Warszawa. Zielone Aleje Jerozolimskie dla pieszych, dla kierowców jeden pas. Ratusz ogłasza rewolucję
To część planu ogromnej metamorfozy, jaka czeka centrum stolicy. W czwartek ratusz przekazał złą informację dla kierowców, a znacznie lepszą dla pieszych. Aleje Jerozolimskie będą po przebudowie oferowały większą przestrzeń na ruch pieszy, ogródki gastronomiczne i zieleń.
- Stolica przejdzie metamorfozę podobną do tej, którą mają już za sobą takie europejskie metropolie, jak Kopenhaga czy Sztokholm - zapowiedział prezydent Rafał Trzaskowski. - Wprowadzamy rozwiązania, które pogodzą oczekiwania pieszych, kierowców, rowerzystów i przedsiębiorców. A to wszystko po to, żeby miasto, które do tej pory było idealnym miejscem do pracy, stało się również idealnym miejscem do życia.
To, jak dodał wiceprezydent Michał Olszewski, jedno z największych wyzwań programu Nowe Centrum Warszawy. Działania mają odmienić oblicze centralnej części stolicy. Przewidują już zmiany u zbiegu Kruczej, Szpitalnej, Brackiej i Chmielnej, czyli na placu pięciu rogów, oraz przebudowę Marszałkowskiej.
Zmiany będą obejmowały odcinek od ronda Czterdziestolatka do ronda de Gaulle’a i dalej do wjazdu na wiadukt Mostu Poniatowskiego. Rewolucję na Alejach Jerozolimskich miasto planuje przy współpracy z PKP. Koleje chcą przebudować tunel kolejowy i postawić nową stację przy Nowym Świecie.
Warszawa. Aleje Jerozolimskie dla pieszych. Dla kierowców jeden pas. Dużo zieleni i ogródki restauracyjne
Po zakończeniu inwestycji kolejowej słynna warszawska arteria ma zmienić się w przestrzeń publiczną przyjazną pieszym, rowerom i komunikacji zbiorowej, a także pełną zieleni. Termin realizacji inwestycji jest uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.
Na odcinku pomiędzy Marszałkowską a Nowym Światem Aleje Jerozolimskie zyskają szersze chodniki z miejscem na ogródki gastronomiczne, a także cztery szpalery drzew. Kierowcy będą musieli zadowolić się jednym pasem ruchu w każdym kierunku. Obok pobiegną buspasy, zatoki do parkowania równoległego i drogi rowerowe. Droga dla samochodów będzie mieć szerokość trzech metrów, pas dla autobusów trzy metry i 25 centymetrów, drogi rowerowe będą mieć po trzy metry.
Ronda Dmowskiego i de Gaulle’a zamienią się w skrzyżowania, a w wielu miejscach w tym rejonie pojawią się dodatkowe przejścia dla pieszych. Nowe zebry powstaną na wysokości ul. Pankiewicza i Brackiej, przy stacji PKP Powiśle, a także na wysokości "Domu Partii" i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka.
Kierowcy już teraz łapią się za głowę. Jeden z lokalnych portali nie zostawia na planie ratusza suchej nitki, z oburzeniem komentując, że oglądanie się na europejskie wzorce to błąd, po przebudowie w centrum nastąpi komunikacyjny chaos, a ścieżka rowerowa trzymetrowej szerokości to niesprawiedliwość wobec kierowców samochodów, którzy mają do dyspozycji trasę o takich samych wymiarach.