Ratusz zadba o bezpieczeństwo pieszych. "Walka toczy się o ludzkie życie"
"To jest szalenie istotna rzecz, bo tutaj walka toczy się o wartość najcenniejszą - ludzkie życie"
ZDM będzie realizował projekty służące poprawie bezpieczeństwa pieszych na drogach - poinformował warszawski ratusz. W ramach programu mają m.in. zostać zbudowane tzw. aktywne przejścia dla pieszych, progi spowalniające, oświetlenie, nastąpią też zmiany w organizacji ruchu.
Stołeczny ratusz poinformował w środę na konferencji prasowej, jak realizuje politykę mającą poprawić bezpieczeństwo pieszych w ruchu miejskim. - W ramach polityki, którą uruchamiamy w tym roku, i pierwszych kilku milionów złotych, które znajdą się (na ten cel) w budżecie (miasta) teraz na sesji w ten czwartek, przygotowujemy kilka projektów realizowanych przede wszystkim przez Zarząd Dróg Miejskich, (...) stricte dedykowanych poprawie bezpieczeństwa - poinformowała zastępca prezydenta Warszawy Renata Kaznowska.
Program przewiduje m.in. przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa ponad tysiąca przejść dla pieszych w Warszawie, przygotowanie dodatkowego oświetlenia, wybudowanie tzw. aktywnych przejść sygnalizujących osobę na pasach, poprawę widoczności na przejściach, azyle, zmiany w organizacji ruchu i budowę progów spowalniających.
Natychmiastowe korekty
Kaznowska powiedziała, że w ramach programu odbędą się również duże akcje informacyjne, w które ratusz chce włączyć miejskie spółki, przede wszystkim Tramwaje Warszawskie, Metro Warszawskie i Zarząd Transportu Miejskiego.
Michał Domaradzki zapowiedział podczas środowej konferencji, że Biuro Polityki Mobilności i Transportu ma przede wszystkim jedno podstawowe zadanie: "przeprowadzić szczegółową analizę warszawskich dróg", by uzyskać informacje, które obszary "generują zwiększone ryzyko na naszych drogach" i wymagają natychmiastowych korekt.
W jego relacji biuro ma się również zajmować "koordynacją tych przedsięwzięć, które w obszarze bezpieczeństwa prowadzą miejskie zarządy, miejskie spółki", bo - jak zaznaczył Domaradzki - "tej aktywności jest wiele, tylko potrzeba to wszystko skoordynować, jak gdyby wyznaczając właściwe, zbieżne kierunki".
- To jest szalenie istotna rzecz, bo tutaj walka toczy się o wartość najcenniejszą - ludzkie życie. Codziennie obserwujemy to, co dzieje się na naszych drogach. Często, niestety, czytamy komunikaty przekazywane w różny sposób o tragicznych zdarzeniach na naszych drogach. Dlatego musimy dołożyć wszelkich starań, aby ta sytuacja uległa poprawie - powiedział Domaradzki.
Nowy program - nowe biuro
Jak informuje Urząd Miasta Stołecznego Warszawy, jednym z pierwszych zadań pionu Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu, który powstanie w nowym Biurze Polityki Mobilności i Transportu, będzie "opracowanie programu poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w stolicy, w szczególności działań, które doprowadzą do systematycznego spadku liczby ofiar śmiertelnych, szczególnie wśród pieszych". - Planujemy powołanie stałego zespołu ds. bezpieczeństwa i organizacji ruchu, który będzie opiniował proponowane rozwiązania. Do współpracy z tym zespołem zaprosimy Policję. Ważnym elementem pracy pionu będzie promocja działań na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Program poprawy bezpieczeństwa będzie uwzględniał priorytety określone w kierunkach polityki Komisji Europejskiej w zakresie bezpieczeństwa drogowego na lata 2011-2021, takie jak: edukacja i szkolenia, egzekucja przepisów ruchu drogowego, bezpieczniejsza infrastruktura drogowa, bezpieczniejsze pojazdy, stosowanie nowoczesnych technologii, pomoc ofiarom
wypadków, ochrona użytkowników dróg szczególnie narażonych na wypadki - napisał w komunikacie ratusz.
Zgodnie z informacją urzędu, ZDM zaplanował kilkaset modernizacji poprawiających bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych za kilka milionów złotych. W 2016 r. skontrolowano czynniki mające wpływ na bezpieczeństwo pieszych 930 przejść dla pieszych w trzech dzielnicach - Śródmieściu, Ochocie i Pradze-Południe, a w tym roku audyt obejmie kolejne: Targówek, Mokotów, Ursynów i Bielany. To w sumie 1069 przejść dla pieszych. Trwa procedura przetargowa mająca wyłonić wykonawcę prac. Na podstawie rekomendacji z audytu będą m.in. doświetlane przejścia, poprawiana widoczności, budowane progi zwalniające, azyle i sygnalizacje świetlne.