RegionalneWarszawaMiejskie wypożyczalnie samochodów od 2016 roku

Miejskie wypożyczalnie samochodów od 2016 roku

Nie musisz martwić się o serwis, wymianę opon, miejsce parkingowe!

Miejskie wypożyczalnie samochodów od 2016 roku

24.03.2015 18:54

Od przyszłego roku w Warszawie może ruszyć miejski systemem wypożyczania samochodów tzw. carsharing - poinformowały dzisiaj władze Zarządu Transportu Miejskiego. Na początku mieszkańcy stolicy mieliby do wyboru 500 samochodów.Dzisiaj odbyła się konferencja prasowa na ten temat.

Jak tłumaczą władze ZTM, początkowo do dyspozycji użytkowników systemu byłyby samochody niskoemisyjne, fabrycznie nowe, produkowane w oparciu o najnowsze normy emisji spalin. W kolejnych etapach mogłyby zostać wprowadzane także samochody elektryczne.

Carsharing wpisuje się w trend, który rozwija się obecnie w wielu dziedzinach życia: używać zamiast posiadać. Jest to system współdzielonego użytkowania samochodów, organizowany przez operatora lub kilku operatorów.* System ten uzupełnia istniejącą sieć transportu publicznego, pozwala okazjonalnie korzystać z samochodu w przypadku, kiedy transport publiczny albo rower nie wystarczają - bo np. trzeba pojechać po duże zakupy albo przewieźć większy mebel* - powiedział PAP Tamas Dombi z ZTM.

Jak podkreślił, zagraniczne przykłady wskazują, że carsharing ułatwia podjęcie decyzji o rezygnacji z posiadania własnego auta. Jeden samochód współdzielony jest w stanie zastąpić od czterech nawet do 10 samochodów prywatnych. Dlatego carsharing doskonale wpisuje się w strategię zrównoważonej mobilności - promuje efektywne wykorzystanie aut przez wielu użytkowników - dodał.

W carsharingu użytkownik płaci wyłącznie za rzeczywisty czas użytkowania samochodu. Opłata za korzystanie z usługi zawiera wszystkie koszty - pokazując ile realnie kosztuje używanie auta.

Samochody carsharing będą miały wiele zalet w stosunku do prywatnych aut. Użytkownicy systemu nie będą musieli martwić się o serwis, wymianę opon, parkowanie w strefie płatnego parkowania, będą mogli korzystać ze specjalnie wydzielonych miejsc parkingowych, wjeżdżać na ulice z ograniczonym ruchem oraz poruszać się buspasami. Wszystko to po to, by przekonać warszawiaków do przesiadki z własnego auta na wspólne - powiedział.

Jak zapowiedziały władze ZTM, preferowany będzie system swobodny, czyli z możliwością odstawiania samochodu w dowolnym miejscu, bez wyznaczonych stacji. Użytkownicy lokalizowaliby pojazdy za pomocą aplikacji w telefonie. Opłata obejmowałaby wszystkie koszty użytkowania pojazdów (ubezpieczenie, serwis, paliwo itp.).

System ma być zintegrowany z transportem publicznym i Veturilo. ZTM zakłada również wprowadzenie preferencji dla użytkowników carsharingu w postaci możliwości korzystania nie tylko z buspasów, ale także ze stref o ograniczonym ruchu. Zdaniem ZTM nie spowoduje to utrudnień w ruchu komunikacji miejskiej. Zakładana jest ryczałtowa opłata za parkowanie (np. raz w roku).

Crasharing funkcjonuje w takich krajach jak np. Niemcy, Szwecja, czy Francja.

Obraz
samochodysamochództm
Zobacz także
Komentarze (0)