Warszawy do Poznania z prędkością 300 km/h?
Projekt budowy linii kolejowych dużych
prędkości z Warszawy do Poznania i Wrocławia przez Łódź proponuje
spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK). Pociągi na tej linii mają
osiągać prędkość do 300 km/h.
14.11.2005 | aktual.: 14.11.2005 15:33
Jak poinformowali przedstawiciele PKP PLK na poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie, linia ta ma być połączona z Centralną Magistralą Kolejową (CMK), łączącą Warszawę ze Śląskiem.
Wiceprezes PKP PLK Zbigniew Szafrański powiedział, że CMK po modernizacji mogłaby prowadzić ruch pociągów z prędkością do 250 km/h, zamiast obecnych 160 km/h.
Budowa linii dużych prędkością ma być podstawą systemu łączącego największe aglomeracje w Polsce. Podróż uległaby znacznemu przyspieszeniu, np. z Warszawy do Poznania do jednej godziny 40 minut (obecnie ok. 3 godzin) - poinformowali przedstawiciele PKP PLK.
Wstępne szacunki kosztu tego przedsięwzięcia opiewają na ponad 5,7 mld euro. Szafrański zaznaczył, że obliczenia te opierają się na założeniu wysokości kosztów między 10 a 15 mln euro za kilometr i długości linii pięciuset kilkunastu kilometrów.
Jest to zadanie, którego realizacja, w oparciu o doświadczenia kolei zachodnich, trwa od ośmiu do dziesięciu lat - powiedział Szafrański.
Spółka PKP PLK odpowiada za zarządzanie państwową siecią kolejową. PKP PLK są również odpowiedzialne za stan środowiska naturalnego na zarządzanym przez siebie obszarze. Jest on monitorowany przez specjalnie w tym celu powołane służby.
Spółka zarządza szlakami kolejowymi o łącznej długości ponad 23 tys. km. Obecnie ruch kolejowy odbywa się tylko na 19,1 tys. km linii kolejowych.