Usługi dostępne dla każdego. Fundacja Avalon i Allegro pokazują, jak to zrobić
Dostępność towarów i usług, również dla osób z niepełnosprawnościami, powinna być czymś naturalnym. Choć można z łatwością dokonać zakupów przez internet, to pozostaje jeszcze kwestia ich odbioru. Dużą popularnością, również wśród niepełnosprawnych, cieszą się automaty paczkowe. Umożliwiają one odbiór zakupionych produktów o każdej porze dnia i nocy. Jak się projektuje takie urządzenia i dobiera ich lokalizacje?
Dostępność to słowo klucz, kiedy mówimy o osobach z niepełnosprawnościami, niezależnie od ich formy i stopnia. Dlatego właśnie powstał raport poświęcony dostępności usług w przestrzeni publicznej na przykładzie automatów paczkowych. Został on stworzony przy współpracy Fundacji Avalon, która wspiera osoby z niepełnosprawnościami i chorobami przewlekłymi oraz Allegro, które nie tylko ma własną sieć takich urządzeń, ale również oferuje szybkie dostawy. W wybranych miastach można odebrać zakupy jeszcze tego samego dnia m.in. w automatach paczkowych Allegro One Box. To do nich i im podobnych rozwiązań odnosi się wspólne opracowanie Fundacji Avalon i Allegro.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Złote zasady
Fundacja Avalon opracowała wytyczne dotyczące tworzenia miejsc przyjaznych dla osób z niepełnosprawnościami, a Allegro uchyliło rąbka tajemnicy opowiadając o procesie przygotowań poprzedzających uruchomienie automatu paczkowego. Co jest najważniejsze? Przede wszystkim dostępność, a więc umożliwienie jak największej liczbie osób korzystania z urządzeń, usług i przestrzeni w sposób prosty i intuicyjny. Ważna jest też lokalizacja i nie chodzi tu tylko o miejsce umieszczenia np. automatu paczkowego, ale także o jego otoczenie, a więc bliskość ciągów komunikacyjnych, płaskie i utwardzone podłoże, miejsca parkingowe itp.
Miejsce powinno być też dokładnie wskazane w aplikacjach służących do nawigacji. W przypadku automatów paczkowych można też zaimplementować funkcję dzielenia na strefy, dzięki czemu nawet osoba poruszająca się na wózku może z łatwością odebrać zakupy. Ekran powinien być duży i przystosowany także dla osób niedowidzących, a interfejs – czytelny. Avalon wskazuje również na dobre praktyki w postaci możliwości łatwego połączenia z infolinią i umieszczanie informacji w alfabecie Braille'a.
Marzymy w Fundacji Avalon o świecie, w którym nikt nie będzie czuł się wykluczony z powodu swojej niepełnosprawności czy też innego rodzaju barier, jakie na stałe czy choćby tymczasowo ograniczają różne jego aktywności. Jednym z fundamentów tego wymarzonego przez nas świata jest powszechna dostępność tak naprawdę wszystkiego – produktów, usług, miejsc, budynków, wszelkich publicznych przestrzeni – mówi Krzysztof Dobies, dyrektor generalny Fundacji Avalon.
Przyjazne zakupy
Znamy już teorię, a jak jest w praktyce? Z raportu dowiadujemy się, że Allegro na każdym etapie myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Miejsce jest weryfikowane pod kątem sąsiadującej z nim infrastruktury, a na liście są nawet takie elementy jak wysokość krawężników czy szerokość chodnika. Zdarza się jednak, że są dokonywane korekty, np. likwidacja zbyt wysokiego krawężnika, a nawet poszerzanie chodników. Przy dokonywaniu zamówienia za pośrednictwem Allegro kupujący może wybrać jedną z dwóch stref odbioru – wysoką lub niską. Dzięki temu osoby poruszające się na wózku inwalidzkim nie potrzebują pomocy przy odbiorze zamówienia.
Wprowadzając lokalizację One Box do Map Google, wpisywane są nie tylko szczegółowe współrzędne, ale także opis położenia automatu względem punktów orientacyjnych, co jest ukłonem w stronę osób niewidomych. Interfejs obsługi został zaprojektowany tak, by był prosty i przejrzysty dla każdego, dodatkowo użytkownicy mogą liczyć na pomoc tłumacza Polskiego Języka Migowego i numer infolinii zapisany w alfabecie Braille'a.
Zaprojektowanie nowej sieci odbioru przesyłek postawiło przed Allegro nowe wyzwania – tym razem nie tylko technologiczne, ale także związane z fizyczną dostępnością. Już na etapie projektowania nie mieliśmy wątpliwości, że One Box by Allegro muszą być proste w obsłudze i dostępne dla wszystkich. Dodatkowo postanowiliśmy poddać więc naszą sieć audytowi, by zweryfikować z ekspertami rezultaty naszych wysiłków i pasji, z jaką Zespół Allegro podjął się wyzwania – dodaje Jacek Powałka, Head of One Delivery Product & DEX Communication.
Raport "Daj się! czyli jak tworzyć dostępny automat paczkowy" można znaleźć na stronach biura prasowego Allegro i Fundacji Avalon. To krótka, ale treściwa lektura, która z pewnością stanie się jednym z drogowskazów dla wielu przedsiębiorców, którzy chcą dotrzeć ze swoimi usługami i towarami do jak największej sieci odbiorców. To również kolejny mocny punkt przemawiający za tym, że Allegro jest doskonałym partnerem biznesowym dla wszystkich, którzy myślą o biznesie polegającym na handlu w Internecie.