Wietnam wprowadza zakaz. Miłośnicy motocykli nie będą zachwyceni
Hanoi zmaga się z poważnym problemem zanieczyszczenia powietrza, głównie z powodu motocykli spalinowych. Władze planują wprowadzenie zakazu ich używania w centrum miasta od lipca 2026 r.
Hanoi, stolica Wietnamu, boryka się z poważnym problemem zanieczyszczenia powietrza. Na koniec 2024 r. w mieście zarejestrowano ponad 9,2 mln pojazdów, z czego przeważają motocykle. Codziennie do miasta wjeżdża dodatkowo 1,2 mln pojazdów z innych regionów, co pogarsza sytuację.
Główne źródła zanieczyszczeń w Hanoi
Według Departamentu Rolnictwa i Środowiska w Hanoi, ruch drogowy jest jednym z głównych źródeł zanieczyszczeń, w tym PM2.5, dwutlenku węgla i tlenków azotu. Badania wykazały, że motocykle odpowiadają za 66 proc. emisji cząstek stałych, podczas gdy samochody za 13 proc.
Zespół badaczy, w tym Ngo Quang Khoi i dr Hoanh Anh Le, zidentyfikował miejsca o najgorszej jakości powietrza w Hanoi. Najwyższe stężenia PM2.5 odnotowano wzdłuż głównych dróg, takich jak Ring Road 3, gdzie poziomy te są niemal dwukrotnie wyższe od krajowych norm bezpieczeństwa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Najnowszy sondaż WP. Rzeczniczka KO: mamy jeszcze dwa lata
Wpływ zewnętrznych źródeł
Raport Banku Światowego wskazuje, że dwie trzecie zanieczyszczeń pyłowych w Hanoi pochodzi spoza miasta, przenoszonych przez wiatr z delty Rzeki Czerwonej. Transport odpowiada za 25 proc. lokalnych emisji PM2.5, ale fabryki, elektrownie i spalanie odpadów rolniczych również przyczyniają się do problemu.
Bank Światowy zaleca cztery kluczowe rozwiązania: zastąpienie motocykli spalinowych elektrycznymi, przejście na samochody elektryczne, wprowadzenie surowszych norm emisji EURO 5 i EURO 6 oraz wymianę autobusów na modele z czystym paliwem.
Plany rządowe w Wietnamie
Wietnamski rząd planuje zakazać motocykli spalinowych w centrum Hanoi do lipca 2026 r., a samochody na paliwa kopalne będą ograniczane od 2028 r. Całkowity zakaz prywatnych pojazdów spalinowych w obrębie Ring Road 3 ma nastąpić do 2030 r. Koszt pełnej transformacji szacowany jest na 1,56 mld euro.
Wprowadzenie zakazu budzi obawy wśród mieszkańców, zwłaszcza tych o niższych dochodach. Nguyen Van Hung, kierowca taksówki motocyklowej, wyraził zaniepokojenie, mówiąc, że wielu ludzi polega na motocyklach jako głównym środku transportu.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Crazy rush hour traffic in Saigon - Ho Chi Minh City, Vietnam
- To wpłynie na osoby, które zarabiają na życie dzięki motocyklom - powiedział w rozmowie z Associated Press.
Krytyka i wyzwania
Niektórzy mieszkańcy uważają, że harmonogram wprowadzenia zakazu jest zbyt krótki. Pham The Anh, profesor ekonomii, podkreślił na Facebooku, że cykl życia pojazdów trwa dekady, a nie kilka lat.
- Polityka powinna być ogłoszona z wyprzedzeniem, aby ludzie mogli się przygotować - napisał.
Rząd Wietnamu dąży do zastąpienia pojazdów spalinowych elektrycznymi, co ma pomóc w walce z zanieczyszczeniem i zmianami klimatycznymi. Lokalny producent pojazdów elektrycznych, VinFast, posiada ok. 20 proc. udziału w rynku, ale jego obecność w segmencie dwukołowców jest nadal niewielka.
Źródła: VNExpress, RFA.org