RegionalneWarszawaIII linia metra w Warszawie. Podpisano ważną umowę

III linia metra w Warszawie. Podpisano ważną umowę

Metro Warszawskie podpisało umowę na analizę trasy III linii metra. Wykonawca, który wygrał przetarg, przygotuje studium techniczne pierwszego fragmentu trasy.

III linia metra w Warszawie. Podpisano ważną umowę
Źródło zdjęć: © East News | Andrzej Iwańczuk
Katarzyna Romik

20.12.2019 | aktual.: 20.12.2019 12:35

  • Przeanalizowane zostaną trzy warianty III linii metra w Warszawie
  • Pierwszy odcinek połączy stacje Stadion Narodowy i Gocław
  • W przetargu wzięło udział pięciu wykonawców

Metro Warszawskie rozstrzygnęło przetarg i podało, że najwięcej punktów zdobyły firmy Egis Poland, Transeko Brzeziński, Dybicz i Szagala oraz Egis Rail, które zaoferowało 1,907 mln zł brutto.

– Przed nami jeszcze procedura ewentualnych odwołań. Mam nadzieję, że w niedługim czasie będziemy mogli podpisać umowę. Wykonana zostanie analiza dla trzech przebiegów – powiedział Jerzy Lejk, prezes Metra. Opracowanie miałoby powstać w ciągu roku.

III linia metra w Warszawie. Trzy warianty trasy

Podpisana umowa dotyczy studium technicznego III linii metra wraz ze Stacją Techniczno-Postojową Kozia Górka. Wykonawca będzie musiał wykonać analizy przebiegu i lokalizacji stacji dla pierwszego odcinka III linii pomiędzy stacją Stadion Narodowy, gdzie już jest dodatkowy peron, a stacją Gocław poprzez opracowanie podstawowych założeń lokalizacyjnych, technicznych i własnościowych, które umożliwią prowadzenie dalszych prac przygotowawczych.

Obraz
© Metro Warszawskie | ZTM

Pierwszy (kolor zielony) zakłada analizę dotychczas planowanego korytarza ze Stadionu do stacji Gocław w rejonie pętli autobusowej Gocław. Drugi wariant (kolor żółty) jest zgodny z koncepcją prezentowaną w kampanii przez Rafała Trzaskowskiego (umożliwia wydłużenie III linii z Gocławia na lewy brzeg). Jej autorem jest profesor Andrzej Chudzikiewicz.

Wreszcie trzeci wariant to koncepcja zaproponowana przez autorów opracowania, która ma łączyć stacje Stadion i Gocław.

Analiza porównawcza ma uwzględnić czynniki funkcjonalno-przewozowe, czyli wielkości przewozów, integrację różnych podsystemów transportowych, przestrzennych (kolizje z zagospodarowaniem), środowiskowych (oddziaływanie na środowisko i warunki zamieszkania) i ekonomicznych.

Jak podają branżowe media, firma Transeko wykonywała już na zlecenie miasta plan systemu transportowego, stanowiący element prac nad nowym studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Z opracowania wynika, że III linia, poprowadzona okrężną drogą, z przesiadką na Stadionie, może nie być najatrakcyjniejszą formą transportu. Firma sugerowała przeniesienie końcówki III linii z Gocławia pod Ostrobramską, do węzła Marsa.

Pojawia się też wiele głosów za całkowitą zmianą przebiegu III linii metra. Według aktywistów z MJN i projektantów firmy Multiconsult Polska w pierwszej kolejności po zakończeniu budowy II linii powinna zostać zbudowana linia w osi północ – południe.

Argumentem za takim rozwiązaniem jest przepełniona I linia metra. Analizy pokazały, że nowa linia metra w osi północ – południe cieszyłaby się dużym zainteresowaniem, większym niż kolejna linia na osi wschód – zachód.

Niedawno miasto informowało o zabezpieczeniu w kolejnych budżetach kwoty blisko 1,2 mld zł na potrzeby budowy III linii metra od Stadionu przez Gocław do Dworca Południowego. To szacowana kwota wkładu własnego w przypadku przyznania środków unijnych. Na razie nie wiadomo, czy i z jakich środków będzie mogła korzystać Warszawa.

Źródło: transportpubliczny.pl

Masz news, zdjęcie lub film związany z pogodą? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Zobacz także
Komentarze (0)