Udało się po 20 latach - będzie nowy most na Odrze

Wojewoda właśnie wydał pozwolenie na budowę przeprawy, o którą sam od dawna walczył.

Jest już pozwolenie na budowę mostu na Odrze łączącego Brzeg Dolny i miejscowość Głoska w gminie Miękinia. Dokumenty podpisał wojewoda dolnośląski Aleksander Skorupa, który był burmistrzem Brzegu przez 17 lat. - To jest jedna z przyjemniejszych moich decyzji w służbie publicznej - przyznał Skorupa, przypominając, że o budowie tej przeprawy mówiło się już od 20 lat.

Niestety, na razie stawiać jej nie można. Podległa marszałkowi Dolnośląska Służba Dróg i Kolei od września ubiegłego roku nie wybrała żadnego wykonawcy tej inwestycji. Przetarg rozpisano na dwa etapy i właśnie okazało się, że ostatecznie będzie ze sobą rywalizować 10 firm: Skanska, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua, Polimex-Mostostal, Astaldi S.P.A., Strabag, Mota Engil Central Europe, Mostostal Warszawa, Max Bögl Polska, Alpine Bau GmbH i Lider-Warbud.

Która z nich wejdzie na plac budowy i dostanie kontrakt na 93 mln zł, tego dowiemy się w połowie lipca. O ile nie będzie odwołań pozostałych zainteresowanych, pierwsza łopata ma zostać wbita na brzegu Odry w sierpniu, najdalej - we wrześniu.

Sam most będzie miał 565 metrów długości. Dlaczego aż tyle? - Bo za wrocławskim węzłem wodnym Odra jest kapryśna i są tereny zalewowe - wyjaśnia Roman Głowaczewski, dyrektor DSDiK, przekonując, że to dla bezpieczeństwa wszystkich użytkowników.

Budowa mostu nie miałaby sensu bez dróg dojazdowych. Te, razem z przeprawą, wykona również firma, która latem wygra przetarg. Trasy poprowadzą z miejscowości Zabór Wielki do Brzegu Dolnego do drogi 341. Kolejne z Zaboru do Błoń i drogi na Środę Śląską. Planowana jest też obwodnica Brzegu Dolnego przez Radecz do Godzięcina, zaś w przyszłości powstanie droga od Radecza do drogi ekspresowej S5, która jest na razie tylko na papierze. Gdy powstanie most, droga z Brzegu do Wrocławia skróci się z 45 do 20 minut.

Ludzie czekali na most od 20 lat. Wreszcie uwierzą, że będzie

Most przerzucony przez Odrę będzie miał 6 betonowych przęseł. Szerokość tej przeprawy to ponad 15,5 metra. Budowa zakończy się pod koniec 2013 roku. Koszt całej tej inwestycji to 93 mln zł. I to nie jest ostateczna kwota. Kiedy DSDiK zaprojektuje wszystkie drogi, to koszt ich budowy wzrośnie do 150 mln zł. Marszałkowie: Paweł Wróblewski, Andrzej Łoś i Marek Łapiński pilotowali budowę tej przeprawy. Wszystko wskazuje na to, że wstęgę przetnie Rafał Jurkowlaniec.

Czytaj także w wydaniu internetowym: Dolny Brzeg: Będzie nowy most na Odrze

Wybrane dla Ciebie

Dron spadł w Polsce. Prokuratura przekazała nowe informacje
Dron spadł w Polsce. Prokuratura przekazała nowe informacje
Stworzyli potężną piramidę finansową. Wspólna akcja służb
Stworzyli potężną piramidę finansową. Wspólna akcja służb
Nowe przepisy dotyczące ochrony zwierząt w Sejmie
Nowe przepisy dotyczące ochrony zwierząt w Sejmie
W wypadku kolejki zginęło 16 osób. Na miejscu przywrócono ruch
W wypadku kolejki zginęło 16 osób. Na miejscu przywrócono ruch
Czy prace domowe wrócą do szkół? Polacy na "tak"
Czy prace domowe wrócą do szkół? Polacy na "tak"
Cenckiewicz na spotkaniu Trumpa z Nawrockim. MSZ o tajnych rozmowach
Cenckiewicz na spotkaniu Trumpa z Nawrockim. MSZ o tajnych rozmowach
Ból głowy dla Trumpa. Rośnie nowy lider demokratów
Ból głowy dla Trumpa. Rośnie nowy lider demokratów
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Poranek Wirtualnej Polski. Pasmo publicystyczne
Co najmniej 19 osób nie żyje, setki rannych. Nepal znosi zakaz
Co najmniej 19 osób nie żyje, setki rannych. Nepal znosi zakaz
W tych regionach zagrzmi. Kolejne ostrzeżenia
W tych regionach zagrzmi. Kolejne ostrzeżenia
Grzegorz Braun z aktem oskarżenia. Kolejne wnioski do PE
Grzegorz Braun z aktem oskarżenia. Kolejne wnioski do PE
Ruszy proces "króla dopalaczy"? W tle groźby wobec Ziobry
Ruszy proces "króla dopalaczy"? W tle groźby wobec Ziobry