Porozmawiajmy o przestrzeni publicznej Warszawy
12 października rusza 4. edycja festiwalu "Warszawa w budowie". Będzie debata z władzami miasta!
08.10.2012 17:28
Tematem czwartej edycji festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE jest reklama zewnętrzna w mieście. Tak jak w poprzednich latach, festiwal stara się zwrócić uwagę mieszkańców stolicy na kluczowe aspekty życia w mieście: dziedzictwo architektoniczne, mieszkalnictwo czy użytkowanie przestrzeni publicznej. Reklama zewnętrzna z pewnością stała się ostatnio dominującym elementem w krajobrazie Warszawy. Historię reklamy, wpływ na przestrzeń publiczną i codzienne życie mieszkańców prezentuje festiwalowa wystawa „Miasto na sprzedaż” pokazywana w dawnym Domu Meblowym Emilia. Jest to nowa siedziba Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, które jest organizatorem festiwalu WWB.
Umiejętnie zaprojektowana reklama współtworzy wizerunek nowoczesnego życia i atmosferę wielkiego miasta, jednak nieujęta w ramy odpowiednich regulacji zamienia się we własną karykaturę i degraduje przestrzeń. Warszawska ulica przed stu laty i dziś jest ogarnięta niezmiennie barwnym żywiołem reklamy. Wystawa „Miasto na sprzedaż”, obok ambitnych pomysłów uporządkowania natłoku szyldów, napisów czy współczesnych bilbordów, przypomina historię kolorowych witryn i wielkomiejskich pasaży handlowych oraz pulsujących światłem neonów. Prezentuje dowody na udany alians reklamy ze sztuką. Wystawa przybliża dzieje małych pracowni graficznych dwudziestolecia międzywojennego i projekty neonów z lat 60. Przypomina, jak wyglądała warszawska ulica w pierwszych latach po upadku PRL-u, kiedy każdą nową reklamę witano z entuzjazmem. Dzisiaj problemem wywołującym społeczne protesty okazuje się nadmiar wielkoformatowych banerów i bilbordów zakrywających całe budynki. Już w niedalekiej przyszłości sytuacja być może się zmieni, gdy
rewolucja technologiczna spowoduje, że gigantyczne bilbordy okażą się zbędne i zastąpi je reklama w tak zwanej rozszerzonej rzeczywistości. Nowym możliwościom technicznym towarzyszyć też będą z pewnością nowe problemy – także im poświęcono uwagę na wystawie.
Wystawie towarzyszyć będzie bogaty program wydarzeń poświęconych reklamie w przestrzeni publicznej. Jednym z głównych punktów programu festiwalu będzie na pewno debata z udziałem m.in. przedstawicieli władz Warszawy oraz Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej ( więcej ). Będą otwarte spotkania-konsultacje dla warszawiaków, przygotowane w formie warsztatów.
Otwarcie wystawy i inauguracja festiwalu WARSZAWA W BUDOWIE 4: 12 października (piątek), godz. 19.00. Miejsce: Emilia, ul. Emilii Plater 51
Więcej: * 2012.warszawawbudowie.pl*