Pierwszy Jazz Duo już na warszawskich torach
Zakup 50 tramwajów niskopodłogowych typu 128N stanowi realizację części projektu pn.: „Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie”
Nowy tramwaj typu 128N Jazz DUO - pierwszy z 50, wyprodukowany przez firmę PESA Bydgoszcz SA,
21 listopada wyruszył na stołeczne ulice wraz z pasażerami.
Przeczytajcie też: Wi-Fi w miejskich autobusach!
Jak zapewniają Tramwaje Warszawskie, pojazdy te charakteryzuje przede wszystkim nowoczesność oraz funkcjonalność. Jednym z głównych priorytetów było uwzględnienie potrzeb osób z trudnościami w poruszaniu się: na wózkach, osób niewidomych bądź niedowidzących, starszych, a także tych podróżujących z dziećmi lub z bagażami. Dlatego, przy projektowaniu nowego typu tramwaju, zastosowana została niska, całkowicie płaska podłoga w całym pojeździe - bez pofalowania w strefach, gdzie zainstalowane są wózki wagonowe, niskie wejścia, wyznaczone siedzenia, przestrzeń na wózki oraz bagaż. Do dyspozycji podróżujących oddano również rampę wjazdową oraz dźwiękowe sygnalizowanie funkcji. Na prośbę pasażerów, siedzenia są ustawione przodem, bądź tyłem do kierunku jazdy, a nie pod kątem.
„Jedną z kluczowych decyzji było odejście od najbardziej typowej, pochylonej, aerodynamicznej linii czoła, na rzecz kształtu bardziej odpowiedniego dla pojazdu miejskiego. Dzięki zaproponowanej formie uzyskaliśmy szeroki, panoramiczny i bardziej bezpieczny zakres widzenia. Motorniczy wizualnie jest cofnięty w głąb kabiny i zabezpieczony dodatkowymi, wyraźnie widocznymi przęsłami wzmacniającymi słupki. Taka forma czoła powoduje większe ocienienie kabiny, poprawia widoczność i komfort cieplny (bardziej wydajne działanie klimatyzacji)”, podkreśla dr Bartosz Piotrowski, główny projektant wzornictwa, PESA Bydgoszcz SA.
Ponadto, tramwaje typu 128N są także bardziej ekonomiczne w eksploatacji, ponieważ zostały wyposażone
w nowoczesne rozwiązania techniczne, w tym pokładowy zasobnik energii, który pozwoli na gromadzenie energii odzyskiwanej w trakcie hamowania.
Fakt, iż są dwukierunkowe pozwoli na korzystanie w większym stopniu z sieci tramwajowej podczas remontów i modernizacji oraz budowy tras, ponieważ tramwaj dwukierunkowy nie potrzebuje klasycznej pętli tramwajowej do zmiany kierunku jazdy. Tramwaje Warszawskie posiadają już 6 takich tramwajów.
Zakup 50 tramwajów niskopodłogowych typu 128N stanowi realizację części projektu pn.: „Zakup tramwajów niskopodłogowych do obsługi sieci komunikacji tramwajowej w Warszawie”.
Przeczytajcie też: Weekendowe zmiany w kursowaniu SKM