Warszawa. 8. edycja budżetu obywatelskiego. Rusza pierwszy etap
Mieszkańcy stolicy po raz kolejny zdecydują, na co przeznaczyć część środków z budżetu miasta. Wybiorą projekty, które zostaną zrealizowane w 2022 r. Pierwszy etap będzie trwał od 1 grudnia do 25 stycznia 2021 r. W tym czasie mieszkańcy mogą zgłaszać swoje pomysły.
– Budżet obywatelski jest dla nas bardzo ważny, ponieważ zależy nam, aby mieszkańcy współdecydowali o Warszawie, zgłaszali swoje pomysły i zagłosowali, na co przeznaczyć ponad 93,5 mln zł w 2022 r. Wierzymy, że zdecydują oni rozważnie – w poprzedniej edycji oddano ponad 100 tys. głosów, co pokazuje, że warszawiacy chcą współtworzyć Warszawę i wyznaczać kierunki jej rozwoju. (…) – powiedziała dyrektorka koordynatorka ds. przedsiębiorczości i dialogu społecznego Karolina Zdrodowska.
Jak przekazał stołeczny ratusz w komunikacie, hasło tegorocznej akcji to „Ty też możesz zmienić Warszawę”. W ciągu ostatnich kilku lat zrealizowano ponad 3 tys. projektów.
Podobnie jak w poprzednich edycjach, również i w tym roku można zgłaszać projekty dzielnicowe, dotyczące najbliższej okolicy oraz ogólnomiejskie, które swoim zasięgiem obejmują całą Warszawę lub kilka dzielnic. Swój pomysł może zgłosić każdy mieszkaniec. Nie trzeba być zameldowanym w mieście ani pełnoletnim.
Projekt można zgłosić na dwa sposoby:
• przez Internet – na stronie app.twojbudzet.um.warszawa.pl,
• w formie papierowej - wypełniony formularz należy złożyć osobiście lub przesłać na adres urzędu dzielnicy właściwego ze względu na lokalizację projektu, z dopiskiem „Budżet obywatelski”. Propozycję dotyczącą poziomu ogólnomiejskiego można przesłać także na adres Centrum Komunikacji Społecznej (00-412 Warszawa, ul. Kruczkowskiego 2).
Warszawa. Wsparcie na etapie zgłaszania projektów
Aby dokładnie wyjaśnić zasady i harmonogram nowej edycji, 1 grudnia odbędą się tzw. spotkania otwarcia. W tym roku wyjątkowo, ze względu na pandemię odbędą się one online.
- o godz. 17.00 rozpocznie się spotkanie dotyczące poziomu ogólnomiejskiego,
- o godz. 18.30 – dotyczące projektów dzielnicowych.
Pomoc w wypełnieniu formularza zgłoszeniowego, dopracowaniu pomysłu czy oszacowaniu kosztów realizacji będzie można uzyskać podczas dyżurów konsultacyjnych pracowników urzędu.
Warszawa. Skąd bierze się kwota na budżet obywatelski?
– Zasady budżetu obywatelskiego w Warszawie określili stołeczni radni, jednak należy pamiętać, że część kwestii została narzucona w przepisach ustawowych. W związku z nowelizacją ustawy o samorządzie gminnym, do dyspozycji mieszkańców została przeznaczona kwota w wysokości 0,5% wydatków z ostatniego sprawozdania z wykonania budżetu. W tej edycji będzie to rekordowa kwota ponad 93,5 mln zł. – powiedziała Magdalena Roguska, wiceprzewodnicząca Rady Warszawy.
– Zgodnie z przepisami ustawowymi, kwotę dla tej edycji liczymy ze sprawozdania za 2019 r., a więc za rok, w którym wpływy, jak i wydatki były wyższe, niż obecnie – to oznacza, że pomimo trudnej sytuacji finansowej miasta przeznaczamy na realizację pomysłów mieszkańców o 10 mln zł więcej niż w dwóch poprzednich edycjach – wyjaśnia Karolina Zdrodowska.
Z inicjatywy prezydenta Warszawy realizowano budżet obywatelski już pięć lat przed wprowadzeniem obowiązku ustawowego. Od 2018 r. coroczne przeprowadzenie budżetu obywatelskiego w miastach na prawach powiatu jest obowiązkowe. Reguluje to art. 5a ustawy o samorządzie gminnym.
Oznacza to, że Warszawa nie miała prawa ewentualnego zawieszenia przeprowadzenia budżetu obywatelskiego. Miasto jest zobligowane ustawowo, żeby taki proces przeprowadzić.
Warszawa. Kolejne etapy budżetu obywatelskiego
Od 1 grudnia do 25 stycznia 2021 r. mieszkańcy mogą zgłaszać swoje pomysły. Po zakończeniu etapu zgłaszania projektów każdy z nich zostanie zweryfikowany formalnie i merytorycznie. Nastąpi to do 4 maja 2021 r.
Przedstawiciele urzędu sprawdzą m.in. czy pomysł został zgłoszony w terminie, czy jest zgodny z obowiązującym prawem, możliwy do zrealizowania w ciągu jednego roku oraz czy jego koszt nie przekracza określonego limitu wartości jednego projektu.
Po etapie składania i rozpatrywania odwołań, projekty zweryfikowane pozytywnie zostaną poddane pod głosowanie mieszkańców od 15 do 30 czerwca 2021 r. Ogłoszenie wyników planowane jest na 15 lipca 2021 r. W ten sposób warszawiacy wybiorą, co powstanie w mieście w 2022 r.
Warszawa. Harmonogram 8. edycji budżetu obywatelskiego:
- zgłaszanie projektów: od 1 grudnia 2020 r. do 25 stycznia 2021 r.;
- ocena zgłoszonych projektów: od 26 stycznia do 4 maja 2021 r.;
- składanie odwołań: od 4 do 11 maja 2021 r.;
- rozpatrywanie odwołań: od 4 do 31 maja 2021 r.;
- głosowanie na projekty: od 15 do 30 czerwca 2021 r.;
- ogłoszenie wyników:15 lipca 2021 r.;
- realizacja projektów: 2022 r.
W ostatnich tygodniach, w ramach budżetu obywatelskiego zrealizowano m.in. pomysł ustawienia stołów do gry w szachy w parku Skaryszewskim, plenerową ściankę wspinaczkową we Włochach, rzeźby w konarach chorych drzew na Kępie Potockiej, a także nowy, naturalny plac zabaw w parku Praskim czy edukacyjny tor rowerowy dla dzieci na Woli – podkreśla stołeczny ratusz.