ZTM chwali się klimatyzacją
Jest się czym chwalić? Im więcej kontroli, tym więcej uchybień
Klimatyzacja jest standardowym elementem wyposażenia, dostępnym w 61,48 proc. autobusów i 37,55 proc. składów tramwajowych oraz we wszystkich pociągach SKM.- czytamy na stronach ZTM. W autobusach wskaźnik wozów klimatyzowanych w 2013 roku (dane z czerwca br.) wzrósł do 61,48 proc. (MZA – 53,09 proc., Mobilis – 98,64 proc., ITS Michalczewski – 50,93 proc., PKS Grodzisk Mazowiecki – 100 proc.). Najgorzej jest w tramwajach, gdzie zaledwie w 37,55 proc. jest ona zamontowana.
Pasażerowie praktycznie już sobie nie wyobrażają, że nowe autobusy i tramwaje w okresie letnim, mogłyby być w ogóle pozbawione chłodzenia. - czytamy. Rzeczywiście nie wyobrażają. Bowiem niemal codziennie nasi czytelnicy donoszą nam o pojazdach, w których klimatyzacja nie działa .
Za każdy taki ustalony przypadek nie działającej lub zepsutej klimy przewoźnikowi naliczane są kary finansowe. W przypadku przewoźników autobusowych – Miejskich Zakładów Autobusowych, Mobilisu, PKS Grodzisk Mazowiecki oraz ITS Michalczewskiego temperatura wewnątrz pojazdów nie może przekroczyć 25 stopni Celsjusza i powinna zostać uruchomiona automatycznie, jeśli osiągnie taką wartość. W tramwajach „klimatyzacja” ma po prostu działać przez cały czas kursowania - bowiem pojazdy są wyposażone w zintegrowany system HVAC (Heating, Ventilation, Air Conditioning), który odpowiada zarówno za wentylację, ogrzewanie, chłodzenie, jak i odwilżanie. W pociągach SKM, podobnie jak w autobusach, temperatura wewnętrzna nie powinna przekroczyć 25 stopni Celsjusza.
Chłodzone pojazdy są odpowiednio oznakowane. Można je poznać po specjalnej naklejce na drzwiach („Pojazd klimatyzowany") oraz po charakterystycznych urządzeniach zamontowanych na dachu.
Skuteczność klimatyzacji zależy oczywiście od tego, jak często otwierane są drzwi pojazdów. Na niektórych trasach jest dużo, niezbyt oddalonych od siebie przystanków, a na niektórych przystankach czas wyjścia i wejścia pasażerów znacznie się wydłuża. Przy wysokiej temperaturze zewnętrznej, szybkie schłodzenie powietrza w pojeździe obsługującym taką linię, nawet przy dość wydajnym systemie, jest znacznie utrudnione.
W pojazdach, które nie są wyposażone w system chłodzenia wnętrza lub system nie działa (!) okna muszą zostać odblokowane, powinny zostać otwarte szyberdachy i włączone nawiewy.
W roku 2011 przeprowadzono 1427 kontroli i stwierdzono 523 uchybienia. Rok później liczba skontrolowanych wozów wzrosła do 5035, a nadzór ruchu ukarał przewoźników autobusowych za 1383 przypadki niesprawnej klimatyzacji. Czyli im więcej kontroli, tym więcej znalezionych uchybień.
W tym roku ZTM przeprowadził już 1014 kontroli klimatyzacji, z czego ponad 494 u przewoźników ajentów. Pomiędzy 27 a 29 lipca przeprowadzono ok. 170 kontroli, odnotowano aż 32 przypadki uchybień!
Pamiętajmy, że niedziałającą klimatyzację można zgłaszać pod numerem telefonu (22) 194 84* lub przez stronę Ztm.waw.pl. Także przez profil ZTM w serwisie Facebook. *