Ustawa o gwarancjach dla przewoźników lotniczych - przyjęta
Przedłużenie do końca czerwca 2002 roku
gwarancji ubezpieczeniowych na 1 mld USD dla krajowych
przewoźników lotniczych zakłada przyjęta we wtorek przez Sejm
ustawa.
Za przyjęciem ustawy głosowało 363 posłów, przeciw 23, 51 wstrzymało się od głosu.
Gwarancje mają dotyczyć szkód związanych z ryzykiem wojennym i aktami terroru w wysokości powyżej 50 mln USD.
Gwarancje mają obejmować wszystkich krajowych przewoźników. Warunkiem ich otrzymania będzie zgoda Ministra Finansów. W czasie debaty parlamentarnej część posłów, chciała, by gwarancjami objąć tylko PLL LOT i jej spółkę zależną Eurolot. Sejm jednak odrzucił te poprawki.
Dotychczasowe gwarancje rządowe, opiewające na 1 mld USD, zostały pod koniec października przedłużone do 30 listopada.
Po raz pierwszy rząd udzielił gwarancji ubezpieczeniowych polskim przewoźnikom pod koniec września. Była to reakcja na decyzję reasekuratorów ubezpieczeniowych LOT, którzy w związku z atakami terrorystycznymi na USA z 11 września drastycznie podnieśli stawki ubezpieczania odpowiedzialności od ryzyka wojennego i aktów terroru.
Jeśli rząd nie przedłużyłby gwarancji do końca listopada, główny polski przewoźnik Polskie Linie Lotnicze LOT musiałyby wydać ponad 10 mln USD, aby wykupić ubezpieczenia, co pogorszyłoby i tak kiepską sytuację finansową firmy.
Międzynarodowa Agencja Transportu Lotniczego (IATA), do której należą wszystkie liczące się linie lotnicze, zaleciła członkom, aby występowali do rządów o przedłużenie gwarancji rządowych do końca drugiego kwartału 2002 roku. Do tego czasu IATA chce opracować konwencję regulującą systemowo kwestię ubezpieczenia przewoźników lotniczych.
Poprzedni rząd, z powodu trudnej sytuacji na rynku przewozów lotniczych, zdecydował o dokapitalizowaniu PLL LOT akcjami trzech spółek giełdowych: Pekao SA, KGHM Polska Miedź i Impexmetalu, o wartości około 400 mln zł, tak aby PLL LOT mogły zaciągnąć kredyt na bieżącą działalność pod zastaw tych akcji.
Tydzień temu Rada Ministrów zdecydowała, że dokapitalizuje Polskie Linie Lotnicze LOT SA do 2,79% akcji Banku Zachodniego WBK SA, zamiast akcjami KGHM SA i Impexmetalu. Wartość nowego pakietu jest porównywalna z poprzednim.
Skarb Państwa ma obecnie 52% akcji LOT, a Swissair Group, który nabył akcje LOT w 1999 roku, 37,6% Pozostałe 10,4% akcji należy do pracowników. (mon)