Budowa obwodnicy Góry Kalwarii odblokowana. Szansa na mniejsze korki przed Warszawą?
Mieszkańcy od wielu lat domagają się budowy.
22.03.2016 15:01
Góra Kalwaria ma szansę doczekać się obwodnicy. Budowa byłaby okazją na zmniejszenie korków u zbiegu trasy Warszawa - Sandomierz, z drogą krajową nr 50.
Od wielu lat Góra Kalwaria zmaga się z potężnymi korkami , które całkowicie paraliżują ruch miejski. Trasa z Warszawy w kierunku Kozienic i Sandomierza permanentnie blokuje się przed rondem, które łączy tę trasę, z drogą nr 50. Mieszkańcy wielokrotnie protestowali i domagali się przyspieszenia budowy obwodnicy miasta, jednak nigdy prośby nie przynosiły efektu.
W grudniu 2013 roku rozpisano przetarg na wykonawcę dziewięciokilometrowego odcinka obwodnicy. Budowa została jednak wstrzymana ze względu na podejrzenia Centralnego Biura Antykorupcyjnego co do uczciwości rozstrzygnięcia przetargu. Chodziło o przypuszczalną zmowę cenową, wśród startujących podmiotów. Sprawą zajęła się prokuratura. Nie znaleziono jednak dowodów, które potwierdzałyby podejrzenie popełnienia przestępstwa. Tym samym prokuratorzy umorzyli śledztwo.
GDDKiA wstrzymywała decyzję
Pomimo zielonego światła ze strony prokuratury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie podpisała umowy z wyłonionym w przetargu wykonawcą. Powodem tej decyzji był nierozstrzygnięty spór w sprawie przetargu na nadzór inwestycji. Hiszpańska firma "Getins' zakwestionowała wybór spółki "Egis", co spowodowało zablokowanie inwestycji po raz kolejny. Skarga "Getinsa" została jednak odrzucona i obecnie nie ma przeciwwskazań do rozpoczęcia budowy. Jak informuje rzecznik GDDKiA, Jan Krynicki - kontrakt z firmą "Intercor" zostanie podpisany w kwietniu.
Obwodnica minie Górę Kalwarię o zachodu i południa. Dziewięciokilometrowy odcinek będzie miał po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Przewidziano trzy węzły drogowe - Kąty (trasa nr 79 z Warszawy), Marianki (skrzyżowanie z drogą nr 50) i Stadion (skrzyżowanie z droga 79). Inwestycja kosztować będzie 313 mln zł. Co więcej, remontem objęte zostaną drogi nr 50 i 79, które przecinają miasto.
Start budowy zaplanowano na wiosnę 2017 roku. Inwestycja powinna być gotowa na przełomie 2019 i 2020 r.
Przeczytaj też: Zamachy w Brukseli. Władze Warszawy złożyły hołd ofiarom [WIDEO]