Remont torów kolejowych do Grodziska. "Komunikacyjny horror"
Remont tej trasy potrwa przynajmniej rok.
- Dziś rozpoczął się komunikacyjny horror dla tysięcy osób, które mieszkają w zasięgu linii kolejowej Grodzisk Mazowiecki-Warszawa Włochy. Przez rok nie będą jeździć tu pociągi, tylko komunikacja zastępcza - napisał nasz czytelnik. Remont tej trasy potrwa przynajmniej rok.
Modernizacja tego odcinka podmiejskiej linii kolejowej wymagała wprowadzenia dużych zmian w komunikacji, które zaczęły obowiązywać od 3 września. Wymienione zostaną 22 km sieci trakcyjnej i 22 km linii kolejowej. Powstanie też nowy przystanek Parzniew, tunel drogowy w Pruszkowie i dwa przejścia podziemne. Pasażerowie podróżujący z Milanówka, Brwinowa, Piastowa i Pruszkowa muszą przesiąść się do komunikacja zastępczej.
Są to linie ZG, ZB, ZM, ZP.
Między Dworcem Zachodnim a Grodziskem Mazowieckim kursować będzie linia oznaczona ZG. W dni robocze jej autobusy mają jeździć co kwadrans, w dni wolne od pracy - co pół godziny. Czas przejazdu całej trasy oszacowano na 74-89 minut.
Pomiędzy końcowymi stacjami zamkniętego odcinka - Grodziskiem i Milanówkiem - powstanie wahadłowa linia ZM. Autobusy na niej mają jeździć co kwadrans, a ich kursy będą skomunikowane z przyjazdami i odjazdami pociągów ze stacji Grodzisk Maz. W zamyśle linia ZM ma umożliwić mieszkańcom Milanówka skorzystanie z bezpośrednich połączeń do Warszawy z Grodziska. Czas dojazdu z Milanówka do Warszawy Zachodniej autobusem ZG to 62-75 min., tymczasem korzystając z ZM i bezpośredniego pociągu do Warszawy czas ten wyniesie 30-45 min.
Do Brwinowa z Warszawydotrze dwoma trasami linia ZB. Jedna z tras to Aleje Jerozolimskie i ich przedłużenie, ale popołudniami co drugi kurs (oznaczony jako ZBa) pojedzie autostradą A2. W szczycie autobusy tej linii mają kursować co 10 min. Podróż do Brwinowa ma potrwać 34-45 min.
Wreszcie do Pruszkowa docierać będzie linia ZP, na której autobusy w szczycie mają kursować co 5 min. Przejechanie całej trasy ma zająć 33-39 min.
Bilety
Jak informuje PKP, Wszystkie rodzaje biletów ZTM (w tym jednorazowe) honorowane będą w pociągach KM na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Zachodnia(oprócz pociągu „Słoneczny” i innych pociągów komercyjnych), na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Służewiec, na odcinku Warszawa Wschodnia – Ożarów Mazowiecki (dalej obowiązuje standardowy zakres honorowania biletów ZTM), a także w autobusach ZB i ZG, z uwzględnieniem stref biletowych.
Bilety KM będą honorowane w pociągach SKM na odcinku między Warszawą Wschodnią, a stacjami Warszawa Służewiec i Warszawa Lotnisko Chopina. Będą też ważne w szeregu linii autobusowych. Żadnych zmian nie przewiduje się natomiast dla WKD, na której bilet ZTM obowiązuje do przystanku Opacz. Ale - jak podkreślali uczestnicy konferencji - rozmowy z zarządem WKD trwają.
Jednak zmiany nie zostały dostosowane do wszystkich pasażerów.
- Najzabawniejsze jest to, że dla osób, które posiadają duże rodziny i Kartę Dużej Rodziny, podróż będzie nie tylko dłuższa, ale i droższa. ZTM nie honoruje zniżek 49 proc. na bilety miesięczne, więc jeśli ktoś mieszka w Pruszkowie, Piastowie, czy okolicach, za bilet zapłaci 180 zł zamiast niecałych 70 zł - tyle kosztował bilet do tej pory – kontaktowaliśmy się w tej sprawie z ZTM. Czekamy na odpowiedź.
Niejasny jest również podział na strefy, w których będą obowiązywać różne bilety. Kolejowy Pruszków przygotował nieoficjalną mapę, aby pomóc pasażerom.