TNS Polska: główny ciężar przygotowań świątecznych spada na kobiety
Największy ciężar obowiązków związanych z przygotowaniami świątecznymi spada na kobiety; w 89 proc. gospodarstw domowych to one sprzątają, w 81 proc. gotują, w 76 proc. robią zakupy, w 73 proc. kupują prezenty, w 66 proc. dekorują dom.
Mężczyźni podczas przygotowań świątecznych najczęściej angażują się w robienie zakupów (w 61 proc. gospodarstw domowych) i kupowanie prezentów (w 54 proc. gospodarstw). Na kolejnych miejscach znalazły się dekoracja mieszkania (domu), ubieranie choinki (54 proc.). W 52 proc. gospodarstw mężczyźni sprzątają, a jedynie w 24 proc. gotują.
Dzieci najczęściej dekorują dom, ubierają choinkę (w 30 proc. gospodarstw domowych). W 24 proc. gospodarstw dzieci sprzątają, w 17 proc. robią zakupy (taki sam wynik dla kupowania prezentów). W 15 proc. leniuchują, a w 14 proc. gotują.
Z badania wynika, że dla większości Polaków (75 proc.) święta Bożego Narodzenia to czas spotkań z rodziną, a dla 61 proc. wydarzenie religijne. Dla 40 proc. badanych jest to czas wolny i odpoczynek; tyle samo badanych (40 proc.) odpowiedziało, że to czas jedzenia dobrych potraw. To powrót do dzieciństwa - odpowiedziało 22 proc. ankietowanych.
Polacy nie wyobrażają sobie świąt bez choinki (67 proc.), rodzinnej kolacji wigilijnej (65 proc.) i dzielenia się opłatkiem (61 proc.).
Do sześciu najważniejszych potraw wigilijnych zaliczyli karpia (82 proc.), pierogi (62 proc.), barszcz z uszkami (68 proc.). Kolejne miejsce w rankingu zajęły: kapusta z grochem i grzybami (44 proc.), śledź (38 proc.) i kompot z suszu (33 proc.). Do wigilijnego stołu zasiądzie w Polsce średnio siedem osób.
Większość Polaków (65 proc.) święta spędza całkowicie w domu, 26 proc. częściowo poza domem, a 9 proc. całkowicie poza domem. 98 proc. badanych spędza święta z rodziną, z przyjaciółmi - 8 proc., samotnie - 1 proc. ankietowanych.
Większość badanych życzenia złoży osobiście (81 proc.), telefonicznie - 52 proc., sms-em 24 proc., a w tradycyjnym liście lub wysyłając kartkę pocztową - 24 proc. badanych. Na portalach społecznościowych zrobi to 8 proc., e-mailem 7 proc.
Na prezent Polacy najczęściej wybiorą perfumy lub kosmetyki (40 proc.), słodycze (26 proc.) oraz ubrania lub obuwie (26 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się zabawki (20 proc.), książki i e-booki (12 proc.), zegarki i biżuteria (9 proc.), gry komputerowe i konsole (8 proc.). 7 proc. badanych wręczy w prezencie gotówkę, tyle samo - alkohol. 6 proc. kupi coś do wyposażenia domu.
W 2013 r. Polacy 23 proc. pieniędzy na zakup prezentów wydadzą online (w ub. roku było to 12 proc.).
Średnio Polacy wydadzą na święta 121 euro; Norwegowie 570 euro; Włosi 287 euro; Brytyjczycy 270 euro, Francuzi 216 euro. Na tegoroczne święta (nie licząc prezentów) Polacy przeznaczą średnio 14 proc. swojej pensji. Norwegowie i Włosi - 12 proc., Francuzi - 9 proc., a obywatele Wielkiej Brytanii - 8 proc.
Badanie TNS Polska przeprowadzono na reprezentatywnej próbie mieszkańców danego kraju: Francja - 1000; Wielka Brytania - 1222, Włochy - 1000, Norwegia - 1061, Polska - 1000, USA - 1000.