Umowa na budowę ostatniego odcinka linii metra podpisana
W stołecznym ratuszu, w obecności prezydenta Lecha Kaczyńskiego, podpisano w środę umowę w sprawie budowy ostatniego odcinka linii metra w Warszawie. Uruchomienie całej linii planowane jest w pierwszym kwartale 2008 r.
14.06.2006 15:00
Inwestycja obejmuje tunel do stacji Młociny, samą stację i węzeł komunikacyjny Młociny. W kwietniu i maju warszawskie metro podpisało umowy na budowę tuneli i stacji Słodowiec, Stare Bielany i Wawrzyszew.
Lech Kaczyński - były prezydent stolicy - wyraził zadowolenie, że prace nad pierwszą linią dobiegają końca i nadzieję, że najpóźniej w 2009 r. rozpocznie się budowa drugiej nitki metra, a jednocześnie rozbudowywane będą stołeczne drogi.
Jak wskazywał dyrektor metra Jerzy Lejk, na trasie drugiej linii, której długość ma wynieść ok. 20 km, znajdzie się 20 stacji (Chrzanów, Lazurowa, Powstańców Śląskich, Wola Park, Księcia Janusza, Moczydło, Płocka, Wolska, Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion, Dw. Wileński, Szwedzka, Targówek, Zacisze, Kondratowicza, Rembielińska). Najpierw zrealizowany ma zostać jej centralny, 7 km odcinek, łączący Rondo Daszyńskiego z Dworcem Wileńskim.
Lejk dodał, że wykonano już badania geologiczne i podpisano umowę z Politechniką Warszawską o opiece naukowej nad pracami przygotowawczymi. Podpisano także umowę na przygotowanie raportu nt. oddziaływania na środowisko.
Pierwsze plany budowy metra w Warszawie powstały ponad 70 lat temu - już w 1927 roku zatwierdzono szkicowy plan kierunków tras metra i rozpoczęto badania geologiczne.
Ostatecznie jednak prace rozpoczęto 15 kwietnia 1983 r. Pierwszy odcinek metra o długości 11 km (od stacji "Kabaty" do stacji "Politechnika") został oddany do eksploatacji w 1995 r. Obecnie jest 16 stacji metra - od Kabat do pl. Wilsona. Trwają prace nad oddaniem do użytku stacji "Marymont". (it)