Uwaga na rachunki za telefon!
Zanim wpłacisz pieniądze, przyjrzyj się fakturze
Rachunki łudząco przypominające druki telekomunikacji wysyłane są do przedsiębiorstw i instytucji. To nieuczciwa praktyka – ostrzega jeleniogórzan Jadwiga Reder-Sadowska, miejski rzecznik praw konsumentów.
Warszawska firma Publikacje Polskiej Telefonii przysłała fakturę m.in. do Urzędu Miejskiego w Jeleniej Górze. Druki od razu trafiły do rzecznika praw konsumentów. Zgłoszę to do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów– zapowiada Jadwiga Reder-Sadowska.
Uwaga na oszustów
Podobne rachunki są rozsyłane do jeleniogórzan. Konsultanci kilka razy mnie nagabywali, żebym zgodziła się na wpis do działu firm. Przysłano mi fakturę. Na szczęście w porę się zorientowałam i nie dałam nabrać– mówi pani Maria z Jeleniej Góry, która zajmuje się tłumaczeniami. Ludzie są wprowadzani w błąd. Nie powinni wpłacać pieniędzy, bo z ich odzyskaniem mogą mieć kłopoty– ostrzega Jadwiga-Reder Sadowska. Faktury łudząco przypominają faktury z Telekomunikacji Polskiej S.A. Napisane jest na nich, że to rachunek za publikację w: PPT Książka Telefoniczna. Podany jest numer konta i adres firmy z siedzibą w Warszawie. Trzeba wpłacić 387,35 zł. Na dole drobnym drukiem przeczytamy, że opłata jest dobrowolna. To trzeba rozszyfrować, bo jest napisane bardzo małymi, ledwie widocznymi literkami– zaznacza Reder-Sadowska.
Łańcuszek nieszczęść
Jeśli ktoś raz prześle pieniądze, godzi się na warunki umowy. Mówią one, że umowa obowiązuje przez rok i w tym czasie przyjdą cztery faktury. W ten sposób pierwszą wpłatą na konto firmy Publikacje Polskiej Telefonii zobowiążemy się do wpłacenia na jej konto blisko 1600 zł. Warszawska firma nie ma nawet telefonu w swojej siedzibie. Na numer infolinii (podobnej do niebieskiej linii Telekomunikacji Polskiej) bardzo trudno się dodzwonić. Automatyczna sekretarka mówi, że konsultanci są w tej chwili zajęci.
Nie współpracują
Nie mamy nic wspólnego z tą firmą. Nie współpracujemy z nimi – podkreśla Maria Piskier, rzecznik prasowy wrocławskiej TP. Jak dodaje, do TP dzwonią zdenerwowani ludzie i skarżą się, że ich naciągnięto.
Rzecznik pomoże
Jeśli otrzymasz podejrzaną przesyłkę, skontaktuj się z rzecznikiem praw konsumentów pod numerem telefonu: 075 75-46-110.
Katarzyna Wilk