RegionalneWarszawaZa darmo: Co słychać w polskim kinie? Cykl filmowy w NInA

Za darmo: Co słychać w polskim kinie? Cykl filmowy w NInA

Utarło się przekonanie, że dźwięk w polskim kinie jest niewyraźny, utrudnia odbiór znaczeń i sensów historii. Tymczasem w ciągu ostatnich dwóch dekad wiele się w tej kwestii zmieniło.

Za darmo: Co słychać w polskim kinie? Cykl filmowy w NInA

27.10.2015 18:00

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Narodowy Instytut Audiowizualny (NInA) zaprasza na przegląd nowego kina polskiego, którego motywem przewodnim jest dźwięk. W trwającym dwa miesiące cyklu widzowie kina NInA, posiadającego najnowocześniejszy system dźwiękowy Dolby Atmos, na własne uszy przekonają się, że obraz to połowa filmu. Po pokazach odbędą się spotkania z reżyserami i autorami dźwięku. Cykl zakończy debata poświęcona przyszłości dźwięku w kinie. Wstęp wolny.

Utarło się przekonanie, że dźwięk w polskim kinie jest niewyraźny, utrudnia odbiór znaczeń i sensów historii. Tymczasem w ciągu ostatnich dwóch dekad wiele się w tej kwestii zmieniło. Rodzime filmy są coraz lepiej udźwiękowione, a niektórzy reżyserzy dźwięku to prawdziwi mistrzowie w swoich fachu. W cyklu „Co słychać w polskim kinie?” zostaną pokazane cztery nowe polskie filmy fabularne oraz jeden dokument, których reżyserzy oraz autorzy dźwięku oryginalnie pracują z dźwiękami i zachęcają widzów do wyruszenia w nieoczekiwaną podróż.

Co „słychać” w kadrze i co dzieje się poza nim, czyli w wyobraźni widza? Uczestnicy przeglądu będą mieli okazję przyjrzeć się strategiom artystycznym i środkom technicznym, jakich używają filmowcy, aby kierować percepcją odbiorcy. Usłyszą, że dźwięk - słowo, szum, ambient i muzyka – mogą podążać tropem obrazu, ale także go kontrapunktować. Odpowiedzą na pytanie: czyj punkt słyszenia jest w filmie: głównego bohatera, wszechwiedzącego narratora, czy może jeszcze jakiejś innej postaci jak w „Body/ciało” Małgorzaty Szumowskiej lub w „Wołaniu” Marcina Dudziaka?

Chłonąc zmysłowy, pozbawiony dialogów film Urszuli Antoniak „Strefa nagości” można usłyszeć, jak dźwięk uwodzi w kinie. I czy cisza w filmie naprawdę jest niema. W „Nocy Walpurgi” Marcina Bortkiewicza, rozegranej w ciasnych pomieszczeniach i na dwójkę aktorów, można z kolei poszukać dźwięków rozszerzających przestrzeń. Z kolei dokument „15 stron świata” Zuzanny Solakiewicz w całości poświęcony dźwiękowi, a konkretnie wybitnemu twórcy i kompozytorowi Eugeniuszowi Rudnikowi. „Czym innym jest dźwięk dla fizyka, który bada zjawisko, czym innym dla matematyka, który będzie próbować opisać je ściśle” - mówi Rudnik.

A czym jest dźwięk dla filmowca? Odpowiedź na to pytanie będzie można usłyszeć od samych reżyserów i autorów dźwięku po seansie ich filmów.

Cykl zakończy debata poświęcona przyszłości dźwięku w kinie, nowym technologiom realizowania dźwięku i edukacji fachowców. Eksperci odpowiedzą na pytanie, co oznacza hasło „lepszy dźwięk” i opowiedzą, jak technika audiodeskrypcji włącza osoby niepełnosprawne w sferę audiowizualności.

Przegląd odbędzie się w sali wielofunkcyjnej NInA Ziemia Obiecana. System dźwiękowy
w sali posiada certyfikat Dolby Atmos, najnowocześniejszego systemu dźwięku kinowego. Głośniki w sali umieszczone są z przodu i z tyłu sali, po jej bokach, a także na suficie, wykorzystują 40 kanałów dźwięku. W adaptacji akustycznej sali zastosowano ustroje rozpraszające dźwięk i sufit podwieszony w celu ukształtowania pola akustycznego, dającego wrażenie zanurzenia w obrazie dźwiękowym.

Program przeglądu

5 listopada, 19.00 „Strefa nagości” (2014), reż. Urszula Antoniak, dźwięk Tomasz Dukszta, Maciej Pawłowski (73’)
Dwie nastolatki, Europejka i Arabka, spotykają się w miejskiej łaźni w sercu Amsterdamu. Zaczynają się uwodzić - spojrzeniem, gestem, wyobraźnią i obietnicą. Tęsknota, pragnienie, żar nadają rytm tej sensualnej i hipnotycznej opowieści o uwodzeniu się dwóch obcych kultur. Jak dźwiękiem oddać te stany umysłu i ciała?

12 listopada, 19.00 „Wołanie” (2014), reż. Marcin Dudziak, dźwięk Jacek Pająk, muzyka Karol Czajkowski (78’)
Ojciec i syn wyruszają na wyprawę w Bieszczady. Wszechobecna, zmysłowa i groźna zarazem, ale przede wszystkim obiecująca nowe doświadczenia natura kusi małego chłopca do samodzielnych wypraw. Coś na niego czeka, coś chce się mu objawić. Tylko co?

26 listopada, 19.00 „Body/ciało” (2015), reż. Małgorzata Szumowska, dźwięk Kacper Habisiak, Marcin Kasiński, Marcin Jachyra (90’)
Opowieść o ojcu i córce - cynicznym prokuratorze i cierpiącej na bulimię młodej kobiecie.
W tym układzie jest jeszcze jedna, niewidoczna postać, zmarła matka oraz mająca kontakt ze światem duchów terapeutka, która chce namówić tę trójkę do rozmowy.

3 grudnia, 19.00 „Noc Walpurgi” (2015), reż. Marcin Bortkiewicz, dźwięk Agata Chodyra (75’)
Dojrzała diwa operowa i szczawikowaty dziennikarz toczą pojedynek na słowa, gesty, miny i wspomnienia w zamkniętej przestrzeni jej garderoby. Akcja toczy się tylko przez jedną noc, za to pełną duchów, tajemnic i operowego rozmachu.

10 grudnia, 19.00 „15 stron świata” (2014), reż. Zuzanna Solakiewicz, dźwięk Marcin Lenarczyk (79’)
Niesamowita odyseja w głąb twórczości Eugeniusza Rudnika, kompozytora, badacza i wynalazcy efektów dźwiękowych, należącego do Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia. Czy wzrok może “usłyszeć” muzykę? Spróbujmy.

16 grudnia, 19.00 panel dyskusyjny „Co usłyszymy w polskim kinie” - nowe technologie realizacji dźwięku, metody edukacji oraz włączania w kulturę osób niepełnosprawnych dzięki audiodeskrypcji.

Wszystkie spotkania po pokazach i debatę poprowadzi krytyczka i dziennikarka filmowa Ola Salwa, kurator cyklu.

Wstęp na wszystkie pokazy oraz panel dyskusyjny jest wolny. Siedziba NInA, ul. Wałbrzyska 3/5, Warszawa (stacja Metro Służew)

Obraz
Komentarze (0)