Veturilo: kolejne rowery i stacje już w następnym roku
Nextbike pozostanie operatorem warszawskich rowerów miejskich przez następne cztery lata. Oprócz zainstalowania dodatkowych stacji, ZDM obiecuje nowość w systemie, która pojawi się na ulicach stolicy już w następnym roku.
09.07.2016 10:52
Zarząd Dróg Miejskich ogłosił zwycięzcę przetargu na nowy system Veturilo, który ma działać od 2017 roku. Jedynym kandydatem była firma Nextbike, obecny operator warszawskich rowerów miejskich.
ZDM w maju ogłosił przetarg na nowego operatora, który będzie obsługiwał Veturilo przez następne 4 lata, do końca 2020 r. - O to, jak ma wyglądać system, zapytaliśmy wcześniej warszawiaków. Zebraliśmy 2500 ankiet i ponad 1000 propozycji lokalizacji stacji, a kilkaset kolejnych uwag zgłoszono nam podczas spotkań konsultacyjnych i przesłano mailem. Przeanalizowaliśmy również dotychczasowe funkcjonowanie systemu, aby określić podstawowe zasady dalszego rozwoju Veturilo – mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydent ds. rowerów.
Jak informuje Puchalski, złożono jedną ofertę. To propozycja firmy Nextbike Polska, która od początku obsługuje system Veturilo. Złożona właśnie oferta opiewa na 44,8 mln zł.
- Cena mieści się w naszych oczekiwaniach, potrzebujemy teraz kilka dni na formalne sprawdzenie oferty, tak abyśmy mogli oficjalnie ogłosić wybór nowego operatora – poinformował na Facebooku pełnomocnik.
Co nowego?
Po przeanalizowaniu ankiet i propozycji zaplanowano kilka zasadniczych zmian. Najważniejszą jest zwiększenie liczby rowerów do 4455 i liczby stacji do 300. Nowe wypożyczalnie pojawią się przede wszystkim w centralnym obszarze miasta (Śródmieściu, Pradze i bliskiej Woli). Dzięki temu stacje będą rozmieszczone gęściej: średnio co ok. 200 m. – Doświadczenie pokazuje, że dzięki temu są łatwiej dostępne i lepiej wykorzystywane - przekonuje Łukasz Puchalski.
Więcej stacji pojawi się również na Mokotowie, Pradze-Południe czy Targówku – tak aby stacje były rozmieszczone co ok. 500 m. Kilka nowych stacji trafi także do dzielnic położonych dalej od centrum (m. in. Białołęki, Bielan, Bemowa).
Poza rozbudową, planowane są też nowe funkcje systemu. Wielką atrakcją będą rowery elektryczne. Jednoślady wyposażone w silnik wspomagający mają się pojawić w 10 dedykowanych stacjach w rejonie Powiśla i Traktu Królewskiego – dzięki nim łatwiej będzie podjechać pod skarpę. Rozwijana będzie również sieć rowerków dziecięcych. Zaplanowano 6 specjalnych stacji, na których będzie można wypożyczyć mniejszy rower dla swojego dziecka. Zwiększy się – do 45 - liczba tandemów.
- Zadbamy o również wygodę i jakość „zwykłych” rowerów - opowiada pełnomocnik pełnomocnik prezydent ds. rowerów. Zostaną one wyposażone w dodatkowy hamulec ręczny, wyższą i wygodniejszą kierownicę dopasowaną do osób o większym wzroście, dzwonek obrotowy wsuwany na kierownicę, bagażnik przedni i szerokie siodełko. Na rowerze zostanie umieszczony kod QR umożliwiający szybkie wypożyczenie bez korzystania z terminali.
Nowy system będzie wygodniejszy dla użytkowników. Niefunkcjonalne terminale zyskają nowoczesne, kolorowe wyświetlacze z ekranem dotykowym i obsługą płatności zbliżeniowych. Będą również wyposażone w uniwersalną pompkę rowerową. Wprowadzona zostanie możliwość wypożyczania i zwrotu rowerów za pomocą aplikacji mobilnej. Każdy stojak zostanie wyposażony w diodę, sygnalizującą czy dany rower jest sprawny i można go wypożyczyć.
Veturilo w Warszawie
Obecnie z rowerów miejskich korzysta już prawie 350 tys. osób. Aż dwie trzecie warszawiaków dobrze ocenia Veturilo. Rowery są wypożyczane średnio co 10 sekund a w całym mieście są już 204 stacje, w tym 24 zakupione przez firmy prywatne. System działa od 2012 r.
Przeczytajcie również: Gigantyczny plac zabaw dla dorosłych. Nowa atrakcja w 19. Dzielnicy