Warszawa. Nie będzie dofinansowania dla tramwaju na Gocław
Planowana inwestycja trasy tramwajowej na Gocław nie zostanie dofinansowana z budżetu Unii Europejskiej. Miasto wnioskowało o przeniesienie środków z budowy linii tramwajowej na kupno 130 nowych autobusów elektrycznych.
Władze Warszawy zdecydowały że miasto będzie ubiegać się o środki dla tramwaju na Gocław w latach 2021-2027. Jak informuje portal "Transport-Publiczny", ratusz wystąpił o przesunięcie dofinansowania na zakup pojazdów elektrycznych komunikacji miejskiej, jeszcze w listopadzie tamtego roku.
Wniosek ten w grudniu został już zaakceptowany przez Ministerstwo Finansów i Polityki Rozwoju.
Warszawa. Zamiast tramwajów na Gocławiu – 130 autobusów elektrycznych
"Umowa o dofinansowanie dla projektu budowy tramwaju na Gocław została rozwiązana za porozumieniem stron w lutym 2020 roku. Dofinansowanie dla projektu obejmującego zakup 130 autobusów elektrycznych zostało zwiększone aneksem do umowy o dofinansowanie zawartym w kwietniu 2020 roku" – poinformowała wówczas Małgorzata Głowacka z biura komunikacji MFiPR, cytowana przez "Transport-Publiczny".
O mały włos, a przejechałby go tramwaj. Policjant uratował mu życie
Chociaż stołeczny Urząd Miasta zapewnia, że nie rezygnuje z inwestycji, a Tramwaje Warszawskie przygotowują aktualnie potrzebna dokumentację i ponadto w perspektywie czasu może uda się uzyskać jeszcze wyższe dofinansowanie, to w rzeczywistości rezygnacja z obecnych środków, stawia wielki znak zapytania przy realizacji tego zadania. Nie ma żadnej gwarancji, że Warszawa ponownie otrzyma dofinansowanie.
Nie jest znany też nowy termin na wykonanie trasy na Gocław, według starych zamierzeń, tramwaje miały pojawić się w tej części Warszawy w 2023 roku.
"Obecny stan finansów miejskich przy niesprzyjającej samorządom polityce podatkowej rządu sprawił, że zdecydowaliśmy się, że tramwaj na Gocław zostanie sfinansowany z funduszy UE na lata 2021-2027. Mamy na uwadze także przyszłe wpływy do budżetu miejskiego ograniczane przez epidemię koronawirusa" – twierdzi Karolina Gałecka, rzeczniczka prasowa ratusza.
Ponadto władze miasta zrezygnowały z budowy równoległej drogi, w celu zaoszczędzenia 50 mln złotych.
Warszawa. Co z innymi inwestycjami?
Takie działania miasta nasuwają pytanie o inne realizacje tras tramwajowych w stolicy. Jak dowiedział się portal TVN Warszawa, Tramwaje Warszawskie zapewniają, że inne inwestycje nie są zagrożone. Miasto otrzymało dofinansowanie na budowę linii tramwajowych od Dworca Zachodniego do Grójeckiej oraz od ulicy Rakowieckiej do Miasteczka Wilanów. Jednak, aby środki nie przepadły, prace muszą zakończyć się w 2023 roku.