Universal Music obniża ceny płyt
Universal Music - jedna z największych
światowych wytwórni płytowych - ogłosiła, że zamierza obniżyć cenę
swoich płyt CD nawet o 30%, dotyczy to jednak na razie tylko
rynku w USA. Obniżka ma pomóc w ożywienie rynku muzycznego,
przeżywającego w ostatnich latach zastój.
04.09.2003 16:15
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Universal Music ma podpisane kontrakty na wyłączność publikowania płyt z takimi artystami i zespołami jak Eminem, Elton Jones, U2. Od października sugerowane przez wytwórnię ceny krążków CD znacznie się obniżą - na przykład cena płyt, które dotąd kosztowały 19 dolarów, wyniesie około 13.
Ta decyzja podyktowana jest 15-procentowym spadkiem sprzedaży płyt CD w latach 2000-2002. Winą za ten stan rzeczy wielkie wytwórnie obarczają "piratów", którzy sprzedają krążki CD nawet pięć razy taniej niż legalne punkty sprzedaży. Obecnie fani muzyki stoją też przed innym wyborem - czy ściągnąć ulubione piosenki ze strony internetowej za równowartość około 1 dolara, czy też wydać na płytę ponad dziesięć razy więcej.
Problem jest dobrze znany również Polakom. Niewiele osób może sobie pozwolić na regularne kupowanie w sklepach płyt, których cena rzadko spada poniżej 50 zł. Uczciwość nie pozwala niektórym na kupowanie na przykład na warszawskim Stadionie, gdzie za te same piosenki płaci się 12-15 zł, jednak wielu nabywców nie ma takich dylematów moralnych.
Na cenę legalnej CD składają się przede wszystkim koszty promocji płyty i prawa autorskie, nie da się jednak ukryć, że sklepowe ceny są astronomicznie wysokie w porównaniu z ceną produkcji, która nie przekracza 10 zł.
"Jesteśmy przekonani, że sprzedaż naszych płyt bardzo wzrośnie po obniżeniu ceny" - powiedział Zach Horowitz, prezes Universal Music.
Niemal 30% płyt sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych jest produkowanych właśnie przez tą wytwórnię. W 2000 roku w USA sprzedano ponad 940 mln płyt CD, w 2002 roku - zaledwie 800 mln. Najnowsze badania amerykańskiego rynku wskazują, że przyczyną spadku sprzedaży legalnych płyt sa ich wysokie ceny. Tak sądzi aż 53 proc. potencjalnych nabywców.
Żadna z innych większych wytwórni płytowych nie komentowała dotychczas posunięcia Universalu. Nie wiadomo więc, czy konkurencja pójdzie w ślady tej wytwórni.
Obniżka na razie ograniczy się do rynku amerykańskiego. Rzecznik Universalu powiedział, że nie ma na razie konkretnych planów obniżenia cen płyt tej firmy na innych rynkach. Zaznaczył jednak, że inne światowe rynki płyt powiązane są z amerykańskim i obniżka w USA wpłynie również na ceny płyt Universalu w innych krajach. (iza)