Warszawa. PKP PLK chce wyciąć 3200 drzew, a posadzić jedynie kilkadziesiąt
Pojawiają się pierwsze problemy po podpisaniu umowy na przebudowę Dworca Zachodniego. Firma chce masowo wycinać drzewa i krzewy.
Po podpisaniu umowy na modernizację Dworca Zachodniego pojawiają się pierwsze kontrowersje. Do urzędu dzielnicy Wola wpłynęły dwa wnioski od PKP PLK dotyczące wycinki 3200 drzew oraz blisko hektara krzewów, znajdujących się na obszarach przeznaczonych przede wszystkim dla organizacji zaplecza budowy.
Warszawa. PKP PLK przekonuje, że zakres wycinki ograniczono do minimum
"Teren, który musi być uporządkowany, ograniczono do minimum. Prace obejmują miejsce obok linii kolejowej, gdzie zgodnie z przepisami dla bezpieczeństwa nie powinno być drzew. Przygotowane będzie również miejsce potrzebne do sprawnej budowy nowej Warszawy Zachodniej. Wybrano teren kolejowy nieużywany, niewykorzystywany przez mieszkańców, odległy od mieszkań i osiedli. Miejsce pozwoli sprawnie działać wykonawcy i ograniczy wpływ prac magazynowych i transportowych na otoczenie" – zapewnił Karol Jakubowski z PKP PLK.
Jak donosi portal Transport-Publiczny, firma milczy w kwestii, dlaczego jak w przypadku innych inwestycji w stolicy, nie zaproponowano odpowiedniej do zakresu wycinki liczby nasadzeń nowych drzew.
"Zobacz także: Pandemia z lasu deszczowego. Ekolog ostrzega"
Warszawa. Burmistrz Woli reaguje
W sprawie wycinki 3200 drzew zabrały głos władze dzielnicy Wola.
"W związku z olbrzymim zakresem wycinek zwróciliśmy się do zarządu PKP PLK o ponowną analizę sytuacji. Chcielibyśmy mieć całkowitą pewność, że tak olbrzymia szkoda przyrodnicza jest niezbędnie konieczna" – powiedział Krzysztof Strzałkowski, burmistrz Woli, cytowany przez stronę Transport-Publiczny.
Zdaniem Krzysztofa Strzałkowskiego, usuwanie drzew i krzewów nie wiąże się jednak bezpośrednio z remontem stacji, a z budową placu magazynowego.
"Liczę więc, że kolejarze pójdą ze środowiskiem przyrodniczym, z mieszkańcami na chociaż minimalny kompromis w tej sprawie. Bardzo też liczę, że zmieni się zadanie warszawskiego Zakładu Linii Kolejowych, który stoi na stanowisku, że na terenach kolejowych nie jest możliwe kompensacyjne, czyli zastępcze nasadzenie drzew w miejsce tych kilku tysięcy wycinanych" – dodał burmistrz.
Przebudowę Dworca Zachodniego realizuje Budimex, z którą PKP PLK podpisały umowę o wartości 2,4 mld złotych. Prace mają zakończyć się w drugiej połowie 2023 roku.
Masz news, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl