RegionalneWarszawaSpalinowym czy elektrycznym? 13 firm chce zaoferować carsharing w stolicy

Spalinowym czy elektrycznym? 13 firm chce zaoferować carsharing w stolicy

ZDM: "Niska stawka to podstawowe kryterium wyboru operatora systemu"

Spalinowym czy elektrycznym? 13 firm chce zaoferować carsharing w stolicy

14.11.2016 15:30

Od przyszłego roku w Warszawie ma ruszyć miejski systemem wypożyczania samochodów tzw. carsharing. Na początku mieszkańcy stolicy mieliby do wyboru od 300 do nawet 500 samochodów. Jak poinformował Zarząd Dróg Miejskich, aż 13 firm chce oferować usługi i stanęło do konkursu.

Do dyspozycji użytkowników systemu byłyby samochody niskoemisyjne, fabrycznie nowe, produkowane w oparciu o najnowsze normy emisji spalin. W kolejnych etapach mogłyby zostać wprowadzane także samochody elektryczne.

Zastąpi auto prywatne?

Usługa będzie polegała na bezobsługowym, krótkoterminowym wypożyczaniu samochodów. Aby skorzystać z pojazdu, trzeba będzie się zarejestrować w systemie (potwierdzając posiadanie prawa jazdy) i znaleźć lub zarezerwować wolny pojazd. Wypożyczanie będzie maksymalnie proste - za pomocą aplikacji mobilnej, strony www lub infolinii. Samochody nie będą zaparkowane na dedykowanych stacjach, można je będzie wypożyczyć i oddać w dowolnym legalnym miejscu parkingowym na obszarze centrum miasta (obejmującym co najmniej dzielnice Mokotów, Ochota, Praga-Południe, Praga-Północ, Śródmieście, Wola i Żoliborz). Oczywiście korzystając z auta, można się będzie poruszać także poza tą strefą.

- Zagraniczne przykłady wskazują, że carsharing ułatwia podjęcie decyzji o rezygnacji z posiadania własnego auta. Jeden samochód współdzielony jest w stanie zastąpić od czterech nawet do 10 samochodów prywatnych. Dlatego carsharing doskonale wpisuje się w strategię zrównoważonej mobilności - promuje efektywne wykorzystanie aut przez wielu użytkowników - mówił niedawno Tamas Dombi z Zarządu Transportu Miejskiego .

Ile za godzinę?

Jak informują urzędnicy, opłata za wypożyczenie będzie skalkulowana tak, by było ono konkurencyjne w porównaniu do sporadycznego korzystania z własnego auta. Ostateczna stawka zostanie określona w negocjacjach pomiędzy miastem a firmami zainteresowanymi prowadzeniem systemu. - Niska stawka to podstawowe kryterium wyboru operatora systemu - podkreśla ZDM . Będzie to jedyna opłata jaką ponosi użytkownik. - Nie trzeba będzie płacić za benzynę czy parkowanie w strefie płatnego parkowania, odpadną też koszty typowe dla utrzymania własnego auta: serwis, ubezpieczenie, utrata wartości pojazdu itd - wyjasniają drogowcy. Dla osób korzystających z auta sporadycznie, kilka razy w miesiącu, wypożyczenie miejskiego samochodu będzie więc bardzo opłacalną alternatywą.

Chęć prowadzenia systemu zgłosiło 13 firm:
EURORENT Sp. zo.o.
Express Sp. zo.o. Sp.k.
Zipcar International Holdings Limited
car2go Europe GmbH
Konsorcjum: SIXT RENT A CAR; EURORENT Sp.zo.o.
CityShar Sp.zo.o.
PANEK S.A.
Labville Investments Sp.zo.o.
Polkomtel Sp.zo.o.
Arriva Polska Sp.zo.o.
Egis Road Operation Polska Sp.zo.o.
4Mobility S.A.
Konsorcjum: Enigma Systemy Ochrony Informacji Sp.zo.o.; H55 Sp.zo.o.; ELE TAXI Warszawa Sp.zo.o. Sp.k.

- Na podstawie rozmów z kandydatami i oferowanych przez nich usług, doprecyzowana zostanie liczba pojazdów, technologia, zasięg, rodzaj floty i inne szczegóły systemu - wyjaśniają urzędnicy ZDM-u. I dodają, że następnie kandydaci złożą oferty, które będą ocenione według ceny usługi dla użytkowników za wypożyczenie pojazdu, jakości i funkcjonalności oferowanego systemu wypożyczalni oraz terminu uruchomienia usługi.

Zarząd szacuje, że świadczenie usług przez operatora, którego oferta zostanie wybrana jako najkorzystniejsza, może rozpocząć się w połowie 2017 roku.

Obraz
veturilozdmztm
Zobacz także
Komentarze (0)