Hyper Poland: Z Warszawy do Krakowa w 21 minut. Dostali 16,5 mln zł na zrealizowanie projektu
Hyper Poland otrzymało dotację w wysokości 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Na koncie innowacyjnego projektu coraz większe sumy.
Firma Hyper Poland pozyskała dofinansowanie w kwocie 16,5 mln zł z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w konkursie "Szybka ścieżka" - informują twórcy projektu.
- Dzięki dofinansowaniu znacząco zostaną przyspieszone prace B+R niezbędne do rozwoju technologii kolei magnetycznej typu hyperloop. Będziemy w stanie zbudować pełnowymiarowy tor testowy. Ponadto zakupimy niezbędny sprzęt oraz powiększymy nasz zespół o wybitnych specjalistów. Dotacja z NCBRu umożliwi nam zakończenie prac badawczo-rozwojowych napędu i zawieszenia systemu magrail oraz przejście do certyfikacji i wdrożeń pilotażowych. – mówi Przemysław Pączek, prezes Hyper Poland.
16,5 mln to potężne wsparcie dla innowacyjnej kolei. Na platformie seeds.com udało się wcześniej zebrać 255 tys. euro, czyli przeszło milion zł. Dotacja z NCBRu robi różnicę.
Już wiadomo, gdzie stanąć ma pełnowymiarowy tor testowy. Na miejsce wybrano tereny pod Wrocławiem. To właśnie tam już na przełomie 2019 i 2020 roku lewitować ma pojazd o właściwych rozmiarach. Niedawno autorzy zaprezentowali model polskiego Hyperloopa. Wagonik w skali 1:5 niedługo przejdzie pierwsze testy.
Hyperloop ma być innowacyjną koleją przyszłości. Wedle teorii, ledwie zdążycie wygodnie usiąść w Krakowie, a już będziecie w Gdańsku. Czas takiej podróży to w teorii zaledwie 30 minut. Cel Hyper Poland to 21 minut z Warszawy do Krakowa. W kraju, w którym 250 km/h dla kolei to zbyt dużo? Brzmi jak science-fiction, ale Hyper Poland ma pomysł na to, by szalona idea mogła zostać zrealizowana. Bez całkowitej rewolucji na torach.
Potrzebna będzie jedynie drobna modyfikacja.
Hyper Poland nie potrzebuje nowych torów czy tuneli. Jak tłumaczą twórcy, opracowana w Polsce technologia ma pozwolić na to, aby w istniejących już korytarzach kolejowych zamiennie poruszały się zwykłe pociągi oraz superszybkie pociągi magnetyczne. Takie wdrożenie technologii Hyperloop ma być kilkukrotnie tańsze niż w pierwotnym pomyśle zakładającym budowę od zera infrastruktury próżniowej.
Na gotowych torach pociągi Hyper Poland będą mogły poruszać się z prędkością 300 km/h. Dopiero potem zmodyfikowane tory kolejowe zostaną przykryte pokrywą próżniową, a po obniżeniu ciśnienia powietrza wewnątrz tunelu, prędkość pojazdów wzrośnie do 600 km/h.
Rewolucyjną koleją zachwycali się politycy - m.in. poseł Liroy-Marzec - a polski projekt może liczyć na potężne finansowe wsparcie. Oby niedługo twórcy pokazali działające prototypy, by uspokoić tych, którzy w Hyperloop i pochodne idee nie do końca wierzą. A takich nie brakuje także w naszej redakcji. Hyper Poland swoją technologię "bronić" będzie także za pomocą demonstratora, który zostanie uruchomiony w 2. połowie br. w Warszawie. Obecnie jest w trakcie budowy.