Warszawa na dobrych torach
Warszawa zmienia się na naszych oczach. Jedną z głównych sił napędowych tych zmian jest zrównoważony transport publiczny. Dzięki Funduszom Europejskim stolica zyskuje nowe trasy tramwajowe, stacje metra i pojazdy, a to przekłada się na czystsze powietrze, krótszy czas podróży i mniejszy stres związany z codziennymi dojazdami.
Warszawa ma ambitne plany, by rozwijać transport publiczny przy wsparciu środków europejskich. Nie dziwi więc, że jako pierwsza w kraju podpisała umowy o dofinansowanie projektów transportu miejskiego z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Kwota ponad 2 mld złotych pozwoli na dokończenie zachodniego odcinka II linii metra oraz na rozwój sieci tramwajowej na trasie do Wilanowa.
Najnowocześniejsza zajezdnia w kraju
W październiku 2024 r. Tramwaje Warszawskie uruchomiły zajezdnię na Annopolu – pierwszą w stolicy od czasu "Żoliborza", który powstał na początku lat 60-tych ubiegłego wieku. Nowy obiekt o powierzchni 12 ha to 55 torów o łącznej długości ponad 16 km i hale, w których jednocześnie można garażować lub serwisować 152 wagony. Na terenie zajezdni znajdują się też m.in. myjnie całopojazdowe, stanowiska diagnostyczne oraz zautomatyzowany magazyn części zamiennych, które pozwalają znacznie skracać czas przeglądów i zwiększać niezawodność floty. Pracę w hali ułatwiają mosty podsuwnicowe do szybkiej wymiany wózków i centralny system zarządzania ruchem manewrowym, który na bieżąco kieruje składy na wolne stanowiska serwisowe. Energooszczędne oświetlenie LED, panele fotowoltaiczne na dachach oraz instalacja odzysku wody z myjni obniżają koszty eksploatacji i ślady środowiskowe. Dopełnieniem są nowoczesne zaplecza socjalne dla motorniczych i obsługi technicznej. Całość powstała dzięki dofinansowaniu ze środków UE, m.in. z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027. Zmiany, jakie zaszły na północnym wschodzie miasta, odczuwalne są... aż na Wilanowie.
Tramwajem do Wilanowa – szybciej i bez korków
Otwarcie zajezdni Annopol umożliwiło obsługę większej liczby składów, w związku z uruchomieniem trasy do Wilanowa. Kiedy jesienią ubiegłego roku na torach pojawiły się pierwsze tramwaje kursujące do Miasteczka Wilanów co 2-3 minuty w szczycie, dojazd z południa miasta do Śródmieścia skrócił się nawet o kilkanaście minut. Nowa trasa do Wilanowa to zresztą największa inwestycja tramwajowa w powojennej historii Warszawy. W ramach inwestycji zakupiono również 50 nowoczesnych tramwajów – klimatyzowanych, cichych, z monitoringiem i pełnym wyposażeniem ułatwiającym podróżowanie osobom ze szczególnymi potrzebami. Zielone torowiska i priorytet sygnalizacji dla tramwajów ograniczą hałas i emisję spalin. Warto wspomnieć, że to zaledwie jeden z odcinków trasy, która docelowo będzie miała strategiczne znaczenie dla całego miasta i jego mieszkańców. Linia o łącznej długości blisko 16 km połączy Wolę, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Na tym jednak nie koniec, bo wielkie zmiany czekają też Bemowo.
Anna i Krystyna wydrążą tunele metra na Karolinie
W zeszłym roku rozpoczęło się drążenie tuneli na ostatnim odcinku II linii metra. Dwie tarcze TBM – o imionach Anna i Krystyna – rozpoczęły prace z rejonu przyszłej stacji Karolin. Na liczącym 3,4 km zachodnim odcinku II linii metra powstają trzy nowe stacje pasażerskie – Lazurowa, Chrzanów i Karolin. Przewidziano też tory odstawcze, które usprawnią ruch składów.
Za stacją końcową powstanie Stacja Techniczno-Postojowa Karolin: kompleks 34 obiektów z halami mogącymi pomieścić 40 pociągów, warsztatami, magazynami części i systemem automatycznego zarządzania taborem. Długość torów na zajezdni będzie liczyła ponad 20 km. Na terenie stacji nie zabraknie zieleni – na całym terenie zostanie posadzone ponad 1,6 tys. drzew, krzewów i bylin.
Po ukończeniu, w 2026 r. II linia metra wydłuży się o kolejne 3,4 km, a całkowita długość metra w Warszawie osiągnie tym samym 46 km i 42 stacje. Inwestycja skróci też czas dojazdu mieszkańców zachodniej Warszawy do centrum do ok. 20 minut.
Komfort, czystsze powietrze i równe szanse
Warszawa zmienia się dynamicznie – czas budowy oznacza korki i objazdy, ale efektem końcowym będzie miasto lepiej skomunikowane, cichsze i bardziej przyjazne mieszkańcom. Sprawny transport szynowy zachęca do częstszych podróży komunikacją zamiast samochodami. Pozwala oszczędzać nie tylko wydatki na paliwo, ale także czas i stres w drodze do pracy czy szkoły. Wybór komunikacji miejskiej zamiast samochodów wpływa na jakość powietrza – każdy dodatkowy pasażer tramwaju lub metra to mniejsza emisja spalin. Wszystko to jest m.in. wynikiem konsekwentnego wsparcia z Funduszy Europejskich, które nadają warszawskim inwestycjom tempo, skalę i ekologiczną przewagę oraz pozwalają powiedzieć, że Warszawa jest na dobrych torach – dosłownie i w przenośni.