Rozpoczęły się prace nad rewitalizacją gdyńskiej Chylonii
Gdynia chce zmienić obraz Chyloni. Za dwa lata ruszą prace budowlane. W dzielnicy mają powstać nowe parkingi oraz zatoki komunikacyjne. Łączny koszt inwestycji szacuje się na 17 mln złotych. Część środków pochodzić będzie z funduszy europejskich.
Obecnie teren wokół stacji nie prezentuje się najlepiej. Nie ma tam parkingu z prawdziwego zdarzenia ani przystanku autobusowego. Brakuje wyznaczonych, oddzielonych ścieżek dla pieszych oraz rowerzystów. Dlatego Urząd miasta planuje przebudowę na wielką skalę. Powstać ma nowy, podziemny parking z dojściem do Placu Dworcowego oraz peronowego tunelu. Znajdzie się na nim miejsce dla 150 pojazdów. Częściowo zostanie zmieniony układ ul. Chylońskiej. Na jej poboczu powstaną między innymi zatoczki dla komunikacji miejskiej oraz taksówek. Amatorzy dwóch kółek będą mogli pozostawić rowery pod zadaszoną wiatą. Zwiększy się liczba elektronicznych tablic informacyjnych.
- Koszt dokumentacji jest szacowany na 500-600 tys. złotych i będzie gotowy w 2016 roku. Planujemy rozpoczęcie prac budowlanych w 2017 roku. Ich szacunkowy koszt to 15 mln zł – mówi Wirtualnej Polsce Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.
Realizacja węzła integracyjnego Gdynia Chylonia jest przewidywana z dofinansowaniem ze środków europejskich w ramach kompleksowych przedsięwzięć z zakresu zrównoważonej mobilności miejskiej.
Przyjęta w ubiegłym roku strategia rozwoju miasta zakłada stworzenie efektywnego i przyjaznego środowisku systemu transportu publicznego oraz układu drogowego w pełni zaspakajającego potrzeby związane z funkcjonowaniem i rozwojem miasta. Komunikacja i infrastruktura są wyzwaniami przede wszystkim dla dzielnic leżących poza ścisłym centrum miasta. Stanowiło to przedmiot ostrej debaty przed ostatnimi wyborami samorządowymi.
- Chylonia to najludniejsza dzielnica, więc nie jest prestiżowa. O planach przebudowy mówiło się od wielu lat. Jednak nadal są tutaj, gdzie nawet dostatecznej ilości latarni brakuje – mówi Wirtualnej Polsce Agnieszka Molenda, mieszkanka Gdyni.
Budowa zintegrowanych węzłów komunikacyjnych wiąże się z planowanym na wrzesień tego roku startem Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. Początkowo przystanek Karwiny miał być budowany dopiero po 2020 roku. Jednak Unia Europejska podjęła w lutym decyzję o zwiększeniu o ponad 159 mln zł wsparcia na budowę trzech przystanków PKM- Osowa, Karwiny oraz Stadion. Pozwoli to na przyśpieszenie inwestycji. Włodarze Sopotu oraz Gdyni pierwsze rozmowy na temat odbyli już w ubiegłym rok. Na razie jednak nie wiadomo, kiedy ruszy przebudowa.
Byłeś świadkiem lub uczestnikiem zdarzenia? .