Jak zmieni się komunikacja na Białołęce? Znamy nowe trasy tramwajów i autobusów

Linie 101 i E-8 zostaną zlikwidowane, a 518 zamiast na Dw. Centralny pojedzie na pl. Trzech Krzyży.

Obraz

Koniec konsultacji w sprawie komunikacji miejskiej na Białołęce. Zarząd Transportu Miejskiego podsumował ich wyniki i zaprezentował zmiany, które już wkrótce wejdą w życie.

Mieszkańcy dzielnicy swoje uwagi dotyczące projektu zmian mogli zgłaszać od 24 listopada 2016 do 11 stycznia 2017 roku. W tym celu organizowano specjalne spotkania, a propozycje można było wysyłać np. mailem. Teraz Zarząd Transportu Miejskiego przeanalizował wszystkie postulaty, a te najczęściej się powtarzające uwzględnił w proponowanym projekcie.

Wprowadzane zmiany związane są z oddaniem do użytku nowego odcinka trasy tramwajowej od pętli Tarchomin Kościelny do rejonu pętli autobusowej Nowodwory. Tramwaje zatrzymywać się będą przy skrzyżowaniach z ulicami Stefanika i Ordonówny. Trasa ma być otwarta jeszcze w lutym.

- Głównym założeniem zmian w komunikacji jest zastąpienie części autobusów kursujących w zachodniej części dzielnicy Białołęka przez tramwaje i wykorzystanie pozyskanych w ten sposób pojazdów do obsługi intensywnie rozbudowujących się osiedli na zielonej Białołęce - tłumaczy ZTM w przesłanym komunikacie.

Wśród najważniejszych zmian można wymienić wydłużenie kursowania linii 2 do pętli Nowodwory , a także likwidację linii 101, 314 i E-8. Ponadto z uwagi na liczne postulaty pasażerów utrzymane zostanie kursowanie linii 511, a linia 518 zamiast na Dworzec Centralny dojedzie na pl. Trzech Krzyży.

Poniżej prezentujemy najważniejsze zmiany, które zamierza wprowadzić ZTM. Niektóre z nich wejdą w życie wraz z uruchomieniem nowej linii tramwajowej, a część dopiero po kilku miesiącach, a nawet w 2018 roku.

Linia 2

Wraz z otwarciem nowej trasy linia tramwajowa 2 zostanie wydłużona do okolic pętli autobusowej Nowodwory. Tam składy zmienią kierunek jazdy. Linia 2 będzie kursować na trasie:

METRO MŁOCINY – Kasprowicza – Zgrupowania AK „Kampinos” – most Skłodowskiej-Curie – Płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – NOWODWORY

Częstotliwość kursowania - co 4 minuty w godzinach szczytu, co 6 minut poza szczytem i co 7,5 minuty w dni świąteczne.

Dodatkowo dla pasażerów z Tarchomina uruchomione zostaną dodatkowe kursy linii 2, realizowane w godzinach szczytu na trasie skróconej:

METRO MŁOCINY – Kasprowicza – Zgrupowania AK „Kampinos” – Płk. Kuklińskiego – Trakt Nadwiślański – Światowida – TARCHOMIN KOŚCIELNY

Częstotliwość kursowania - co 8 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu.

Linie 101 i E-8 - likwidacja

Obie linie będą zastąpione przez kursującą często i sprawnie linię tramwajową 2. Dotychczas obie linie autobusowe poruszały się razem z samochodami po znacznie obciążonych ruchem drogowym ciągach komunikacyjnych i były narażone na opóźnienia. Tym samym realny czas podróży tymi liniami stawał się niekiedy trudny do przewidzenia. Po wydłużeniu linii 2 do Nowodworów ich trasa całkowicie pokrywałaby się z trasą tramwaju.

Autobusy dotychczas kursujące na liniach 101 i E-8 zostaną wykorzystane do poprawy oferty komunikacyjnej w innych rejonach Białołęki, nie posiadających komunikacji szynowej w tym m.in. do obsługi linii 134 na wydłużonej trasie oraz nowo uruchamianej linii 214.

Linia 214

TARCHOMIN – Świętosławskiego – Świderska (powrót: Świderska – Ćmielowska – Światowida - Świętosławskiego) – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – Toruńska – Wysockiego – Bazyliańska – Kondratowicza – Łabiszyńska – Toruńska – Ostródzka – Berensona – Oknicka – Lewandów – GRODZISK.

Częstotliwość kursowania - co 30 minut niezależnie od pory dnia i tygodnia.

Zgodnie z postulatami pasażerów nowa linia połączy bezpośrednio dwa oddalone od siebie obszary dzielnicy - Tarchomin i zieloną Białołękę, zapewniając m.in. dojazd mieszkańcom wschodniej części Białołęki do Urzędu Dzielnicy oraz mającej niebawem powstać przy ul. Światowida galerii handlowej.

Linia 314 - likwidacja

Propozycja zakładała likwidację tej linii. Z uwagi na niewielką liczbę wniosków pasażerów dotyczących linii 314 przekazanych w czasie konsultacji - z chwilą wprowadzenia planowanej zmiany trasy linii 518 i przejęcia przez nią funkcji bezpośredniego połączenia na ciągu ulic: Odkryta – Nowodworska – Świderska linia 314 zostanie zlikwidowana. Mieszkańcy zarówno północnej jak i południowej części ulicy Odkrytej będą mieli do dyspozycji linię 516 kursującą ze zwiększoną częstotliwością, dowożącą m.in. na przesiadkę do tramwajów (przystanki Tarchomin i Żerań FSO)
. Przewidywany termin wprowadzenia zmian to 1.09.2017.

Linia 511

Propozycja zakładała uruchomienie dodatkowych przystanków na trasie tej linii i przekształcenie jej w linię zwykłą o proponowanym numerze 101, zatrzymującą się na wszystkich przystankach na trasie. Jednak z uwagi na liczne postulaty uczestników konsultacji o utrzymanie charakteru przyspieszonego dla linii 511 podjęta została decyzja o pozostawieniu tej linii bez zmian.

Linia 516

Zgodnie z pierwotnym projektem, wraz z wydłużeniem linii tramwajowej do Nowodworów częstotliwość kursowania linii 516 w godzinach porannego szczytu ulegnie zwiększeniu. Trasa natomiast pozostanie bez zmian. Zmiana dotycząca linii 516 zostanie wprowadzona wraz z wydłużeniem linii tramwajowej 2 do Nowodworów.

Linia 518

NOWODWORY – Światowida – Ordonówny – Odkryta – Nowodworska – Mehoffera – Świderska – Porajów – Myśliborska – Światowida – Modlińska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – (powrót: Włościańska – Żelazowska) – Mickiewicza – Andersa – Muranowska – Bonifraterska – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – Nowy Świat – PLAC TRZECH KRZYŻY.

Z uwagi na liczne postulaty uczestników konsultacji o utrzymanie bezpośredniego połączenia zachodniej Białołęki ze Śródmieściem (przede wszystkim z Traktem Królewskim) podjęta została decyzja o utrzymaniu tej relacji i skierowaniu linii do placu Trzech Krzyży w celu ominięcia ulicy Świętokrzyskiej, gdzie linia narażona jest na największe opóźnienia.

Z uwagi na brak odpowiedniej liczby taboru pozwalającej na zwiększenie częstotliwości kursowania 518 na tak długiej trasie, konsekwencją utrzymania trasy z Nowodworów do Śródmieścia jest pozostawienie dotychczasowej częstotliwości kursowania tej linii.

Do wprowadzenia powyższych zmian wymagana jest przebudowa skrzyżowań na terenie dzielnicy Białołęka, w celu dostosowania ich do możliwości przejazdu autobusów przegubowych. W związku z powyższym trasa linii 518 pozostanie bez zmian do czasu realizacji powyższych inwestycji. Przewidywany termin wprowadzenia zmian to 1.09.2017.

Linia 527

ESPERANTO – Anielewicza – al. Jana Pawła II – al. Solidarności – (powrót: al. Solidarności – Okopowa – Anielewicza) – Radzymińska – Młodzieńcza – św. Wincentego – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Kąty Grodziskie – GRODZISK (nowa pętla)

Częstotliwość kursowania - w porannym szczycie co 5 minut, w popołudniowym szczycie co 7,5 minuty, pomiędzy godzinami szczytu – 15 minut, święto – 20 minut.

Linia 527 stanie się podstawową trasą dla mieszkańców os. Derby łączącą ciąg ul. Skarbka z Gór z pierwszą oraz drugą linią metra oraz Śródmieściem. Dzięki skierowaniu linii nowym odcinkiem ul. Skarbka z Gór do ul. Jesiennych Liści pasażerowie ze wspomnianego osiedla zyskają krótszy czas przejazdu do metra, bez potrzeby okrążania osiedla ulicami: Głębocką i Berensona.

Zmiana trasy linii 527 nastąpi jednak dopiero po zakończeniu planowanej przebudowy ulicy Głębockiej, której elementem jest budowa nowej pętli autobusowej pomiędzy ul. Lewandów a Berensona – planowany termin zakończenia inwestycji to II połowa 2018 roku. Do tego czasu zarówno trasa podstawowa jak i częstotliwość kursowania linii 527 pozostanie bez zmian w stosunku do stanu obecnego.

Linie 705 i 735

Propozycja zakładała skrócenie tras tych linii do węzła przesiadkowego Żerań FSO. Jednak z uwagi na liczne postulaty uczestników konsultacji o utrzymanie obecnych tras w tym m.in. mieszkańców gminy Nieporęt, którzy podkreślali jak ważne jest dla nich bezpośrednie połączenie z linią metra, podjęto decyzję o pozostawieniu tras linii 705 i 735 bez zmian. W związku z tym linie te nadal będą dojeżdżać do pętli METRO MARYMONT.

Linia E-7

Linia E-7 zostanie przekształcona w linię przyspieszoną kursującą we wszystkie dni tygodnia następującą trasą w obu kierunkach:

GRODZISK – Głębocka – Berensona – Oknicka – Lewandów – Głębocka – Toruńska – al. Piłsudskiego – Radzymińska – al. Solidarności – DW. WILEŃSKI.

Częstotliwość kursowania - w godz. porannego szczytu co 10 minut, w godz. popołudniowego szczytu co 12 minut, poza szczytem i w święto co 20 minut.

Przekształcenie linii E-7 w linię przyspieszoną-całotygodniową nastąpi jednak dopiero po zakończeniu planowanej przebudowy ulicy Głębockiej, której elementem jest budowa nowej pętli autobusowej pomiędzy ul. Lewandów a Berensona – planowany termin zakończenia inwestycji to II połowa 2018 roku. Do tego czasu zarówno trasa podstawowa jak i częstotliwość kursowania linii E-7 pozostanie bez zmian w stosunku do stanu obecnego.

Linia E-9

W związku z niewielką liczbą uwag od uczestników konsultacji do przedstawionej propozycji docelowo linia E-9 pojedzie trasą zgodną z pierwotną propozycja:

METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska) – Trasa AK - most Grota-Roweckiego – Toruńska – Głębocka – Jesiennych Liści – Skarbka z Gór – Berensona – Ostródzka – Toruńska – most Grota-Roweckiego – Trasa AK – Słowackiego – Włościańska – METRO MARYMONT (powrót: Włościańska – Żelazowska)

Zmiana trasy linii E-9 nastąpi jednak dopiero po zakończeniu planowanej przebudowy ulicy Głębockiej, której elementem jest budowa nowej pętli autobusowej pomiędzy ul. Lewandów a Berensona – planowany termin zakończenia inwestycji to II połowa 2018 roku. Do tego czasu zarówno trasa podstawowa jak i częstotliwość kursowania linii E-9 pozostanie bez zmian w stosunku do stanu obecnego.

Szczegółowe zmiany i dokładne terminy ich wejścia w życie można znaleźć na stronie www.ztm.waw.pl.

Źródło: ZTM/Wawalove.pl

Przeczytaj też: Wspaniała aktorka i bohaterka Powstania. Danuta Szaflarska świętuje dziś 102 urodziny!

Obraz
Obraz
Obraz
Wybrane dla Ciebie
Wyrok dla policjanta. Naruszył nietykalność pracownicy komendy
Wyrok dla policjanta. Naruszył nietykalność pracownicy komendy
Nie odrzucili weta prezydenta. Jak głosował PiS?
Nie odrzucili weta prezydenta. Jak głosował PiS?
Sejm podtrzymał weto prezydenta. Lawina komentarzy w sieci
Sejm podtrzymał weto prezydenta. Lawina komentarzy w sieci
Oskarżeni chcą uniewinnienia. Apelacje w sprawie śmiertelnego pobicia w Białymstoku
Oskarżeni chcą uniewinnienia. Apelacje w sprawie śmiertelnego pobicia w Białymstoku
Tajne obrady Sejmu. Informacja premiera przyjęta
Tajne obrady Sejmu. Informacja premiera przyjęta
Ekstradycja podejrzanego o zabójstwo Mai z Mławy. Grecki Sąd Najwyższy dał zgodę
Ekstradycja podejrzanego o zabójstwo Mai z Mławy. Grecki Sąd Najwyższy dał zgodę
Prace Komisji ds. Pegasusa. Jest zawiadomienie ws. Bejdy
Prace Komisji ds. Pegasusa. Jest zawiadomienie ws. Bejdy
Wyścig zbrojeń w Azji. Zielone światło od USA dla Korei Południowej
Wyścig zbrojeń w Azji. Zielone światło od USA dla Korei Południowej
Głosowanie ws. prezydenckiego weta. Sejm zdecydował
Głosowanie ws. prezydenckiego weta. Sejm zdecydował
Zaostrzenie prawa migracyjnego na Wyspach. Miejsce narodzin nie chroni przed deportacją
Zaostrzenie prawa migracyjnego na Wyspach. Miejsce narodzin nie chroni przed deportacją
USA określiły priorytety w bezpieczeństwie. Mowa o Europie i Rosji
USA określiły priorytety w bezpieczeństwie. Mowa o Europie i Rosji
Zandberg ostro o PiS-ie. Wspomniał Lecha Kaczyńskiego
Zandberg ostro o PiS-ie. Wspomniał Lecha Kaczyńskiego