RegionalneWarszawaWarszawa. 8. edycja budżetu obywatelskiego. Rusza pierwszy etap

Warszawa. 8. edycja budżetu obywatelskiego. Rusza pierwszy etap

Mieszkańcy stolicy po raz kolejny zdecydują, na co przeznaczyć część środków z budżetu miasta. Wybiorą projekty, które zostaną zrealizowane w 2022 r. Pierwszy etap będzie trwał od 1 grudnia do 25 stycznia 2021 r. W tym czasie mieszkańcy mogą zgłaszać swoje pomysły.

Warszawa. Konferencja prasowa w związku z 8. edycją budżetu obywatelskiego
Warszawa. Konferencja prasowa w związku z 8. edycją budżetu obywatelskiego
Źródło zdjęć: © Urząd m.st. Warszawa | Urząd m.st. Warszawa

30.11.2020 | aktual.: 02.03.2022 16:14

– Budżet obywatelski jest dla nas bardzo ważny, ponieważ zależy nam, aby mieszkańcy współdecydowali o Warszawie, zgłaszali swoje pomysły i zagłosowali, na co przeznaczyć ponad 93,5 mln zł w 2022 r. Wierzymy, że zdecydują oni rozważnie – w poprzedniej edycji oddano ponad 100 tys. głosów, co pokazuje, że warszawiacy chcą współtworzyć Warszawę i wyznaczać kierunki jej rozwoju. (…) – powiedziała dyrektorka koordynatorka ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego Karolina Zdrodowska.

Jak przekazał stołeczny ratusz w komunikacie, hasło tegorocznej akcji to „Ty też możesz zmienić Warszawę”. W ciągu ostatnich kilku lat zrealizowano ponad 3 tys. projektów.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, również i w tym roku można zgłaszać projekty dzielnicowe, dotyczące najbliższej okolicy oraz ogólnomiejskie, które swoim zasięgiem obejmują całą Warszawę lub kilka dzielnic. Swój pomysł może zgłosić każdy mieszkaniec. Nie trzeba być zameldowanym w mieście ani pełnoletnim.

Projekt można zgłosić na dwa sposoby:

 • przez Internet – na stronie app.twojbudzet.um.warszawa.pl,

• w formie papierowej - wypełniony formularz należy złożyć osobiście lub przesłać na adres urzędu dzielnicy właściwego ze względu na lokalizację projektu, z dopiskiem „Budżet obywatelski”. Propozycję dotyczącą poziomu ogólnomiejskiego można przesłać także na adres Centrum Komunikacji Społecznej (00-412 Warszawa, ul. Kruczkowskiego 2).

Warszawa. Wsparcie na etapie zgłaszania projektów

Aby dokładnie wyjaśnić zasady i harmonogram nowej edycji, 1 grudnia odbędą się tzw. spotkania otwarcia. W tym roku wyjątkowo, ze względu na pandemię odbędą się one online.

- o godz. 17.00 rozpocznie się spotkanie dotyczące poziomu ogólnomiejskiego,

- o godz. 18.30 – dotyczące projektów dzielnicowych.

Pomoc w wypełnieniu formularza zgłoszeniowego, dopracowaniu pomysłu czy oszacowaniu kosztów realizacji będzie można uzyskać podczas dyżurów konsultacyjnych pracowników urzędu.

Warszawa. Skąd bierze się kwota na budżet obywatelski?

 – Zasady budżetu obywatelskiego w Warszawie określili stołeczni radni, jednak należy pamiętać, że część kwestii została narzucona w przepisach ustawowych. W związku z nowelizacją ustawy o samorządzie gminnym, do dyspozycji mieszkańców została przeznaczona kwota w wysokości 0,5% wydatków z ostatniego sprawozdania z wykonania budżetu. W tej edycji będzie to rekordowa kwota ponad 93,5 mln zł. – powiedziała Magdalena Roguska, wiceprzewodnicząca Rady Warszawy.

 – Zgodnie z przepisami ustawowymi, kwotę dla tej edycji liczymy ze sprawozdania za 2019 r., a więc za rok, w którym wpływy, jak i wydatki były wyższe, niż obecnie – to oznacza, że pomimo trudnej sytuacji finansowej miasta przeznaczamy na realizację pomysłów mieszkańców o 10 mln zł więcej niż w dwóch poprzednich edycjach – wyjaśnia Karolina Zdrodowska.

Z inicjatywy prezydenta Warszawy realizowano budżet obywatelski już pięć lat przed wprowadzeniem obowiązku ustawowego. Od 2018 r. coroczne przeprowadzenie budżetu obywatelskiego w miastach na prawach powiatu jest obowiązkowe. Reguluje to art. 5a ustawy o samorządzie gminnym.

Oznacza to, że Warszawa nie miała prawa ewentualnego zawieszenia przeprowadzenia budżetu obywatelskiego. Miasto jest zobligowane ustawowo, żeby taki proces przeprowadzić.

Warszawa. Kolejne etapy budżetu obywatelskiego

Od 1 grudnia do 25 stycznia 2021 r. mieszkańcy mogą zgłaszać swoje pomysły. Po zakończeniu etapu zgłaszania projektów każdy z nich zostanie zweryfikowany formalnie i merytorycznie. Nastąpi to do 4 maja 2021 r.

Przedstawiciele urzędu sprawdzą m.in. czy pomysł został zgłoszony w terminie, czy jest zgodny z obowiązującym prawem, możliwy do zrealizowania w ciągu jednego roku oraz czy jego koszt nie przekracza określonego limitu wartości jednego projektu.

Po etapie składania i rozpatrywania odwołań, projekty zweryfikowane pozytywnie zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców od 15 do 30 czerwca 2021 r. Ogłoszenie wyników planowane jest na 15 lipca 2021 r. W ten sposób warszawiacy wybiorą, co powstanie w mieście w 2022 r.

Warszawa. Harmonogram 8. edycji budżetu obywatelskiego:

 - zgłaszanie projektów: od 1 grudnia 2020 r. do 25 stycznia 2021 r.;

- ocena zgłoszonych projektów: od 26 stycznia do 4 maja 2021 r.;

- składanie odwołań: od 4 do 11 maja 2021 r.;

- rozpatrywanie odwołań: od 4 do 31 maja 2021 r.;

- głosowanie na projekty: od 15 do 30 czerwca 2021 r.;

- ogłoszenie wyników:15 lipca 2021 r.;

- realizacja projektów: 2022 r.

W ostatnich tygodniach, w ramach budżetu obywatelskiego zrealizowano m.in. pomysł ustawienia stołów do gry w szachy w parku Skaryszewskim, plenerową ściankę wspinaczkową we Włochach, rzeźby w konarach chorych drzew na Kępie Potockiej, a także nowy, naturalny plac zabaw w parku Praskim czy edukacyjny tor rowerowy dla dzieci na Woli – podkreśla stołeczny ratusz.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)