PolskaTrwa artystyczna kampania społeczna "Janusz Korczak - dzieci współcześnie niczyje"

Trwa artystyczna kampania społeczna "Janusz Korczak - dzieci współcześnie niczyje"

Na warszawskim Dworcu Centralnym ruszyła artystyczna kampania społeczna "Janusz Korczak - dzieci współcześnie niczyje". Ma ona na celu zaproszenie ludzi dorosłych do zainteresowania się życiem dzieci, które tak bardzo potrzebują miłości, szacunku i poczucia bezpieczeństwa. To wołanie o dostrzeżenie samotności dziecka w świecie dorosłych, zrozumienie i uszanowanie potrzeb młodego człowieka. To rodzaj sztuki relacyjnej w przestrzeni społecznej. Forma protestu wobec wyizolowania dzieci.

05.07.2012 | aktual.: 09.07.2012 15:57

Na początku lipca na warszawskim Dworcu Centralnym można było obejrzeć niezwykły przekaz, który autorzy kampanii skierowali przede wszystkim do przypadkowych widzów. "Janusz Korczak - dzieci współcześnie niczyje" to visual - art, zrealizowany z udziałem aktorów-dzieci, sportretowanych na podobieństwo ich rówieśników z czasów pedagogicznej działalności Korczaka. Jako tło tej niezwykłej prezentacji multimedialnej posłużyły zewnętrzne ściany pociągów przejeżdżających przez Dworzec Centralny, które stały się częścią opowiadanej historii.

"To projekt niezwykły. Od razu doszłam do wniosku, że należy się zaangażować w taką kampanię. Janusz Korczak jest autorem zdania: Zmienianie świata trzeba zacząć od świata dziecka. Nie ma dziecka, jest człowiek. Ten projekt wpisuje się w filozofię i pracę doktora" - powiedziała Jolanta Kwaśniewska, patronka kampanii, która wzięła udział w konferencji razem z autorkami projektu Karoliną feneder Noińską oraz Jagą Hupało.

Projekt skierowany jest do przypadkowego widza, którego ma skłonić do refleksji, zatrzymania się w biegu choć na chwilę, uzmysłowienia sobie istniejącego równolegle świata dziecka pragnącego akceptacji i oczekującego zrozumienia oraz miłości.

Ten wyjątkowy visual - art to przykład sztuki w przestrzeni miasta, która staje się subtelną formą dialogu z publicznością, pozostawiając dużą swobodę odbioru i chociaż można na nią nie zareagować, zwykle jednak zmusza do refleksji.

Kampania nie ograniczy się do prezentacji multimedialnej na warszawskim Dworcu Centralnym. Latem zaplanowane są prezentacje na peronach dworców kolejowych w Poznaniu, Gdyni, Wrocławiu, Toruniu i Krakowie.

Za reżyserię i realizację artystyczną projektu odpowiada Karolina fender Noińska - inicjatorka produkcji filmowej "Jajkofilm", autorka wielu aranżacji multimedialnych, scenografii wizualnych oraz krótkich form filmowych zarówno w Polsce jak i na świecie. Partnerem artystycznym i współtwórcą projektu jest Jaga Hupało, która odpowiada za kostiumy oraz wizerunek młodych aktorów. Autorem zdjęć do części filmowej jest utalentowany debiutant Krzysiek Maślejak. Twórcą plakatu, będącego czytelną informacją o kampanii, reklamą obok której nie można przejść obojętnie jest Tomek Sikora - światowej sławy fotograf, autor kilkudziesięciu międzynarodowych wystaw i wydawnictw autorskich.

Rok 2012 to siedemdziesiąta rocznica śmierci Janusza Korczaka - pedagoga, publicysty, pisarza, lekarza, działacza społecznego pochodzenia żydowskiego, który zginął w komorze gazowej obozu zagłady w Treblince. W tym roku także mija setna rocznica założenia przez niego Domu Sierot, obecnie mieszczącego się w Warszawie przy ul. Jaktorowskiej. Decyzją sejmu RP rok 2012 ustanowiono rokiem Janusza Korczaka. Przewodniczącą komitetu honorowego roku Korczaka została Pierwsza Dama, Pani Anna Komorowska.

Patronat honorowy nad projektem objęła Jolanta Kwaśniewska. Partnerem strategicznym kampanii jest Grupa PKP. Do grona partnerów dołączyli również: Heliograf, EBH Polska, Galeria Open, Have You Seen?, Tauer.pl, Ibis Budget Hotels, Folwark Karczemka Wellnes & Restaurant, Lineart, Ford, StreetMag.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)