Nawet 8 tys. nielegalnych "taksówek" w stolicy. Tylko w 2015 roku 631 mandatów

Jak rozpoznać prawdziwą taksówkę?

Nawet 8 tys. nielegalnych "taksówek" w stolicy. Tylko w 2015 roku 631 mandatów
SKOMENTUJ

W 2015 r. liczba taksówek jeżdżących po warszawskich ulicach przekroczyła 11 tys., to o prawie 1,5 tys. więcej niż w 2013 r. Podczas kontroli taksówkarzy, w 37 proc. przypadków stwierdzono nieprawidłowości, głównie brak zdanego egzaminu z przepisów i topografii miasta.

Na koniec 2013 r. mieszkańcy Warszawy mogli korzystać w sumie z 9 tys. 594 licencjonowanych taksówek, rok później było ich już 10 tys. 475, a na koniec 2015 r. już 11 tys. 79 - poinformował stołeczny ratusz.

Będzie jeszcze więcej

Zdaniem przewodniczącego Związku Zawodowego Taksówkarzy "Warszawski Taksówkarz" Jarosława Iglikowskiego stołeczny rynek taksówek jest przesycony. - W Berlinie taksówek jest mniej, a mieszkańców dwa razy więcej. Każdy taksówkarz w Warszawie powie, że w tej chwili zamiast zarabiać stoi i czeka na zbawienie, ponieważ to zbawienie przychodzi szybciej niż nowy klient - przekonywał Iglikowski.

Ocenił, że liczba 11 tys. taksówek nie przedstawia rzeczywistego obrazu na rynku. - W Warszawie w tej chwili jest ok. 7-8 tys. nielegalnych przewoźników, część z nich sukcesywnie przechodzi do legalnej działalności, a więc robi uprawnienia. W związku z tym taksówek i taksówkarzy będzie przybywało - ocenił Iglikowski.

Dodał, że chciałby, aby liczba taksówek była określona poprzez wprowadzenie specjalnego parytetu, czyli sztywnego połączenia liczby licencji z liczbą mieszkańców; oznaczałoby to, że w Warszawie wystarczyłoby ok. 8,5-9 tys. licencji.

Zdawalność - ponad 40 proc.

Miasto przypomina, że na mocy uchwały Rady Warszawy z końca 2013 r. wszyscy kandydaci na taksówkarzy muszą przejść szkolenie, które kończy się sprawdzianem. Komisją egzaminacyjną sprawdza znajomość topografii stolicy, a także przepisów prawa miejscowego w tym cen urzędowych, czy niezbędnego oznakowania i wyposażenia pojazdu. W 2015 r. przeegzaminowano 2079 osób, wynik pozytywny uzyskało 938 przyszłych taksówkarzy, 268 osób wystąpiło o licencję na taksówkę.

Jednak zdaniem Iglikowskiego nowy egzamin dla taksówkarzy jest zbyt prosty w porównaniu ze starym. - Kiedyś, jak był ten egzamin zdawalność wynosiła ok. 6 do 10 proc., w tej chwili zdawalność wynosi ponad 40 proc. i naprawdę tylko laik tego egzaminu nie zdaje - uważa Iglikowski.

Kontroli coraz więcej

Taksówkarze poddawani są także przez cały rok kontrolom, które miasto organizuje wspólnie z Policją, Urzędem Kontroli Skarbowej, Inspekcją Handlową, Inspekcją Transportu Drogowego oraz Strażą Miejską m.st. Warszawy.

W trakcie 1 tys. 933 kontroli przeprowadzonych w 2015 r., w 723 przypadkach (czyli 37,4 proc.) stwierdzono nieprawidłowości. Najczęściej były to: kierowanie pojazdem przez kierowców, którzy nie zdali egzaminu z przepisów i topografii miasta - 71,6 proc. (518 przypadków); wykonywanie transportu drogowego osób bez licencji - 10,4 proc. (75 przypadków). Ponadto w 23 przypadkach stwierdzono brak kasy fiskalnej, a w 21 przypadkach wykonywanie transportu drogowego pojazdem niewpisanym do licencji.

Podczas kontroli stwierdzono naruszenie przepisów ustawy o transporcie drogowym na kwotę blisko 1 mln 212 tys. zł. Wystawiono 631 mandatów karnych na prawie 145 tys. zł oraz skierowano 19 wniosków o ukaranie do sądu.

Jak rozpoznać legalną taksówkę

Ratusz przypomina, że prawidłowo oznakowane taksówki muszą mieć żółto-czerwony pas (w barwach Warszawy) z numerem bocznym taksówki, pod którym powinien znajdować się herb Warszawy . Natomiast w górnym prawym rogu przedniej szyby samochodu powinna znajdować się naklejka z hologramem, numerem licencji taksówkarza oraz numerem rejestracyjnym pojazdu.

Wewnątrz taksówki powinien znajdować się specjalny identyfikator opatrzony hologramem, zdjęciem kierowcy oraz opisany jego imieniem i nazwiskiem, a w lewym górnym rogu szyby tylnych prawych drzwi powinna znajdować się dwustronna tabliczka informująca po zewnętrznej stronie szyby o cenie za 1 km w I strefie taryfowej, rewers tabliczki, widziany z siedzenia pasażera, powinien zawierać taryfę opłat.

Po przejechaniu taksówka na wybrane miejsce należy zachować paragon fiskalny, ponieważ w przypadku ewentualnych niezgodności jest on podstawą do późniejszych roszczeń. (

Źródło: PAP

Obraz

Wybrane dla Ciebie

"Pogromca bunkrów" w gotowości. USA szykują uderzenie?
"Pogromca bunkrów" w gotowości. USA szykują uderzenie?
Fala upałów nadciąga do Polski. Temperatury osiągną niemal 40 stopni
Fala upałów nadciąga do Polski. Temperatury osiągną niemal 40 stopni
Wiceminister odchodzi z rządu. W tle wojna w resorcie i możliwe problemy
Wiceminister odchodzi z rządu. W tle wojna w resorcie i możliwe problemy
Problemy Mentzena. Nowa Nadzieja złoży odwołanie
Problemy Mentzena. Nowa Nadzieja złoży odwołanie
Żar z nieba, 33 stopnie w cieniu. Najnowsza prognoza pogody
Żar z nieba, 33 stopnie w cieniu. Najnowsza prognoza pogody
Konflikt Indie-Pakistan. Amerykańskie mediacje niepożądane
Konflikt Indie-Pakistan. Amerykańskie mediacje niepożądane
Koniec Trzeciej Drogi? Kosiniak-Kamysz zabrał głos
Koniec Trzeciej Drogi? Kosiniak-Kamysz zabrał głos
Iran i Rosja. Teheran może liczyć tylko na dyplomatyczne wsparcie
Iran i Rosja. Teheran może liczyć tylko na dyplomatyczne wsparcie
Trump ma problem. Kluczowy wybór
Trump ma problem. Kluczowy wybór
"Takiego ataku dawno nie mieliśmy". Policja wciąż poszukuje sprawcy
"Takiego ataku dawno nie mieliśmy". Policja wciąż poszukuje sprawcy
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Ewakuacja Polaków z Izraela. Pierwszy samolot wylądował w Warszawie
Ewakuacja Polaków z Izraela. Pierwszy samolot wylądował w Warszawie