Rodos płonie. Polacy są załamani. Nie mają bagaży

Na greckiej wyspie Rodos trwa walka z pożarami. Ogień przesuwa się w kierunku zabudowań, najtrudniejsza sytuacja jest obecnie w Laermie, gdzie płoną budynki. Turystów ewakuowano bez bagaży i porozmieszczano w hotelach lub salach gimnastycznych. - Warunki spartańskie. Dzieci spały na podłodze i krzesłach, ludzie spali na trawnikach i leżakach nad basenem - opowiada Wirtualnej Polsce turystka z Rodos.

Turystów ewakuowano w różne miejscaTurystów ewakuowano w różne miejscaŹródło: PAP, fot: DAMIANIDIS LEFTERIS
d2hb8om

Od sześciu dni strażacy walczą z pożarem na Rodos. Ogień dalej się jednak rozprzestrzenia. Trudna sytuacja jest w turystycznych Kiotari i Jennadi, na południowym wschodzie wyspy, skąd ewakuowano wiele osób. Największy dramat jest jednak w wiosce Laerma w centrum wyspy, tam ogień dotarł do domów i kościoła.

W związku z pożarami ewakuowano kilka tysięcy osób, ale wciąż wiele czeka na możliwość przetransportowania do bezpieczniejszego miejsca. Wśród turystów jest także wielu Polaków.

Potężne burze na Bałkanach. Ulice Chorwacji i Słowenii zamieniły się w potoki

Wywieźli ich na drugi koniec wyspy

Turystka Katarzyna, która mieszkała w hotelu Olive Garden w Lardos, przekazała Wirtualnej Polsce, że w piątek o godz. 22:15 otrzymała od biura podróży Grecos informację, że sytuacja pożarowa nie jest opanowana. Zapewniono jednak, że wszystkie hotele są bezpieczne. W sobotę sytuacja była już lepsza - niebo było bardzo przejrzyste. W związku z tym turystka udała się na zwiedzanie akweduktu Seven Springs.

d2hb8om

- Wszystko było pięknie do momentu powrotu autobusem o 13:30. Kierowca poinformował nas, że jest pożar, droga do Lardos jest zamknięta i wysadzi nas w Lindos - relacjonuje.

Turyści skontaktowali się z biurem Grecos i mieli czekać na autokar. Ten przyjechał dopiero o 20:30. Zabrano ich do Rodos Palace na drugim końcu wyspy. - Tak jak staliśmy. Bez bagaży, dokumentów rzeczy - opisuje Katarzyna.

"Warunki spartańskie"

Rodos Palace, choć to oficjalnie hotel 5-gwiazdkowy, to nie był absolutnie przygotowany na przyjęcie setek dodatkowych turystów.

d2hb8om

- Nie ma gdzie spać, nie ma dla nas ręczników, pościeli. Co prawda możemy korzystać ze wszystkiego, ale nie mamy za co, bo wszystko zostało w hotelu w Lardos - opisuje.

Przyznaje, że mieli i tak dużo szczęścia, bo zdążyli skorzystać z bufetu. - Osoby, które zwożono do 2 w nocy nie miały jak z niego skorzystać - mówi.

Źródło: Zdjęcie udostępnione
Zdjęcie od pani Katarzyny

Szczególnie trudna była noc. - Warunki spartańskie - mówi WP Katarzyna. Okazało się, że w hotelu nie ma bowiem wolnych pokoi. - Dzieci spały na podłodze i krzesłach. Ja próbowałam drzemać. Ludzie spali na trawnikach i na leżakach nad basenem - opowiada.

d2hb8om

- Wczasy all inclusive tak właśnie się skończyły - mówi.

Turystów martwi jeszcze rozwój sytuacji, gdyż wielu z nich wraca do Polski w następnych dniach. - Pytając rezydenta Grecos o powrót po bagaże to powiedział, że jak policja pozwoli, to będziemy mogli wrócić. Ja mówię, że bez bagaży nie mogę wrócić do Polski, a lot mam w poniedziałek o 6 czy 7 rano. A on, że bez dokumentów, na oświadczeniu policji też można. Ale ja mam tam klucze od domu, samochodu, wszystko... - mówi kobieta.

Także turystka Halina w rozmowie z Wirtualną Polską zauważa duży chaos w organizacji ewakuacji. - Nie wiemy nawet, gdzie jesteśmy. Rezydent zwiał. Nie odbiera telefonu, nie mamy żadnych informacji - mówi.

d2hb8om

- Nie mamy nawet jedzenia, tylko przywieźli nam karton czipsów - opisuje.

Ewakuowali go motorówkami

Marcin, który spędzał urlop w Kiotari, w rozmowie z PAP powiedział, że w jego okolicy hotele zaczęł ewakuować na plaże. Początkowo zarządcy jego miejsca wypoczynki niczego nie planowali. - Wtedy zobaczyliśmy, że zza wzgórz wychodzi ogień. Ludzie robili zdjęcia, niektórzy chcieli zamawiać taksówki, ale już wtedy nic tu nie dojeżdżało - mówi.

- Dostaliśmy informację w hotelu, że rekomendują, żeby iść na plaże bo tam jest bezpiecznie. Później zarządzono bezwzględną ewakuację - powiedział.

d2hb8om

Na plaży ewakuowani turyści spędzili 15 minut. - Schroniliśmy się w budynku ze sprzętem do nurkowania i zaraz zaczęły podpływać motorówki do których nas skierowano - opowiedział pan Marcin.

- Pierwszy plan był taki, że odpłyniemy na jakiś czas, poczekamy jak to się uspokoi i potem tu wrócimy. Dlatego część ludzi zdecydowała się zostawić bagaże - dodał.

Z motorówki pan Marcin trafił na większą motorówkę a później na statek wycieczkowy.

d2hb8om

Polski turysta rozmawiał z panią kapitan tego statku, która opowiedziała, że mieli na pokładzie 260 osób wycieczki, ale zostali zobowiązani przez rząd do wysadzenia tych ludzi w bezpiecznym miejscu i pomocy w ewakuacji.

- Na początku dryfowaliśmy przy brzegu. Patrzyliśmy na brzeg, a tam ogień już zajmował tereny hotelu. Po dwóch godzinach podjęto decyzję o przetransportowaniu nas do miejscowości Kalatos - bliżej miasta Rodos. Natomiast już w okolicy tej miejscowości powiedziano nam, że zgodnie z poleceniem rządu zostaniemy przewieziemy do Rodos z uwagi na to, że kolejne miejscowości są zajmowane przez ogień - powiedział.

W okolicy 23 czasu lokalnego pan Marcin wraz z innymi ewakuowanymi turystami dotarł do miasta Rodos. - Na brzegu czekały autokary i służby porządkowe. Dostaliśmy wodę i jakieś przekąski i zawieziono nas do hotelu Rodos Palace - przekazał

Podkreślił, że wszystkie hotele w mieście są totalnie zapełnione. Nigdzie nie ma miejsc.

Komunikat Grecos Holiday

Biuro podróży Grecos Holiday przekazało, że walka z ogniem trwa i prowadzona jest ewakuacja turystów z Lardos, Kiotari i Pefkos.

"Ponieważ Ich (turystów - red.) bezpieczeństwo i spokój są dla nas absolutnym priorytetem, organizujemy w trybie natychmiastowym jak najszybszy powrót do Polski lub oferujemy bezpieczne miejsca w hotelach na północy wyspy, w których będą mogli kontynuować wypoczynek - tę decyzję pozostawiamy całkowicie w gestii Naszych Klientów" - napisano w komunikacie.

Grecos Holiday podkreśla, że osoby, które mają wakacje rozpocząć w poniedziałek 24 lipca, będą miały możliwość bezkosztowego anulowania rezerwacji, zmianę na inną dostępną ofertę lub późniejszy termin.

"Niezmiennie wyrażamy solidarność z naszymi przyjaciółmi w Grecji i pozostajemy w nadziei, że sytuacja już wkrótce wróci do normy i uda się opanować żywioł. Wszystkich prosimy o zachowanie zimnej krwi i dostosowanie się do komunikatów wychodzących od lokalnych służb. Wspólnie dbajmy o bezpieczeństwo, ono jest w tej chwili najważniejsze" - napisano.