Większość polskich internautów kupuje w hipermarketach

Wśród produktów zwykle kupowanych w hipermarketach znajdują się tzw. dobra szybko zbywalne: artykuły spożywcze, kosmetyki i artykuły przemysłowe.

19.09.2006 | aktual.: 19.09.2006 08:25

Jednocześnie jedynie co czwarty polski internauta nigdy nie kupił w tego typu sklepie sprzętu RTV (26 proc.), odzieży i butów (23 proc.) oraz artykułów budowlanych (23 proc.). Do zakupów skłania internautów przede wszystkim atrakcyjna cena produktów oraz, jak pokazują wyniki najnowszego raportu Gemius SA, skuteczne działania reklamowe.

Z raportu wynika, że polscy internauci najczęściej kupują w hipermarketach wielobranżowych (91 proc.). Na brak klientów nie mogą także narzekać właściciele wielkopowierzchniowych placówek specjalistycznych, nastawionych na sprzedaż artykułów RTV/AGD lub materiałów budowlanych. W tego typu sklepach zakupy robiło już niemal 2/3 internautów. Jedynie 3 proc. badanych przyznaje, że nie kupiło jak dotąd żadnej rzeczy w hipermarkecie.

Czynnikiem decydującym o dokonywaniu zakupów w hipermarketach jest dla badanych internautów przede wszystkim atrakcyjna cena. Klienci hipermarketów zwracają także uwagę na wygodę oraz duży wybór produktów. Jakość dostępnych artykułów, co wydaje się szczególnie niepokojące, ma w przypadku podejmowania decyzji o zakupie poślednie znaczenie, dla wielu produktów mniejsze nawet niż szybkość dokonywania zakupów czy odległość sklepu od domu.

Ponad 3 internautów odwiedza hipermarkety w celu dokonania konkretnych, wcześniej zaplanowanych zakupów. Towarami najczęściej kupowanymi w hipermarketach są niezmiennie artykuły spożywcze – tylko 3 proc. respondentów nigdy nie kupiło żywności w hipermarkecie, natomiast ponad połowa (59 proc.) czyni to zawsze lub bardzo często. Wśród artykułów relatywnie rzadko nabywanych w sklepach wielkopowierzchniowych znajdują się natomiast sprzęt komputerowy oraz artykuły dla dzieci.

Rosnąca liczba hipermarketów sprzyja coraz aktywniejszej działalności promocyjnej i reklamowej. Gazetki reklamowe, ulotki, ogłoszenia prasowe, reklamy na bilbordach, a nawet kosztowne kampanie w telewizji i radiu, stają się potężnym orężem w walce o klienta, zarówno dla właścicieli sklepów, jak i producentów.

Jak pokazują wyniki badania Gemius, zdecydowana większość badanych internautów otrzymała choć raz gazetkę reklamową hipermarketu wielobranżowego (84 proc.). Niewiele mniejszy odsetek respondentów dostał gazetkę reklamową hipermarketu z artykułami RTV/AGD (71 proc.), a ponad połowa (57 proc.) gazetkę reklamową hipermarketu budowlanego. Badani internauci najczęściej otrzymują gazetki reklamowe hipermarketów wielobranżowych – aż co drugi ankietowany przyznał, że otrzymuje je kilka razy w miesiącu, a kolejne 21 proc. jeszcze częściej, kilka razy w tygodniu.

Zaletą gazetek reklamowych jest jednak nie tylko ich relatywnie wysoka dostępność, ale przede wszystkim, o czym przekonuje raport Gemius, skuteczność. Wśród internautów, którzy kiedykolwiek otrzymali gazetkę reklamową hipermarketu wielobranżowego, aż 35 proc. zawsze przegląda jej zawartość, a co drugi pod wpływem przedstawionej oferty zdecydował się na wizytę w hipermarkecie.

„Znajomość najnowszych trendów to karta przetargowa w walce o klienta, który, jak pokazują wyniki naszych badań, nie tylko oczekuje atrakcyjnej oferty cenowej, ale i chciałby być o niej poinformowany” – podsumowuje Krzysztof Chomicki z Gemius SA, autor raportu.

O badaniu - Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet internetowych emitowanych na witrynach korzystających z bezpłatnego audytu site – centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowane były losowo w okresie od 10 do 24 sierpnia 2006 roku. Analizą objęto 985 internautów, rodziców dzieci w wieku do 12 lat, którzy wypełnili ankietę do końca. Na pytania dotyczące kupowania pomocy szkolnych oraz ponoszonych lub planowanych w związku z tym wydatków odpowiadali jedynie rodzice dzieci w wieku od 7 do 12 lat.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)