RegionalneWarszawaWarszawa. Zielone Aleje Jerozolimskie dla pieszych, dla kierowców jeden pas. Ratusz ogłasza rewolucję

Warszawa. Zielone Aleje Jerozolimskie dla pieszych, dla kierowców jeden pas. Ratusz ogłasza rewolucję

To część planu ogromnej metamorfozy, jaka czeka centrum stolicy. W czwartek ratusz przekazał złą informację dla kierowców, a znacznie lepszą dla pieszych. Aleje Jerozolimskie będą po przebudowie oferowały większą przestrzeń na ruch pieszy, ogródki gastronomiczne i zieleń.

Warszawa. Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać jak przed II wojna światową. Przestrzeń służyć będzie pieszym, powstaną ogródki i cztery szpalery drzew
Warszawa. Aleje Jerozolimskie po przebudowie mają wyglądać jak przed II wojna światową. Przestrzeń służyć będzie pieszym, powstaną ogródki i cztery szpalery drzew
Źródło zdjęć: © NAC/ UM Warszawa

- Stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już za sobą takie europejskie metropolie, jak Kopenhaga czy Sztokholm - zapowiedział prezydent Rafał Trzaskowski. - Wprowadzamy rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia.

To, jak dodał wiceprezydent Michał Olszewski, jedno z największych wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy. Działania mają odmienić oblicze centralnej części stolicy. Przewidują już zmiany u zbiegu Kruczej, Szpitalnej, Brackiej i Chmielnej, czyli na placu pięciu rogów, oraz przebudowę Marszałkowskiej.

Zmiany będą obejmowały odcinek od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Rewolucję na Alejach Jerozolimskich miasto planuje przy współpracy z PKP. Koleje chcą przebudować tunel kolejowy i postawić nową stację przy Nowym Świecie.

Warszawa. Aleje Jerozolimskie dla pieszych. Dla kierowców jeden pas. Dużo zieleni i ogródki restauracyjne

Po zakończeniu inwestycji kolejowej słynna warszawska arteria ma zmienić się w przestrzeń publiczną przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a także pełną zieleni. Termin realizacji inwestycji jest uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.

Na odcinku pomiędzy Marszałkowską a Nowym Światem Aleje Jerozolimskie zyskają szersze chodniki z miejscem na ogródki gastronomiczne, a także cztery szpalery drzew. Kierowcy będą musieli zadowolić się jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Obok pobiegną buspasy, zatoki do parkowania równoległego i drogi rowerowe. Droga dla samochodów będzie mieć szerokość trzech metrów, pas dla autobusów trzy metry i 25 centymetrów, drogi rowerowe będą mieć po trzy metry.

Warszawa. Taki jest wstępny plan na układ Alei Jerozolimskich. Zmotoryzowani będą musieli zaakceptować to, że będzie to przestrzeń przyjazna pieszym. Jak w europejskich centrach
Warszawa. Taki jest wstępny plan na układ Alei Jerozolimskich. Zmotoryzowani będą musieli zaakceptować to, że będzie to przestrzeń przyjazna pieszym. Jak w europejskich centrach© UM Warszawy

Ronda Dmowskiego i de Gaulle’a zamienią się w skrzyżowania, a w wielu miejscach w tym rejonie pojawią się dodatkowe przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości "Domu Partii" i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.

Kierowcy już teraz łapią się za głowę. Jeden z lokalnych portali nie zostawia na planie ratusza suchej nitki, z oburzeniem komentując, że oglądanie się na europejskie wzorce to błąd, po przebudowie w centrum nastąpi komunikacyjny chaos, a ścieżka rowerowa trzymetrowej szerokości to niesprawiedliwość wobec kierowców samochodów, którzy mają do dyspozycji trasę o takich samych wymiarach.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)