Warszawa. Hulajnogi elektryczne tracą przywileje. Na Stare Miasto nie wjedziesz
Miasto przygotowało nowe zasady używania elektrycznych hulajnóg. Przepisy wejdą w życie już 20 maja.
Elektryczne hulajnogi na ulicach Warszawy są dostępne od 2018 roku. Od tego czasu wielokrotnie informowaliśmy o wypadkach czy niebezpiecznych sytuacjach z udziałem użytkowników tych urządzeń. Szybka, chaotyczna jazda, ale także pozostawianie hulajnóg w różnych miejscach, które nie są do tego przeznaczone stały się prawdziwym źródłem licznych problemów mieszkańców stolicy.
Zarząd Dróg Miejskich apelował do Ministerstwa Infrastruktury o zmianę przepisów w tej kwestii.
"Uczestniczyliśmy w konsultacjach społecznych i składaliśmy uwagi do kolejnych wersji ustawy. W końcu, na początku 2021 roku ustawa trafiła na ścieżkę legislacyjną zmierzającą do uchwalenia i w kwietniu została podpisana przez prezydenta. 20 maja nowe przepisy wejdą w życie" – podał Zarząd Dróg Miejskich.
Warszawa. Co się zmieni?
Nowe przepisy będą dotyczyć m.in. parkowania hulajnóg. Urządzenie będzie można pozostawić tylko i wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych, a jeśli w najbliższej okolicy takiej strefy nie będzie – na chodniku, równolegle do jego zewnętrznej krawędzi.
W tym celu władze miasta zaproponowały oznakowanie stojaków dla rowerów odpowiednią naklejką, która wskaże, że jest to parking rowerów i e-hulajnóg.
Znacząca zmiana dotknie "hulajnogowych piratów drogowych". Zgodnie z nową ustawą, e-hulajnogi nie mogą poruszać się z prędkością większą niż 20 km/h.
"Miasto oczekuje, że e-hulajnogi oferowane do wypożyczenia nie będą umożliwiały przekroczenia tej prędkości. Operatorzy wielokrotnie deklarowali, że są gotowi wprowadzić takie ograniczenie. Będziemy również analizować możliwość wprowadzenia punktowego i czasowego ograniczania prędkości w szczególnych sytuacjach, ze względu na bezpieczeństwo – np. na Bulwarach Wiślanych" – wskazali stołeczni drogowcy.
To jednak nie koniec zmian, które już niebawem mają wejść w życie. Wjazd w niektóre miejsca dla elektrycznych urządzeń będzie zabroniony. Chodzi m.in. o Stare Miasto. Jak tłumaczy ZDM, ruch na Starówce pojazdów na tak małych kołach jest niebezpieczny, ponadto na wąskich uliczkach nie da się zaparkować hulajnogi tak, aby nie blokować przejścia.