Jak zmieni się komunikacja na Białołęce? Znamy nowe trasy tramwajów i autobusów
Linie 101 i E-8 zostaną zlikwidowane, a 518 zamiast na Dw. Centralny pojedzie na pl. Trzech Krzyży.
Koniec konsultacji w sprawie komunikacji miejskiej na Białołęce. Zarząd Transportu Miejskiego podsumował ich wyniki i zaprezentował zmiany, które już wkrótce wejdą w życie.
Mieszkańcy dzielnicy swoje uwagi dotyczące projektu zmian mogli zgłaszać od 24 listopada 2016 do 11 stycznia 2017 roku. W tym celu organizowano specjalne spotkania, a propozycje można było wysyłać np. mailem. Teraz Zarząd Transportu Miejskiego przeanalizował wszystkie postulaty, a te najczęściej się powtarzające uwzględnił w proponowanym projekcie.
- Głównym założeniem zmian w komunikacji jest zastąpienie części autobusów kursujących w zachodniej części dzielnicy Białołęka przez tramwaje i wykorzystanie pozyskanych w ten sposób pojazdów do obsługi intensywnie rozbudowujących się osiedli na zielonej Białołęce - tłumaczy ZTM w przesłanym komunikacie.
Wśród najważniejszych zmian można wymienić wydłużenie kursowania linii 2 do pętli Nowodwory , a także likwidację linii 101, 314 i E-8. Ponadto z uwagi na liczne postulaty pasażerów utrzymane zostanie kursowanie linii 511, a linia 518 zamiast na Dworzec Centralny dojedzie na pl. Trzech Krzyży.
Linia 2
Wraz z otwarciem nowej trasy linia tramwajowa 2 zostanie wydłużona do okolic pętli autobusowej Nowodwory. Tam składy zmienią kierunek jazdy. Linia 2 będzie kursować na trasie:
METRO MŁOCINY – Kasprowicza – Zgrupowania AK „Kampinos” – most Skłodowskiej-Curie – Płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – NOWODWORY
Częstotliwość kursowania - co 4 minuty w godzinach szczytu, co 6 minut poza szczytem i co 7,5 minuty w dni świąteczne.
Dodatkowo dla pasażerów z Tarchomina uruchomione zostaną dodatkowe kursy linii 2, realizowane w godzinach szczytu na trasie skróconej:
METRO MŁOCINY – Kasprowicza – Zgrupowania AK „Kampinos” – Płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – TARCHOMIN KOŚCIELNY
Częstotliwość kursowania - co 8 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu.
Linie 101 i E-8 - likwidacja
Obie linie będą zastąpione przez kursującą często i sprawnie linię tramwajową 2. Dotychczas obie linie autobusowe poruszały się razem z samochodami po znacznie obciążonych ruchem drogowym ciągach komunikacyjnych i były narażone na opóźnienia. Tym samym realny czas podróży tymi liniami stawał się niekiedy trudny do przewidzenia. Po wydłużeniu linii 2 do Nowodworów ich trasa całkowicie pokrywałaby się z trasą tramwaju.
Autobusy dotychczas kursujące na liniach 101 i E-8 zostaną wykorzystane do poprawy oferty komunikacyjnej w innych rejonach Białołęki, nie posiadających komunikacji szynowej w tym m.in. do obsługi linii 134 na wydłużonej trasie oraz nowo uruchamianej linii 214.
TARCHOMIN – Świętosławskiego – Świderska (powrót: Świderska – Ćmielowska – Światowida - Świętosławskiego) – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – Toruńska – Wysockiego – Bazyliańska – Kondratowicza – Łabiszyńska – Toruńska – Ostródzka – Berensona – Oknicka – Lewandów – GRODZISK.
Częstotliwość kursowania - co 30 minut niezależnie od pory dnia i tygodnia.
Zgodnie z postulatami pasażerów nowa linia połączy bezpośrednio dwa oddalone od siebie obszary dzielnicy - Tarchomin i zieloną Białołękę, zapewniając m.in. dojazd mieszkańcom wschodniej części Białołęki do Urzędu Dzielnicy oraz mającej niebawem powstać przy ul. Światowida galerii handlowej.
Linia 314 - likwidacja
Propozycja zakładała likwidację tej linii. Z uwagi na niewielką liczbę wniosków pasażerów dotyczących linii 314 przekazanych w czasie konsultacji - z chwilą wprowadzenia planowanej zmiany trasy linii 518 i przejęcia przez nią funkcji bezpośredniego połączenia na ciągu ulic: Odkryta – Nowodworska – Świderska linia 314 zostanie zlikwidowana. Mieszkańcy zarówno północnej jak i południowej części ulicy Odkrytej będą mieli do dyspozycji linię 516 kursującą ze zwiększoną częstotliwością, dowożącą m.in. na przesiadkę do tramwajów (przystanki Tarchomin i Żerań FSO)
. Przewidywany termin wprowadzenia zmian to 1.09.2017.
Linia 511
Propozycja zakładała uruchomienie dodatkowych przystanków na trasie tej linii i przekształcenie jej w linię zwykłą o proponowanym numerze 101, zatrzymującą się na wszystkich przystankach na trasie. Jednak z uwagi na liczne postulaty uczestników konsultacji o utrzymanie charakteru przyspieszonego dla linii 511 podjęta została decyzja o pozostawieniu tej linii bez zmian.
Linia 516
Zgodnie z pierwotnym projektem, wraz z wydłużeniem linii tramwajowej do Nowodworów częstotliwość kursowania linii 516 w godzinach porannego szczytu ulegnie zwiększeniu. Trasa natomiast pozostanie bez zmian. Zmiana dotycząca linii 516 zostanie wprowadzona wraz z wydłużeniem linii tramwajowej 2 do Nowodworów.
NOWODWORY – Światowida – Ordonówny – Odkryta – Nowodworska – Mehoffera – Świderska – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – (powrót: Włościańska – Żelazowska) – Mickiewicza – Andersa – Muranowska – Bonifraterska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – PLAC TRZECH KRZYŻY.
Z uwagi na liczne postulaty uczestników konsultacji o utrzymanie bezpośredniego połączenia zachodniej Białołęki ze Śródmieściem (przede wszystkim z Traktem Królewskim) podjęta została decyzja o utrzymaniu tej relacji i skierowaniu linii do placu Trzech Krzyży w celu ominięcia ulicy Świętokrzyskiej, gdzie linia narażona jest na największe opóźnienia.
Z uwagi na brak odpowiedniej liczby taboru pozwalającej na zwiększenie częstotliwości kursowania 518 na tak długiej trasie, konsekwencją utrzymania trasy z Nowodworów do Śródmieścia jest pozostawienie dotychczasowej częstotliwości kursowania tej linii.
Do wprowadzenia powyższych zmian wymagana jest przebudowa skrzyżowań na terenie dzielnicy Białołęka, w celu dostosowania ich do możliwości przejazdu autobusów przegubowych. W związku z powyższym trasa linii 518 pozostanie bez zmian do czasu realizacji powyższych inwestycji. Przewidywany termin wprowadzenia zmian to 1.09.2017.
ESPERANTO – Anielewicza – al. Jana Pawła II – al. Solidarności – (powrót: al. Solidarności – Okopowa – Anielewicza) – Radzymińska – Młodzieńcza – św. Wincentego – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Kąty Grodziskie – GRODZISK (nowa pętla)
Częstotliwość kursowania - w porannym szczycie co 5 minut, w popołudniowym szczycie co 7,5 minuty, pomiędzy godzinami szczytu – 15 minut, święto – 20 minut.
Linia 527 stanie się podstawową trasą dla mieszkańców os. Derby łączącą ciąg ul. Skarbka z Gór z pierwszą oraz drugą linią metra oraz Śródmieściem. Dzięki skierowaniu linii nowym odcinkiem ul. Skarbka z Gór do ul. Jesiennych Liści pasażerowie ze wspomnianego osiedla zyskają krótszy czas przejazdu do metra, bez potrzeby okrążania osiedla ulicami: Głębocką i Berensona.
Zmiana trasy linii 527 nastąpi jednak dopiero po zakończeniu planowanej przebudowy ulicy Głębockiej, której elementem jest budowa nowej pętli autobusowej pomiędzy ul. Lewandów a Berensona – planowany termin zakończenia inwestycji to II połowa 2018 roku. Do tego czasu zarówno trasa podstawowa jak i częstotliwość kursowania linii 527 pozostanie bez zmian w stosunku do stanu obecnego.
Linie 705 i 735
Propozycja zakładała skrócenie tras tych linii do węzła przesiadkowego Żerań FSO. Jednak z uwagi na liczne postulaty uczestników konsultacji o utrzymanie obecnych tras w tym m.in. mieszkańców gminy Nieporęt, którzy podkreślali jak ważne jest dla nich bezpośrednie połączenie z linią metra, podjęto decyzję o pozostawieniu tras linii 705 i 735 bez zmian. W związku z tym linie te nadal będą dojeżdżać do pętli METRO MARYMONT.
Linia E-7
Linia E-7 zostanie przekształcona w linię przyspieszoną kursującą we wszystkie dni tygodnia następującą trasą w obu kierunkach:
GRODZISK – Głębocka – Berensona – Oknicka – Lewandów – Głębocka – Toruńska – al. Piłsudskiego – Radzymińska – al. Solidarności – DW. WILEŃSKI.
Częstotliwość kursowania - w godz. porannego szczytu co 10 minut, w godz. popołudniowego szczytu co 12 minut, poza szczytem i w święto co 20 minut.
Przekształcenie linii E-7 w linię przyspieszoną-całotygodniową nastąpi jednak dopiero po zakończeniu planowanej przebudowy ulicy Głębockiej, której elementem jest budowa nowej pętli autobusowej pomiędzy ul. Lewandów a Berensona – planowany termin zakończenia inwestycji to II połowa 2018 roku. Do tego czasu zarówno trasa podstawowa jak i częstotliwość kursowania linii E-7 pozostanie bez zmian w stosunku do stanu obecnego.
Linia E-9
W związku z niewielką liczbą uwag od uczestników konsultacji do przedstawionej propozycji docelowo linia E-9 pojedzie trasą zgodną z pierwotną propozycja:
METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska) – Trasa AK - most Grota-Roweckiego – Toruńska – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Ostródzka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska)
Zmiana trasy linii E-9 nastąpi jednak dopiero po zakończeniu planowanej przebudowy ulicy Głębockiej, której elementem jest budowa nowej pętli autobusowej pomiędzy ul. Lewandów a Berensona – planowany termin zakończenia inwestycji to II połowa 2018 roku. Do tego czasu zarówno trasa podstawowa jak i częstotliwość kursowania linii E-9 pozostanie bez zmian w stosunku do stanu obecnego.
Szczegółowe zmiany i dokładne terminy ich wejścia w życie można znaleźć na stronie www.ztm.waw.pl.
Źródło: ZTM/Wawalove.pl