RegionalneWarszawa"Kierowca musi znać język polski i być zatrudniony na etat". Nowe wymogi ZTM

"Kierowca musi znać język polski i być zatrudniony na etat". Nowe wymogi ZTM

Na warszawskie ulice już wkrótce wyjedzie stoo nowych autobusów

"Kierowca musi znać język polski i być zatrudniony na etat". Nowe wymogi ZTM

ZTM ogłosił przetarg na obsługę komunikacyjną. Przewoźnicy wprowadzą do ruchu 100 autobusów – 50 krótkich i 50 przegubowych. Nowością jest m.in. postawienie wysokich wymagań kierowcom.

Zarząd Transportu Miejskiego ogłosił kolejny przetarg na obsługę komunikacyjną. Przewoźnicy, z którymi zostaną zawarte umowy, wprowadzą do ruchu 100 autobusów, w tym 50 krótkich i 50 przegubowych. - Promowane będą m.in. alternatywne źródła napędu - informuje Igor Krajnow, rzecznik prasowy ZTM.**

Z końcem bieżącego roku wygasają dwa duże kontrakty na obsługę komunikacyjną. Pierwszy z Mobilisem na obsługę linii 50 autobusami o długości 8 i 9 metrów. Drugi z ITS Michalczewski (50 autobusów przegubowych). Dlatego Zarząd zamówi usługi przewozowe świadczone w sumie 100 autobusami. Połowa spośród nich to wozy ok. 9 metrowe, a połowa pojazdy przegubowe o długości minimum 18 metrów. Nowe autobusy wyjadą na warszawskie ulice od 1 stycznia przyszłego roku.

Wymóg posiadania zajezdni

- Wszystkie autobusy będą fabrycznie nowe. Będą wyposażone w klimatyzację, monitoring, biletomaty, system głosowego zapowiadania przystanków, ekrany LCD z informacją pasażerską, tapicerkę o warszawskim wzorze (z architektonicznymi symbolami miasta), łączność alarmową oraz – to nowość – najnowocześniejsze systemy lokalizacyjne, które będą miały duże znaczenie w sprawnym zarządzaniu flotą - informuje ZTM.

Nowością jest to, że ZTM wprowadził wymóg posiadania przez operatorów zajezdni, w której w której będą sprzątać i myć pojazdy oraz dokonywać w nich niezbędnych przeglądów i napraw. ZTM zaś będzie prowadził ciągły nadzór nad stanem taboru, czyli nad jego zdolnością do wykonywania umowy. Zarówno przed rozpoczęciem świadczenia usług, jak i w trakcie.

- Nowością jest również postawienie wysokich wymagań kierowcom. Będą musieli znać język polski przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1). Będą także musieli znać dobrze układ komunikacyjny oraz topografię Warszawy i okolic a także przepisy porządkowe i taryfowe. W trakcie świadczenia usług będą obowiązkowo ubrani w jednolite stroje w kolorze błękitnym i granatowym - wyjaśnia ZTM.

Kierowcy bez umów "śmieciowych"

Na przewoźników zostanie nałożony obowiązek zatrudniania pracowników (w tym kierowców, pracowników nadzoru) na podstawie umowy o pracę na pełen etat. ZTM będzie kontrolował jak operator lub operatorzy wywiązują się z tego obowiązku. Dopuszczalne będzie zatrudnienie, w celu uzupełnienia kadry, pracowników na niepełne etaty, jednak z zachowaniem wymaganej liczby przynajmniej 120 pracowników pracujących w pełnym wymiarze godzin.

Operatorzy, którzy będą się należycie wywiązywać ze swoich obowiązków i będą świadczyć usługi na najwyższym możliwym poziomie, otrzymają nagrody. Premiowana będzie ponadprzeciętna punktualność, niezawodność oraz brak innych uchybień. Operatorzy świadczący swojej usługi bez zarzutu będą nagradzani w stawce za wozokilometr. To rozwiązanie, które funkcjonuje np. w Sztokholmie.

Co bardzo ważne, po raz pierwszy zostaną również zastosowane nowe kryteria wyboru najkorzystniejszej oferty. Nadal najważniejszym będzie cena za jeden wozokilometr. Ale nie będzie ono jedyne. Dodatkowe punkty oferenci zyskają również za alternatywne źródła napędu. W przypadku autobusów długich zaś także za ich pojemność (za długość przekraczającą 18,5 m.) oraz za liczbę drzwi. ZTM chce promować autobusy z 5 drzwiami, co ma przyspieszyć wsiadanie i wysiadanie pasażerów.

Umowa zostanie zawarta na 8 lat, czyli będzie obowiązywała do końca 2023 roku.

Obraz
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)