyć działalność gospodarczą. Od strony użytkownika wymagane jest jedynie posiadanie przeglądarki internetowej. System obsługuje podpis kwalifikowany i wykorzystuje go do uwierzytelniania dokumentów.
Po zarejestrowaniu się na portalu, interesant otrzyma dostęp do stron z formularzami. Po wypełnieniu dokument może być uwierzytelniony bezpiecznym podpisem elektronicznym. Do formularzy można również dodać własne załączniki. Cała korespondencja kierowana przez portal do Urzędu posiada swoją numerację, status postępu realizacji, a także jest znakowana znacznikiem czasu, zapewniając kontrolę i weryfikację procesu na każdym jego etapie. Użytkownik zakładający sprawę otrzymuje jej numer identyfikacyjny, co pozwala mu obserwować postępy w załatwianiu sprawy za pośrednictwem portalu
Dodatkową możliwością, jaką oferuje portal EBOK jest system aukcji internetowych, wykorzystywany do realizacji przetargów ogłaszanych przez urząd. Wraz ze Specyfikacją Istotnych Warunków Zamówienia (SIWZ) podmiot otrzymuje login i hasło dostępu do systemu. Administrator ogłasza dzień i godziny trwania aukcji. Aukcje prowadzone są w czasie rzeczywistym, na zasadach, które możemy porównać do internetowego chata. Po zakończeniu aukcji każdy z użytkowników otrzymuje informację o wyniku aukcji oraz dane podmiotu, który zwyciężył w przetargu.
Portal jest także przyjazny dla samych urzędników. Dzięki zastosowanym technologiom wprowadzanie treści na portalu nie wymaga zaplecza w postaci wyspecjalizowanego działu informatyki. Po przejściu krótkiego szkolenia każdy pracownik urzędu, będzie sam wprowadzał informacje na portalu.
System został zrealizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego (ZPORR).