Ratusz: dodatkowe kursy, gdy liczba pasażerów powyżej 30 proc. stanu sprzed epidemii
Od poniedziałku, 23 marca w stolicy funkcjonuje sobotni rozkład jazdy komunikacji miejskiej. Ratusz podkreśla, że wprowadzenie zmiany było poprzedzone analizą ruchu, która wskazywała znaczny spadek liczby pasażerów. Powodem zmian są problemy z obsadą kadrową. Miasto wprowadzi nowe, stałe rozkłady jazdy na niektórych liniach.
We wtorek w ratuszu odbyła się konferencja na temat zmian w rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej. Sobotni rozkład jazdy funkcjonuje w stolicy od poniedziałku, 23 marca.
Wiceprezydent m.st. Warszawy Robert Soszyński podkreślił, że jest to system „weekendowy plus”.
Czy możemy urodzić się z lękiem? Lekarz zabrał głos
Jedynym powodem wprowadzenia zmian jest fakt, że ze względu na sytuację epidemiczną są coraz większe problemy z obsadą kadrową.
- Naszych kierowców, motorniczych, maszynistów musimy dzielić na grupy, tak aby być przygotowanym na każde wydarzenia i utrzymać ciągłość transportu publicznego. W związku z tym musieliśmy przejść na nieco rzadsze kursowanie autobusów i tramwajów. Nie zmieniliśmy rozkładów jazdy SKM – powiedział Soszyński.
Dodał, że miasto musi oszczędnie gospodarować zasobami ludzkimi. - Z drugiej strony cały czas monitorujemy sytuację w środkach transportu miejskiego. Wszędzie tam gdzie liczba pasażerów w autobusach czy tramwajach zwiększa się powyżej umownych 30-40 proc. stanu sprzed epidemii, natychmiast uruchamiane są dodatkowe kursy - wyjaśnił.
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego Wiesław Witek przedstawił zgromadzone dane liczbowe o środkach komunikacji miejskiej.
Koronawirus w Warszawie. Dane liczbowe
- W dniu powszednim, kiedy uruchamiana jest komunikacja miejską w szczycie porannym na ulice wyjeżdża 1540 autobusów. Dzisiaj rano wyjechało 1100 pojazdów. Jeśli chodzi o linie tramwajowe codziennie wyjeżdżało 426 brygad. Dzisiaj na ulice Warszawy wyjechało 286 tramwajów – powiedział Witek.
Od poniedziałku, 16 marca liczba absencji chorobowych w poszczególnych spółkach zmieniała się narastająco. W MZA w poniedziałek było 30 brygad mniej. Oznacza to, że nie została uruchomiona taka liczba autobusów. Kolejnego dnia w MZA były to 52 osoby, następnego dnia 76 osób.
W tramwajach sytuacja była nieco lepsza. Absencja wzrastała od 7 aż do 20 brygad. Część pracowników desygnowano do pracy zdalnej.
- Po wprowadzeniu specustawy prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski nakazał obserwowanie przez trzy dni sytuacji w komunikacji miejskiej. Prezydent podjął decyzję o przejściu na sobotni rozkład jazdy po obserwacji tego, co dzieje się na ulicach – zaznaczył Witek.
W poniedziałek 16 marca w autobusach pojawiło się 31 proc. pasażerów w porównaniu z dniem przed epidemią. We wtorek, 17 marca było ich 25 proc., a w środę 18 marca 25 proc. Tendencja utrzymała się na tym poziomie.
Metro
W metrze 16 marca było 23 proc. pasażerów w porównaniu ze zwykłym dniem. We wtorek, 17 marca było ich 17 proc. a w środę, 18 marca 16 proc.
Na linii M1 kursowało do tej pory ok. 500 tys. pasażerów. Ta liczba zmalała do ok. 70 tys., a w ostatnich dniach nawet 50 tys. pasażerów. Linia M2 obsługuje zazwyczaj ok. 200 tys. pasażerów. Ostatnio jest to 30-20 tys.
Uruchomione będą dodatkowe linie
Dodatkowo do sobotniego rozkładu jazdy uruchomionych zostało 10 linii, które nie jeżdżą zazwyczaj w soboty. To np. linia 340, która obsługuje gminę Ząbki.
- Uruchomiliśmy również 30 linii specjalnych, które wzmocniliśmy określoną ilością autobusów, po to żeby szczyt poranny był realizowany przed godziną 6. W soboty autobusy wyjeżdżały ok. godz. 7. W przypadku tramwajów wzmocniliśmy linię 2,24, 26, oraz 31 oraz uruchomiliśmy linię 41 – powiedział Witek.
Natychmiast w poniedziałek uruchomione zostały 23 punkty obserwacyjne. - Z nich mieliśmy on-line informacje dotyczące napełnień w każdym środku transportu, np. w rejonie Szpitala Wolskiego. Liczby oscylowały na poziomie ok. 30 osób w każdym środku transportu. Były też linie, na które zwracali uwagę mieszkańcy. W związku z tym już po południu wyjechało dodatkowych 30 autobusów, wzmacniając linie 523 i 190. Już wczoraj podjąłem decyzję, aby dzisiaj do tych autobusów dodać kolejne 30 – mówił dyrektor.
Prawdopodobnie na niektórych liniach wdrożone zostaną stałe rozkłady jazdy. Uwzględnią one fakt, że szczyt jest nie między godz. 7 a 9, a między godz. 5 a 6.
Dziś przygotowywane są stałe rozkłady jazdy dla linii: 136, 186, 190, 197, 199, 331 oraz 414, które będą obowiązywały od jutra.
Prawdopodobnie stale zwiększone będą również niektóre linie tramwajowe. Rozkład będzie obowiązywał od czwartku.
Bilety długookresowe
W Warszawie można też zawiesić bilet długookresowy w przypadku nie korzystania z komunikacji miejskiej. Zastosowanie systemu zawieszania biletów długookresowych spowodowało, że ok. 100-150 tys. osób nie pojawiło się w ciągu tygodnia w Punktach Obsługi Pasażerów.
- Opieka nad dziećmi, dłuższe absencje oraz kwarantanny spowodowały, że ci pasażerowie nie chcieli utracić środków finansowych. Mają deklarację, że będą mieli przedłużone bilety o określoną długość kontraktu, w dowolnym momencie. Działa aplikacja zawieswkm.ztp.waw.pl , gdzie można zawiesić bilet i go odwiesić – powiedział Witek.
Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.