Wcale nie masło. Jest nowy raport o cenach
Według raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito ceny w sklepach wzrosły we wszystkich kategoriach. Wiadomo, co podrożało najbardziej.
12.12.2024 21:14
W listopadzie 2024 r. w porównaniu z zeszłym rokiem ceny w sklepach wzrosły we wszystkich 17 analizowanych kategoriach produktów - wynika z raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito.
Największy wzrost cen dotyczył warzyw, które już wcześniej notowały znaczące podwyżki - informuje Radio Zet. W październiku wzrost wyniósł 11,1 proc. r/r, a we wrześniu 10,8 proc. r/r.
Ceny masła i innych produktów
Chociaż masło jest produktem, którego ceny często przyciągają uwagę, to w listopadzie jego wzrost wyniósł 10,4 proc. rok do roku. Dr Justyna Rybacka z Uniwersytetu WSB Merito wskazuje na wysokie koszty produkcji masła, związane z suszą i powodziami, które zniszczyły pastwiska. - Na Europejskiej Giełdzie Energii EEX, we wrześniu br. cena tony masła przełamała już barierę ok. 8,1 tys. euro - ostrzegła.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wzrost cen dotknął także słodycze i desery, które podrożały o 10,2 proc. r/r. Eksperci wskazują na rosnące koszty surowców, w tym kakao, oraz energii i transportu. Ceny nabiału wzrosły o 8,1 proc. r/r, co jest efektem wysokich kosztów utrzymania bydła i ograniczonej podaży mleka.
Czynniki wpływające na wzrost cen
Eksperci podkreślają, że na wzrost cen wpływają nie tylko koszty surowców, ale także energii, transportu i pracy. Nie bez znaczenia są również niekorzystne warunki agrometeorologiczne, które wpłynęły na krajowe zbiory owoców. W listopadzie owoce podrożały o 7,4 proc. r/r.
Źródło: Radio Zet/UCE Research