Trwa ładowanie...
d120u6j
13-05-2003 17:50

Tysiące maili w obronie Biebrzy i Narwii

Ponad pięć i pół tysiąca elektronicznych listów z całego świata z apelem o zmianę planowanego przebiegu drogi Via Baltica trafiło w ciągu ostatnich dwu tygodni do polskiego rządu. W akcji mailingowej, zorganizowanej przez Światowy Fundusz na rzecz Przyrody (WWF), chodzi o zwrócenie naszemu rządowi uwagi i wywarcie nań presji, by zmienił projektowany przebieg drogi ekspresowej Via Baltica.

d120u6j
d120u6j

WWF uważa, że planowana droga z południa Europy do Helsinek nie powinna przebiegać przez Białystok, bo w ten sposób przecina najcenniejsze obszary przyrodnicze północno-wschodniej Polski: Biebrzański Park Narodowy, Dolinę Narwi, a także Puszczę Knyszyńską i Augustowską. Proponują wybór alternatywnej trasy - przez Łomżę.

Każdy, kto uważa, że przyrodę tego rejonu kraju należy chronić, a droga nie powinna przebiegać przez tak cenne dla przyrody obszary, może ze strony internetowej WWF wysłać e-maile do polskiego premiera, ministra infrastruktury i ministra środowiska - przypomina WWF. W apelu zawarto prośbę, by rzetelnej analizie poddać obydwa możliwe warianty przebiegu drogi - oprócz białostockiego także wiodący przez Łomżę.

W trwającej od dwóch tygodni akcji wzięli udział internauci z pięciu kontynentów.

Z prośbą do premiera Leszka Millera o ponowne rozważenie decyzji w sprawie przebiegu Via Baltica zwrócił się w liście dyrektor generalny WWF Claude Martin.

d120u6j

W kampanii tej, obok WWF, działają też dwie inne organizacje ekologiczne - Ogólnopolskie Towarzystwo Ochrony Ptaków OTOP (polski partner organizacji BirdLife International) oraz CEE Bankwatch Network.

Przebieg akcji można śledzić w internecie na stronach światowej WWF (www.passport.panda.org) lub WWF Polska (www.wwf.pl).

Planowana Via Baltica jest częścią I ogólnoeuropejskiego korytarza transportowego, łączącego kraje Europy Południowej i Zachodniej z Helsinkami, przez Polskę, Litwę, Łotwę i Estonię. Największy sprzeciw ekologów budzi przebieg Via Baltica na odcinku między Warszawą a przejściem granicznym w Budzisku.

Według ekologów planowana inwestycja zagrozi czterem cennym w skali europejskiej ostojom ptaków, które ujęte zostały w przygotowywanej sieci obszarów chronionych Natura 2000. WWF zwraca uwagę, że odrzucony wariant przez Łomżę pozwala ominąć te cenne obszary i jest o ok. 30 km krótszy.

WWF przypomina też, że Ministerstwo Infrastruktury, które zdecydowało o przebiegu trasy przez Białystok, nie wykonało ocen oddziaływania na środowisko żadnego z wariantów. Nie zasięgnięto opinii Państwowej Rady Ochrony Przyrody ani Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko. Nie uwzględniono również protestów organizacji pozarządowych i środowisk naukowych.

d120u6j
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d120u6j
Więcej tematów