Wielki Tydzień wiernych obrządków wschodnich
Prawosławni i wierni innych obrządków wschodnich rozpoczęli w poniedziałek obchody Wielkiego Tygodnia Męki Pańskiej, poprzedzającego Wielkanoc. W tym roku przypada ona u nich 4 kwietnia, czyli w tym samym czasie, co u katolików.
Podobnie jak w Kościele katolickim, najważniejszymi dniami Wielkiego Tygodnia są w Cerkwi czwartek, piątek i sobota. Pierwsze trzy dni tygodnia stanowią duchowe i religijne przygotowanie do tego okresu.
W wielu prawosławnych rodzinach przez cały ostatni tydzień przed Wielkanocą zachowywany jest ścisły post, nie spożywa się nawet ryb. Od czwartku do niedzieli podstawą jadłospisu powinny być chleb, woda albo kompot oraz warzywa i owoce, w niektórych domach w tym czasie nie przygotowuje się posiłków.
Jak mówią duchowni, chodzi o to, by wymyślne potrawy, nawet postne, których przygotowanie zajmuje czas i energię, nie przesłaniały najważniejszego - duchowego wymiaru postu.
W wielkanocnym orędziu do wiernych, który w czasie świąt wielkanocnych będzie odczytywany w cerkwiach, hierarchowie Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego podkreślają, że krzyż jest umocnieniem wiary i w całej historii chrześcijaństwa "zwyciężał zło".
W związku z przypadającą w tym roku trzechsetną rocznicą cudu na Świętej Górze Grabarce przypomnieli, że w 1710 roku, w czasie panującej wówczas epidemii, wierni spieszyli z krzyżami do ikony Chrystusa Zbawiciela w tym sanktuarium.
"W cieniu swego krzyża, który stawiali obok cerkwi, otrzymywali uleczenie. Krzyże na Grabarce do dzisiaj są naocznym przykładem mocy świętego Krzyża. Cud ikony Zbawiciela i krzyże przynoszone przez nas na to święte miejsce świadczą światu o wielkiej mocy świętego Krzyża" - podkreślili hierarchowie.
Prawosławna Wielkanoc tylko raz na kilka lat przypada w tym samym czasie, co u katolików. Zazwyczaj prawosławni świętują później, maksymalnie nawet pięć tygodni po katolikach. Różnica wynika z tego, że w obu obrządkach termin święta wyliczany jest w nieco inny sposób.
Katolicy świętują Wielkanoc zawsze w pierwszą niedzielę po wiosennej pełni Księżyca. Cerkiew uznaje jeszcze jeden warunek: Niedziela Wielkanocna musi wypadać także po zakończeniu Paschy żydowskiej (to także święto ruchome), bo dla wyznawców prawosławia oba święta są silnie ze sobą związane.
Hierarchowie Cerkwi szacują, że w Polsce jest 550-600 tys. osób wyznania prawosławnego. Największe ich skupiska są w województwie podlaskim, na terenie dwóch cerkiewnych diecezji: białostocko-gdańskiej i warszawsko-bielskiej.